Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Martin a jeho žlutá kachna: 2CV = 2 válce, vzduch a nic

Petr Slováček Petr Slováček 2. 8. 2020 • 03:15
31
5
Zobrazit náhledy (31)
Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Loni se Martin s kachnou vydal k chorvatskému moři Citroën 2CV Citroën 2CV Motor je nadmíru jednoduchý, chladí ho vzduch a ke všemu se dá lehce dostat Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Martin vyrostl s rodinnou Dolly a tatínkovým služebním taxikářským žigulíkem Ještě v prvních letech po revoluci bylo 2CV běžným koloritem československých silnic Dolly prošla kompletní generálkou včetně vyvaření karoserie a nového laku Dolly prošla kompletní generálkou včetně vyvaření karoserie a nového laku

Martin Nejedlý se odmala vozil v červenobílé tatínkově kachně. Dnes je žlutočerná a Martin v ní zase vozí svou dcerku na srazy podobně „postižených“ šílenců. Veselé autíčko oholené až na dřeň je totiž prudce návykové!

Kdyby se hledalo nejsympatičtější auto světa, asi by to vyhrála kachna alias Citroën 2CV. I ten, kdo nemá televizi, musel někdy vidět legendární scénu z Četníka ze Saint Tropez s s Louisem de Funésem, kde v něm jeptiška peláší ze svahu dolů. Nebo z bondovky Jen pro tvé oči s Rogerem Moorem z roku 1981.

Ve všech případech kachna jela, i když postupně přišla o většinu dílů. To je pro tohle jednoduché auto příznačné. Vedle silnice můžete prakticky absolvovat rozborku/sborku a zase jet dál.

Ostatně potvrdí to i současný majitel žlutočerné kachny Martin Nejedlý z Prahy, jehož tatínek si vůz na fotkách pořídil už v roce 1988. Rodinnou Dolly – podle dvoubarevné edice – vždycky chápali jako dalšího člena domácnosti.

Rodinná tradice

„Táta kachnu pořídil, protože ji mělo několik jeho kamarádů. Bylo to už před revolucí a auto vonělo Západem. Hned po převratu se začal vydávat do ciziny na klubové srazy. A kupoval další kusy, takže jsme měli doma najednou i třeba čtyři kachny,“ začíná vyprávění současný majitel Martin.

Odmala jezdil na srazy s tátou Lubošem – kachna byla prvním autem, co řídil už jako kluk – a dnes pokračuje v rodinné tradici zase sám se svou dcerkou. Citroënem už projezdil kus Evropy, podíval se i k Jaderskému moři.

Že to nebylo vždy úplně bez závad, dokazují i dobové fotografie. Tatínek je na nich s kamarády nad otevřenou kapotou a spekulují, co dál. „Nepamatuju ale, že by někdy nějaká kachna vůbec nedojela. Vždyť na tom se ani nemá co rozbít. Třeba motor jsou jen dva válce, vzduch a nic,“ směje se Martin a ukazuje nesmírně jednoduchou náporovou „klimatizaci“ škvírou pod čelním oknem. Nebo odpružení podvozku centrálně pro každou stranu auta zvlášť – říká se, že houpavou kachnu není možné ani převrátit na střechu. Když jedeme za Martinem při focení, máme občas dojem, že už mnoho neschází…

Svět motorů 27/2020 Svět motorů 27/2020

Chce to přemýšlet

Název 2CV odkazuje na „deux chevaux“ allias dvě koňské síly, podle kterých se odváděly daně z držení auta. Ta Martinova z roku 1976 jich má devětadvacet, a přesto nenabízí zrovna sportovní zážitky. „Pro běžnou jízdu to bohatě stačí, rozjede se i na víc, jenom už to potom nepřečtete na budících. Pod kopcem musíte přemýšlet a dostatečně auto rozjet, jinak se nahoře budete ploužit na nízké rychlosti,“ směje se Martin.

Vyplatí se myslet i na některé charakteristické zvláštnosti, například ruční brzdu s účinkem na přední kola, jakou používaly citroëny ještě dlouho poté.

I přes sporé vnější rozměry je zajímavostí dostačující vnitřní prostor – do auta se v pohodě vejdou dva dospělí, dvě děti a kočár do kufru. To je o dost víc než sedláci s kloboukem na hlavě a košíkem vajec, pro které bylo auto vymyšleno.

Pokud jste právě zatoužili po vlastní kachně, máme špatnou zprávu. Zatímco v devadesátkách se dala pořídit ve skvělém stavu za sto tisíc, dnes už se obchodují spíše vraky. Kvůli masivním sklonům ke korozi se auta v původním stavu nedochovala, a kdo už kachnu jednou odstrojil, vyvařil a nechal znovu nalakovat, těžko za ni bude chtít méně než čtvrt milionu. To je i Martinův případ, který si ji srdcem cení na daleko víc. Sympatické autíčko je tak perspektivní veterán.

Co na tom, že původně jezdilo v červenobílé kombinaci. „Po třiceti letech to chtělo změnu. Táta měl jedinou podmínku, aby byla dvoubarevná kombinace oddělena zaoblenou linkou stejně jako u původní edice Dolly,“ říká Martin.

Citroën 2CV
Výroba 1948-1990
Produkce 3 868 634 kusů
Motor vzduchem chlazený zážehový dvouválec
Převodovka čtyřstupňová
Objem motoru (1967) 602 cm3
Výkon 21 kW
Maximální rychlost 110 km/h
Délka 3780 mm
Výška 1480 mm
Šířka 1600 mm
Pohotovostní hmotnost 500 kg
Počet míst 4

Související články

Témata
3. 8. 2020 18:56
Re: SPZ
Devadesátky byly divoké 😎🏁
2. 8. 2020 22:01
.........
youtube hubnut, testuje stare klenoty :yes:
2. 8. 2020 17:30
Re: SPZ
Tam může bejt důvodů... Ztráta RZ, zničená RZ... Ale má tu "Deux chevaux" pěkně vymazlenou.
Avatar - Stejsn
2. 8. 2020 17:11
SPZ
no dobře, ale pokud je to to samé auto, proč má jiné značky než na fotkách z 90. let? Okres je stále stejný.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku