Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mansory: Balancování na hraně vkusu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (17)
Společnost Mansory Design & Holding GmbH má na svém kontě desítky úprav vozů luxusních a prémiových evropských značek, z nichž celá řada dodnes ohromuje odvahou svých tvůrců.


Úvod


Kourosh Mansory, jehož rodinné kořeny sahají do Iránu, má velkou slabost pro vozy britských značek, u nichž obdivuje jejich specifický styl. Po letech strávených ve Velké Británii založil v roce 1989 svou vlastní společnost Mansory Design & Holding GmbH.

V prvních letech své existence se tato firma věnovala především vozům značek Rolls-Royce, Bentley, Aston Martin a Ferrari. V polovině roku 2001 se společnost Mansory Design & Holding GmbH přestěhovala z Mnichova do bavorského Brandu, ležícího nedaleko od Bayeruthu proslaveného Hudebními slavnostmi Richarda Wagnera.

V následujících letech se začalo rozrůstat portfolio značek, jimž Kourosh Mansory se svým týmem věnoval pozornost a v roce 2008 jeho firma odkoupila divizi švýcarské společnosti Rinspeed AG zaměřenou na úpravy vozů Porsche.

V současnosti je Mansory Design & Holding GmbH, kterou proslavilo množství kreací, pohybujících se až za hranicí dobrého vkusu, připravena uspokojit zájemce o výraznou proměnu exteriéru, interiéru i techniky, vlastnící vybrané modely značek Aston Martin, Audi, Bentley, BMW, Bugatti, Ferrari, Lamborghini, Land Rover, Lotus, Maserati, McLaren, Mercedes-Benz, Porsche, Rolls-Royce a Tesla.

Vedle automobilů figurují v nabídce společnosti i luxusní vodní skútry, golfové vozíky a zakázkové motocykly, ale v našem malém výběru se zaměříme na vozy, které v nedávné minulosti přitáhly k Mansory Design & Holding GmbH nejvíce pozornosti právě díky odvážným úpravám exteriéru a často i interiéru.

Mansory Vitesse Rosé


Bentley Continental GT

Vitesse Rosé je jméno, které nesou jen tři exempláře Bentley Continental GT, za jejichž úpravou stojí společnost Mansory. Premiéra této kreace se odehrála na podzim roku 2009 během autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem.

Na první pohled je všem jasné, čím toto kupé šokovalo své okolí a co je dodnes činí jednou z nejdivočejších kreací od Mansory. Ano, přesně tak, je to růžový lak karoserie v kombinaci s maskou chladiče a kapotou motoru z uhlíkových vláken.

Pohled do interiéru pak odhalí ještě odvážnější spojení růžové a fialové kůže s obložením z uhlíkových vláken a prvky z leštěného kovu.

Vše ostatní na tomto voze lze označit za poměrně tradiční úpravy, které se nevymykají dobové módě. Karoserie nese nový přední nárazník s integrovanými LED pro denní svícení, na jejichž linie navazují nové prahy i provedení zadního nárazníku.

Kourosh Mansory nechal Vitesse Rosé dále vybavit nerezovým výfukovým systémem a 21-palcovými koly černé barvy, obutými do pneumatik Dunlop Sport Maxx GT o rozměru 285/30 ZR21. Modifikované vzduchové odpružení umožňuje snížit světlou výšku vozu.


Mansory LaRevoluzione


Ferrari F12berlinetta

LaRevoluzione je kompletní proměna Ferrari F12berlinetta. Světová výstavní premiéra této kreace se odehrála na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 2009.

Mansory nahradil původní povrchové panely karoserie z hliníku zcela novými z uhlíkových vláken, navrženými a vyrobenými samozřejmě přímo v sídle firmy v Brandu. Rudý odstín karbonové struktury karoserie byl u Mansory pojmenován podobně jako karoserie a to Revolution Red.

Původní poměrně agresivně působící F12berlinetta se v podobě LaRevoluzione proměnilo v divoké zvíře, jehož vzhled je inspirován i monoposty Formule 1, což naznačuje především špičatá příď spolu s do výšky trčícím spoilerem na zádi.

Uhlíkové kompozity našly místo i v interiéru, v němž jsou ovšem použity v černé barvě ve společnosti čalounění z kvalitní hovězí kůže a Alcantary v červené a černé barvě.

Podobně divokou proměnou jako karoserie Ferrari prošel i původně atmosférický vidlicový dvanáctiválec o objemu 6,3 litru, disponující výkonem 544 kW (740 k) a točivým momentem

690 N.m.

Ladiči od Mansory totiž použili dvojici turbodmychadel, pohráli si s řídící jednotkou a namontovali nový výfukový systém. Výsledkem se stal výkon 882 kW (1200 k) a točivý moment 890 N.m, mířící výhradně na zadní kola.

