Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Marcos TSO GT2 – klasické britské žihadlo

Miroslav Kudělka
Britská firma Marcos Engineering vyrábí již od roku 1960 dvoumístné sportovní vozy, které si vydobyly také renomé za závodních tratích. Její posledním výtvorem je kupé Marcos TSO GT2, představené v polovině června.

Přestože Marcos stavěl vozy i s menšími motory, největší slávu si vydobyl díky konstrukcím osazeným americkými velkoobjemovými osmiválci. S jedním z prvních takových vozů – Marcos Gulwing coupe, v roce 1961 zvítězil v jednom závodě britského šampionátu GT také pozdější trojnásobný šampión F1, Sir Jackie Stewart. Na tuto bohatou tradici se snaží navázat také novinka TSO GT2, která nese všechny typické prvky vozů značky. Koncepce byla od samotného začátku vývojových prací jasná, bude to kupé s motorem vpředu a poháněnou zadní nápravou. Motor je opět velkoobjemový osmiválec s rozvodem OHV o objemu 5,7 litru s blokem z hliníkové slitiny. Jeho výkon se vyšplhal na úroveň 350 kW (475 k) při 6500 ot/min a točivý moment má hodnotu 535 Nm při 5500 ot/min. Je uložen téměř ve středu vozu, daleko za přední nápravou a tak je rozložení hmotnosti na ideálním poměru 50/50. Zadní kola jsou poháněna přes šestistupňovou ručně řazenou převodovku a náprava může bát na přání vybavena diferenciálem se zvýšenou svorností a také různými stálými převody, aby zákazník dostal takovou dynamiku, po jaké touží. Pohonné ústrojí je uloženo v příhradovém trubkovém rámu z ocelových trubek. Podvozek, tvořená vpředu i vzadu lichoběžníkovými závěsy byl vyvíjen ve spolupráci s věhlasnou firmou Prodrive. Ta se honosí šesti tituly v MS WRC a také je u nás známá tím, že pro vytrvalostní závody připravuje vozy Ferrari a letos také Aston Martin, které v Le Mans úspěšně pilotuje také Tomáš Enge. Tato firma je více než dostatečnou zárukou vynikajících vlastností podvozku. Zájemci si mohou i na tomto poli vybírat ze dvou variant – Sport a Touring. Varianta Sport nabízí tužší podvozek a ostřejší brzdy, zatímco verze Touring k pohodlnějšímu nastavení podvozku přidává ještě prvky v interiéru jako je kožené čalounění či satelitní navigace. Marcos jako jeden z mála také používá kola různých průměru vpředu a vzadu. Přední náprava je osazena ráfky 7.5J x 17 a pneumatikami 215/40 R 17, zadní náprava pak koly 8J x 18 s pneumatikami 225/40 R 18.

Přestože je vůz osazen velmi výkonným motorem, je celkově kompaktní až malý. Při délce 4020 mm má rozvor jen 2280 mm a ani šířkou nijak neohromí – 1680 mm. Výška vozu je 1150 mm. Na fotografiích ovšem působí vůz velmi mohutně a díky dlouhé kapotě motoru také náležitě dynamicky. Dynamiku vzhledu podtrhuje také trojice mohutných žáber za předními koly, které odvádí horký vzduch od výkonného motoru. Přídi dominuje veliký oválný vstup vzduchu, který je rozdělen na tři části. Střední část zásobuje chladícím vzduchem motor, boční přivádí vzduch k mohutným brzdám. Ty mají duté a odvrtané kotouče průměru 340 mm vpředu a 320 mm vzadu. Všechny jsou svírány hliníkovými třmeny se čtyřmi pístky. Čisté linie přídě zajišťují společné kryty samostatných kruhových světlometů. Pokud je potřeba nahlédnout do motorového prostoru, je nutno vyklopit celou přední část vzhůru vpřed. Zádi dominují dva prvky, čtveřice kruhových svítilen a mohutný difuzor pod nárazníkem. Zajímavě jsou umístěné koncovky výfuků, vysunuté zcela do stran a také mlhovka se zpětným světlem, které jsou naopak uprostřed v žebru difuzoru. Do skromného zavazadlového prostoru se vstupuje přes výklopné zadní okno. Celá karosérie je vyrobena ze skelného laminátu.

Interiér je navržen v typickém britském stylu, tedy s veškerými přístroji ve středu přístrojové desky. Čtveřice kruhových budíků je osazena tak, že nejblíže řidiči je rychloměr, pak nahoře teploměr chladící kapaliny, dole palivoměr a nejvzdálenější je otáčkoměr. Pod nimi je již je rádio a před řadící pákou pak na středovém tunelu tlačítko spouštěče, ovládání elektrických oken a zrcátek a tím ovládací prvky končí. Ve výbavě vozu sice není klimatizace, ale naopak si můžete na přání pořídit navigaci nebo kožené čalounění. Malý volant potřebuje jen 2,5 otáčky mezi krajními polohami.

Marcos TSO GT2 je ryzí sportovní vůz, schopný svými parametry čelit nejtvrdší konkurenci. Zrychlení z 0-100 km/h zvládá za 4 sekundy a na 160 km/h to zvládá za 9 sekund. Vynikající je také elasticita motoru, který dokáže 1170 kg těžký vůz katapultovat z rychlosti 80 na 110 km/h za pouhé 2 sekundy. Nejvyšší rychlost je 296 km/h, čož na tak malý sporťák není vůbec špatné. Pro milovníky britské klasiky bude jistě zajímavá i cena 49.995 liber, tedy asi 2,3 mil. Kč.

Miroslav Kudělka