Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Martin Vaculík a ojetá Honda Civic 8G: Svou nenáročností šokuje dodnes

Martin Vaculík Martin Vaculík 30. 9. 2022 • 14:55
102
3
Zobrazit náhledy (102)
Předním sedačkám chybí nastavitelná bederní opěrka. Čalounění je však velmi kvalitní a snáší i velké porce kilometrů. Zvláštností modelu je startování, když pravou rukou otáčíte klíček ve spínací skříňce a levou mačkáte tlačítko spouštěče. Prý to tak je proto, že pravačkou se máte mezitím připoutat. Naprosto nejrozšířenějším motorem je 1.8 i-VTEC/103 kW. Pružný a na osmnáctistovku s běžnou spotřebou kolem sedmi litrů i relativně úsporný. Silný diesel táhne úchvatně. Jím osazené auto však přibralo přes 100 kg, což je na jízdních vlastnostech už hodně cítit. To někdo na parkovišti mění kolo? Ne, celou poloosu a bylo to za chvíli hotové. Praská v místě, kde se pod pryžovým tlumičem vibrací drží voda. Naštěstí se těhlice dá od tlumiče snadno odpojit na dvou šroubech, a tak jinde složitá operace je opravdu zvládnutelná i bez odtahu vozidla. Naštěstí se těhlice dá od tlumiče snadno odpojit na dvou šroubech, a tak jinde složitá operace je opravdu zvládnutelná i bez odtahu vozidla. Vedle základního, pětidveřového hatchbacku existoval ještě třídveřový, a to nejen jako ostrý Type R (o němž jsme psali samostatně v SM 49/2021), ale i obyčejnější Type S. Honda Civic Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Původní řadicí páka se rozpadla a Petr si ji nahradil ergonomickou koulí. Kaplička před řidičem má dvě patra: dole palubní počítač, otáčkoměr, stav paliva i teploty, tachometr s ekonoměrem a indikací řazení jsou nahoře. Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Překvapivě kvalitní je čalounění. Ani po 303 399 km není ještě nikde prodřené. Pokud je ve výbavě dvouzónová automatická klimatizace, svoji teplotu si spolujezdec může nastavovat přímo na madle pravých dveří Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Hondou jezdíval Petr na služební cesty, poté s ní postavil dům. Kromě Mazdy RX-8 k ní má ještě sportovnější sestru Civic Type R. Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Nedostatkem vozu jsou malé baterie – pro osmnáctistovku jen 45 Ah. Díky startérům s planetovým převodem Japonci věří, že motor spolehlivě nahodí. Majitel zase věří značce Yuasa. Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Malý pupínek dole na dveřích byste při koupi skoro i přehlédli. Přeplátovaný spoj zevnitř však v tu chvíli už ukazuje, že spodní část dveří bude zralá na výměnu. Malý pupínek dole na dveřích byste při koupi skoro i přehlédli. Přeplátovaný spoj zevnitř však v tu chvíli už ukazuje, že spodní část dveří bude zralá na výměnu. Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Výfuk je veden netradičně pod pravým prahem. Takto vypadá u vozu, který má najeto přes 300 000 km. Je totiž z opravdu kvalitního nerezu. Sem tam upadne jen držák v přední části nebo tepelné štíty spadnou na potrubí – zde už oprava větší podložkou. Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Výfuk je veden netradičně pod pravým prahem. Takto vypadá u vozu, který má najeto přes 300 000 km. Je totiž z opravdu kvalitního nerezu. Sem tam upadne jen držák v přední části nebo tepelné štíty spadnou na potrubí – zde už oprava větší podložkou. Přední náprava sice už dávno není lichoběžníková, ramena jsou však pro snížení neodpérovaných hmot hliníková. Jejich cena byla dlouho nevýhodou modelu, dnes existují v pestrém sortimentu druhovýroby. Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Výfuk je veden netradičně pod pravým prahem. Takto vypadá u vozu, který má najeto přes 300 000 km. Je totiž z opravdu kvalitního nerezu. Sem tam upadne jen držák v přední části nebo tepelné štíty spadnou na potrubí – zde už oprava větší podložkou. Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Majitel a zkušený mechanik Petr Žitný ukazuje jeden z důvodů, proč se o vozidlo stará sám. Vůle v silentblocích zadního zavěšení by servis Hondy uměl vyřešit jen výměnou celé nápravy za 25 000 Kč. Šikovný majitel si nalisuje nové za pár stovek. Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Tlumené bouchání odzadu je u této generace normální, tuhost karoserie nebyla nic moc. Za silnější případně může volné uložení tlumiče. Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Jednoduše šroubky nastavitelné ventilové vůle jsou základní podmínkou pro dlouhověkou funkci motoru, neboť hydraulická zdvihátka po letech také selžou a nikdo je u starého vozu měnit nebude. Výhodou hondy je označení pozice vačkové hřídele pro seřízení na rozvodovém kole: první je UP, ostatní mají čísla. Pak už stačí povolit kontramatku, zasunout spárovou měrku a šroubovákem seřídit. Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Jednoduše šroubky nastavitelné ventilové vůle jsou základní podmínkou pro dlouhověkou funkci motoru, neboť hydraulická zdvihátka po letech také selžou a nikdo je u starého vozu měnit nebude. Výhodou hondy je označení pozice vačkové hřídele pro seřízení na rozvodovém kole: první je UP, ostatní mají čísla. Pak už stačí povolit kontramatku, zasunout spárovou měrku a šroubovákem seřídit. Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Bílé zbarvení svíčky potvrzuje, že majitel nelže o spotřebě oleje, která se prý stále pohybuje do 0,5 l na 10 000 km Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Jednoduše šroubky nastavitelné ventilové vůle jsou základní podmínkou pro dlouhověkou funkci motoru, neboť hydraulická zdvihátka po letech také selžou a nikdo je u starého vozu měnit nebude. Výhodou hondy je označení pozice vačkové hřídele pro seřízení na rozvodovém kole: první je UP, ostatní mají čísla. Pak už stačí povolit kontramatku, zasunout spárovou měrku a šroubovákem seřídit. Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive Výhodou podivného startovacího tlačítka na levou ruku je, že při měření tlaku válců může pomocník stát mimo vůz Výhodou podivného startovacího tlačítka na levou ruku je, že při měření tlaku válců může pomocník stát mimo vůz Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive

