Manuálním převodovkám zvoní umíráček. Ztrácejí už i v Evropě
Převodovky s ručním řazením byly ještě před deseti lety naprostým standardem i u větších a dražších aut. Dnes ovšem kvůli emisím a změně zákaznických priorit svůj boj s automaty pomalu, ale jistě prohrávají. Dokonce už i v Evropě jim lidé přicházejí na chuť stále méně.
Automobilový průmysl za posledních let prodělal obrovský technologický pokrok. Atmosférické motory téměř vyhynuly, naopak přeplňování turbodmychadlem je dnes standardem už i u malých a levných aut. Nadcházející čistě elektrickou éru doprovázejí různé stupně elektrifikace (mild-hybridy, klasické hybridy, plug-iny) a kdysi zažité pořádky rychle mizí. Ještě nedávno jsme si například nedokázali představit, že bychom měli v autě pouze dva pedály. Z Američanů, milovníků samočinných převodovek, jsme měli legraci a smáli se jim kvůli jejich lenosti řadit.
Jenže móda automatů rychle dorazila i do Evropy. Absence spojkového pedálu už v současné době nikoho nepřekvapí. Ostatně s ohledem na stále hustší provoz a časté kolony je manuální řazení dlouhodobě nekomfortní. Za rozvojem samočinných převodovek stojí také tlak na nižší emise. Automatické řazení totiž logicky dovoluje lépe kontrolovat správný čas přeřazení, navíc v drtivé většině případů disponuje větším počtem převodových stupňů, což se ve výsledku odráží na nižší spotřebě a exhalací škodlivých látek. U stále populárnějších elektromobilů navíc ani žádnou jinou možnost nemáte.
Jestliže v roce 2010 v Evropě tvořily nové vozy s automatem pouze desetinu celkového trhu, v první polovině letošního roku mají samočinné převodovky podíl již 68 %! Zlom nastal především mezi lety 2019 a 2020, kdy samočinné skříně vyskočily ze zhruba čtvrtiny na více než 40 procent.

Milovníky manuálů vedle Evropanů zatím zůstávají také Jihoafričané (podíl 42 procent) a státy Latinské Ameriky s 36 procenty. Naopak daleko za námi se nachází jihovýchodní Asie (15 %). V Číně se čtyřmi procenty, Japonsku se dvěma a v Severní Americe (USA a Kanada) s jedním procentem jsou naopak manuální převodovky naprosto marginální záležitostí. Přesto je například zajímavé, že v Americe jste si v nedávné minulosti mohli koupit auta s ručním řazením, která v Evropě byla dostupná pouze s automatem. Jedním takovým je třeba BMW M5.