LaRevoluzione vystřelí z klidu na stovku během 2,9 s a jede až 370 km/h. Hodnota zrychlení klesla ve srovnání s výchozím Ferrari jen o dvě desetiny, maximálka však vylétla o 30 km/h.

Podvozek se rovněž dočkal úprav nastavení a brzdový systém je vybaven kotouči o průměru 398 mm vpředu a 360 mm vzadu, viditelnými skrz nová kola obutá do pneumatik Pirelli Ultra High Performance o rozměrech 255/30 ZR21 vpředu a 335/25 ZR22.


Mansory Cormeum


Mercedes-Benz SLS AMG

Cormeum je část názvu árie „Vide Cor meum“, kterou má rád Kourosh Mansory a zároveň jméno, které bylo použito pro stroj, jenž vznikl na základech Mercedes-Benzu SLS AMG a představil se světu na autosalonu v Ženevě v roce 2011.

Mansory se neomezil na pouhou výměnu nárazníků a přidání křídla na záď, ale provedl možná ještě drastičtější přestavbu karoserie než v případě proměny Ferrari F12berlinetta v LaRevoluzione.

Mercedes-Benz SLS AMG proměněný Mansory v Cormeum má kompletně všechny povrchové panely karoserie z uhlíkových vláken a původ vozu vedle masivních křídlových dveří jen velmi lehce naznačují linie zadních partií, zatímco příď je kompletně nová a jsou do ní zakomponovány hlavní světlomety Ferrari 599 GTB Fiorano. Díky nim a nosu ve stylu monopostů Formule 1 připomíná Cormeum starší Mercedes-Benz SLR McLaren.

Všechny změny provedené na karoserii nejsou podle Mansory samoúčelné, ale mají zlepšovat obtékání vzduchu kolem vozu a ve vysokých rychlostech zvyšovat aerodynamický přítlak na přední i zadní kola.

Hojné využití uhlíkových vláken na karoserii i v interiéru, kde vedle nich kožené čalounění hraje druhé housle se výrazně podílí na celkovém snížení hmotnosti o 90 kg.

Výkon vidlicového osmiválce SLS AMG o objemu 6,2 litru byl nejprve z původních 420 kW (571 k) zvýšen na 486 kW (660 k) a následně až na 537 kW (730 k). Úpravy zahrnují i kompletně přepracovaný podvozek, vpředu rozšířený o 66 a vzadu o 84 mm. Nové tlumiče s pružinami stojí za snížením světlé výšky o 20 mm.

Kontakt s vozovkou zajišťují kované disky uchycené centrální maticí a obuté do pneumatik o rozměrech 265/30 ZR20 vpředu a 295/25 ZR21 vzadu.


Mansory Chopster


Porsche Chopster

Společnost Mansory po zakoupení tuningové divize společnosti Rinspeed AG v roce 2008 začala věnovat svou pozornost i vozům značky Porsche.

Nejdramatičtěji působící úpravou se stal Chopster, který se ve své původní podobě poprvé představil již v roce 2005 na autosalonu v Ženevě. Tehdy se jednalo o originální nápad a dílo společnosti Rinspeed, ale o čtyři roky později byla odhalena další evoluce této úpravy Porsche Cayenne, která byla vyvinuta již zcela v režii firmy Mansory.

Hlavní novinku tehdy představovala většina povrchových panelů karoserie z karbonu. SUV, jehož střecha je snížena o 60 mm dostalo výrazný bodykit, obsahující zcela nové agresivní nárazníky, kapotu motoru, dveře a přední i zadní blatníky, jejichž zásluhou je přestavěný Cayenne o 80 mm širší.

Stejně jako karoserie i interiér se dočkal kompletního přepracování. Nová byla palubní deska, na níž navazoval zvýšený a rozšířený středový tunel, který se táhnul po celé délce vnitřního prostoru. Díky tomu jsou použita čtyři samostatná anatomická sedadla.

Přeplňovaný osmiválec v sériovém Porsche Cayenne Turbo S disponoval v roce 2009 výkonem 405 kW (550 k) a točivým momentem 750 Nm. V úpravě Mansory Chopster tato pohonná jednotka poskytovala 522 kW (710 k) a točivý moment 900 Nm. Díky těmto hodnotám nebyl pro německého mastodonta problém dosáhnout 302 km/h.

Zpomalování a zastavovaní zajistily brzdové kotouče o průměru 420 mm vpředu a 375 mm vzadu s osmipístkovými třmeny vpředu a čtyřpístkovými třmeny vzadu, což vzhledem k výkonu motoru určitě nebylo od věci.

Extrémně upravený Cayenne dostal i novou řídící jednotku vzduchového odpružení, která se postarala o snížení světlé výšky až o 45 mm oproti sériovému nastavení. Původní kola pak nahradily na 23-palcových kované disky s pneumatikami Dunlop Sport Maxx GT o rozměrech 315/25 R23.


