Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Manuálním převodovkám zvoní umíráček. Ztrácejí už i v Evropě

Ondřej Šámal
Diskuze (60)

Převodovky s ručním řazením byly ještě před deseti lety naprostým standardem i u větších a dražších aut. Dnes ovšem kvůli emisím a změně zákaznických priorit svůj boj s automaty pomalu, ale jistě prohrávají. Dokonce už i v Evropě jim lidé přicházejí na chuť stále méně.

Automobilový průmysl za posledních let prodělal obrovský technologický pokrok. Atmosférické motory téměř vyhynuly, naopak přeplňování turbodmychadlem je dnes standardem už i u malých a levných aut. Nadcházející čistě elektrickou éru doprovázejí různé stupně elektrifikace (mild-hybridy, klasické hybridy, plug-iny) a kdysi zažité pořádky rychle mizí. Ještě nedávno jsme si například nedokázali představit, že bychom měli v autě pouze dva pedály. Z Američanů, milovníků samočinných převodovek, jsme měli legraci a smáli se jim kvůli jejich lenosti řadit.

Jenže móda automatů rychle dorazila i do Evropy. Absence spojkového pedálu už v současné době nikoho nepřekvapí. Ostatně s ohledem na stále hustší provoz a časté kolony je manuální řazení dlouhodobě nekomfortní. Za rozvojem samočinných převodovek stojí také tlak na nižší emise. Automatické řazení totiž logicky dovoluje lépe kontrolovat správný čas přeřazení, navíc v drtivé většině případů disponuje větším počtem převodových stupňů, což se ve výsledku odráží na nižší spotřebě a exhalací škodlivých látek. U stále populárnějších elektromobilů navíc ani žádnou jinou možnost nemáte.

Jestliže v roce 2010 v Evropě tvořily nové vozy s automatem pouze desetinu celkového trhu, v první polovině letošního roku mají samočinné převodovky podíl již 68 %! Zlom nastal především mezi lety 2019 a 2020, kdy samočinné skříně vyskočily ze zhruba čtvrtiny na více než 40 procent.

Video se připravuje ...

Milovníky manuálů vedle Evropanů zatím zůstávají také Jihoafričané (podíl 42 procent) a státy Latinské Ameriky s 36 procenty. Naopak daleko za námi se nachází jihovýchodní Asie (15 %). V Číně se čtyřmi procenty, Japonsku se dvěma a v Severní Americe (USA a Kanada) s jedním procentem jsou naopak manuální převodovky naprosto marginální záležitostí. Přesto je například zajímavé, že v Americe jste si v nedávné minulosti mohli koupit auta s ručním řazením, která v Evropě byla dostupná pouze s automatem. Jedním takovým je třeba BMW M5.

Ondřej Šámal
Diskuze (60)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
10. 11. 2023 12:55
Re: Bodejď by podíl automatů nerostl...
Tedka jezdím už 7 dnů Jaguarem na benzín,neb u Chargeru se čeká na nový hadice topení, takže můžeš být spokojený. Akorát je to teda jenom Euro 3, takže ekoaktivisté jdoucí okolo už všichni vymřeli za ten týden :-) :-) :-) :-)

Ne asi, budu jako daily platit Stanjuremu 41 Kč na za litr benzínu. Nas*****************at!!!
(btw ONO včera zlevnilo na 36,50, srdnatí karteláci dál v prace mají 40,50 až 40,90, takže 4 resp. 4,40 na litru, slušný) :-) :-) :-) :-) :-)
Avatar - speedfred
10. 11. 2023 12:30
Re: Bodejď by podíl automatů nerostl...
Neviem aký je v tom problém? Palivo ako palivo, máš možnosť výberu.
Avatar - twistedTSD
10. 11. 2023 10:13
Re: Bodejď by podíl automatů nerostl...
A ta největší zvířata si koupí V8 a předělají ho na LPG. :-!
Avatar - Barrichello
10. 11. 2023 09:39
Re: Bodejď by podíl automatů nerostl...
Protože kvedlat forkladou v GT kupé nebo limuzíně vyšší střední a luxusní třídy je přežitek už posledních 50 let :-)

Akorát čecháči do všeho chtěli fofrkladu :-)

A auta co měli měchy předělávali zpět na pružiny, taková Sklada na pružinách nebo Linec Towncar, to je panečku žrádlo :-) :-) :-)
Avatar - speedfred
9. 11. 2023 21:28
Re: Je mi to asi jedno
No do pr..le to je saškáreň len aby všetko sedelo na papiery.