Taky jste ojetou Hondu Civic vnímali jako nedůvěryhodné levné a obvykle zrezlé auto pro nevybouřenou omladinu? Osmá generace z let 2005 až 2011 je absolutně jiná a svou nenáročností dnes šokuje ještě víc než před lety designem.

V devadesátých letech platila Honda Civic za auto pro nadšené řidiče. I základní motory jely jako z praku, ochotně se vytáčely, lichoběžníkové přední nápravy a zadní víceprvky pak umožňovaly marketingu živit mýtus, že jde o řešení převzatá z formule 1. Že naladění i tuhost karoserie pokulhávaly, ne každý poznal.

Magické sedačky

Už sedmá generace se ve svém pětidveřovém provedení proměnila v téměř velkoprostorovou bublinu s důrazem na prostornost i praktičnost a o přední lichoběžníkovou nápravu přišla. Skutečným šokem pak byla osmá, mezi příznivci přezdívaná UFO. Ta už má i vzadu obyčejnou vlečenou nápravu, výrobce však nebyl motivován ani tolik úsporou jako snahou o opravdu nevšední vnitřní prostor. Do karoserie délky 4245 mm dokázal vtěsnat velmi slušný zavazadelník o objemu 415 l, rozměrné, pohodlné sedačky a dostatek místa pro čtyři dospělé, případně i pětičlennou rodinu s dětmi.

Hlavní atrakcí však bylo provedení zadních sedaček Magic Seats, kde sedák se dá zvednout nahoru. Sečteno s nebývale širokým úhlem otevření rozměrných zadních dveří tak vzniká unikátně velký a přístupný prostor, kam naložíte i velmi neskladné věci: dvojici dětských kol, botník, pračku, nebo ledničku. Prostor vzadu musela vyklidit palivová nádrž, která se octla pod předními sedačkami. Kvůli tomu se v osmém civiku už nesedí nízko jak v závodním autě, což však vadilo spíš křičící menšině než reálným zákazníkům.

Video se připravuje ...

Tam dole všechno jinak

Jak moc se musela škatulata na podvozku hýbat, je vidět na zvedáku. Klasický středový tunel chybí a výfuk vede pod pravým prahem. Jeho dvakrát zahnutá trasa je obložená hliníkovými tepelnými štíty, jejichž vyklepání z úchytů, spadnutí na potrubí a následující rezonance jsou asi nejčastější závadou vozu. „Samozřejmě by bylo možné objednat nové štíty, v praxi se to však řeší spíš většími a většími podložkami, pak už rovnou kouskem plechu,“ směje se Petr Žitný, velmi zkušený majitel tohoto vozu, který si všechny opravy dělá sám. Jinak zaujme úplné zakrytování podvozku, které se u jiných aut stalo normou, až když na ně v posledních letech zatlačily limity emisí CO2 a z toho plynoucí požadavky na aerodynamiku.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Doporučujeme

Témata
12. 10. 2022 09:19
Japonská jednoduchost
Minulý týden jsem jakožto člověk, co nikdy neměl jiné auto než z koncernu VW přivezl ufo type-r a fascinuje mě, jak je všechno řešeno tak, aby to vydrželo věky. Oproti audi z roku 2005, kde řešení něčeho bylo utrpení a auto bylo nacpané řídícími jednotkami je honda jak felicie a to myslím v dobrém slova smyslu. Podvozek jednoduchý a přesto skvěle fungující. To stejné motor. Jen přístup k olejovému filtru, který je nad poloosou a ramenem zezadu na motoru je pocuc a musí dolů pravé přední kolo a i tak je na něj sotva vidět. Sice detaily nejsou tak dotažené jako u vw, například v článku zmíněný kompresor klimatizace, který nemá plynulou regulaci, části interiéru, na kterých se šetřilo jsou typicky japonské a nesmyslné startování klíčkem a tlačítkem zároveň, ale v celkovém součtu je při přidání plynu všechno zapomenuto. Dvoulitr umí ve městě jezdit na pětku tak, že o něm člověk neví a zároveň na okresce dávat to nejlepší při osmi tisících otáčkách, kdy zní jak starý závoďák.
30. 9. 2022 21:24
Re: Zkoušel jsem motor 1,8 a diesel
Jj, radit, radit, radit.

Jinak to nejede. :D

Jestli si to dobre pamatuju, tak v otackach se rozdily mezi 2.0 MZR a Civicem 1.8 smazavaly.
Avatar - KANKUNEN
30. 9. 2022 14:56
Zkoušel jsem motor 1,8 a diesel
Stejný výkon a takový rozdíl. Motor 1,8 byl do 3 t totální mrtvola, zato diesel tahal parádně. Skončil jsem nakonec ve 2,0 MZR, průběh točivého momentu byl mnohem lepší než u 1,8ky