Mansory Conqiustador


Rolls-Royce Phantom

Conqiustador je jméno, které dostala úprava Rolls-Royce Phantom, jíž se Mansory prezentovalo na autosalonu v Ženevě v roce 2007. Německé tuningové firmě se podařilo z luxusní britské limuzíny stvořit stroj, který i v těch nejnudnějších barvách působí jako hrací skříň na kolech.

K proměně přitom postačil nový přední nárazník se světlomety z LED pro denní svícení, výdechy s chromovanými žebry za předními koly, nástavce prahů a zadní nárazník spolu s malým spoilerem na víku zavazadlového prostoru.

K úpravám exteriéru pak patří i nová vnější zpětná zrcátka a kovaná kola, která jsou nejčastěji 22-palcová s pneumatikami o rozměrech 305/40 R22, ale lze narazit i na exempláře na 24-palcových kolech s pneumatikami o rozměrech 305/35 R24.

Interiér Conqistadoru je upravován přesně podle představ a vkusu jeho majitele. Vybrané materiály použité na čalounění a obložení prostoru pro cestující jsou samozřejmostí, stejně jako výkonné multimediální systémy nebo samostatná a plně stavitelná zadní sedadla s vyhříváním i odvětráváním a masážní funkcí.

Srdcem tohoto elegána je vidlicový dvanáctiválec o objemu 6,75 l. Sériový výkon 338 kW (460 k) byl u prvních vozů díky novému softwaru řídící jednotky zvednut na 360 kW (490 k) a současnosti Mansory pro tento model uvádí hodnotu 405 kW (551 k).

Celý vůz váží přes dvě tuny a o zastavení tohoto kolosu se stará brzdový systém Brembo s šestipístkovými třmeny a kotouči o průměru 412 mm vpředu, zatímco vzadu jsou kotouče o průměru 405 mm se čtyřpístkovými třmeny.


Mansory Wraith


Rolls-Royce Wraith

Britský aristokrat Rolls-Royce Wraith se u Mansory Design & Holding GmbH dočkal několika různých úprav exteriéru i interiéru a rovněž techniky pod kapotou.

Mezi ty vizuálně nejodvážnější rozhodně patří kupé s karoserií v kombinaci zeleného a stříbrného metalického laku. Tuto nepřehlédnutelnou kombinaci barev pak doplňuje nový přední nárazník s integrovanými LED pro denní svícení, výdechy v blatnících za předními koly, nový prahy i zadní nárazník a dvojice miniaturních spoilerů nad zadním oknem a víku zavazadlového prostoru.

Interiér se pyšní čalouněním z nejkvalitnějších dostupných kůží v zeleném a béžovém odstínu. Části volantu, palubní desky a středového tunelu jsou lakovány pianovou černí a nechybí ani armáda větších i menší prvků z leštěného kovu.

V motorovém prostoru i nadále trůní dvojicí turbodmychadel přeplňovaný dvanáctiválec o objemu 6,6 l, ale namísto standardního výkonu 465 kW (632 k) nabízí 544 kW (740 k). Hodnota točivého momentu navíc vzrostla ze sériových 800 N.m na rovných 1000 N.m.

Nové hodnoty výkonu a točivého momentu míří i nadále prostřednictvím osmistupňového automatu ZF pouze na kola zadní nápravy a umožňují kupé o hmotnosti 2435 kg a celkové délce 5269 mm akcelerovat z 0 na 100 km/h za 4,4 s a dosáhnout maximální rychlosti 300 km/h. Standardní Wraith zrychluje z 0 na 100 km/h za 4,6 s a jeho maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Pozornost si zaslouží i úprava řídící jednotky vzduchového odpružení, stojící za možností snížení světlé výšky až o 40 mm nebo 22-palcová kovaná kola, obutá do pneumatik Vredestein Ultra Vorti R o rozměrech 265/35 R22 vpředu a 295/30 R22 vzadu.


Zobrazit celý článek
Ondřej Pavlůsek
Diskuze (17)
13. 3. 2016 17:32
Re: TUNING = KÝČ
:-) United Arab Emirates . Spojené Arabské Emiráty ;-) Ale asi mají také retardéry a tak... Nevím.
12. 3. 2016 23:34
Re: TUNING = KÝČ
AEIOU:)
Avatar - CHerokee
12. 3. 2016 22:53
Re: na hranici? spis za hranici vkusu.
Tak tak, to je pro zbohatlé východňáry, co nemají vkus. Mansory = kýč jak bič(tch)
Avatar - flyboyeda
12. 3. 2016 22:47
Re: TUNING = KÝČ
UAE ?
12. 3. 2016 22:25
Re: TUNING = KÝČ
Tak třeba v UAE takové problémy řešit nemusíš:)