Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Martin Vaculík a ojetá Škoda Superb III: Známe její největší slabiny!

Martin Vaculík
Diskuze (1)

Třetí generace Škody Superb se stala koloritem českých cest, rozhodně více než jakékoliv jiné auto této velikosti. Co ale s ojetinami? Může si jejich servis a opravy dovolit ten, kdo dosud měl třeba octavii?

Po dvou trochu zvláštních superbech se škodováckému designu zadařilo a vzniklo auto velmi dynamického střihu. Jeho doširoka rozkročená silueta dodnes nikomu na silnici ostudu neudělá. Kombinace komfortu, prostornosti, a přitom zdánlivé sportovnosti je léta tím, na co zákazníci slyší.

Hezký, ale měkký

Superb tak vypadá dokonce dynamičtěji než Volkswagen Passat B8, který s ním sdílí většinu mechaniky. Jízdně je to naopak. Zadáním bylo, aby nabídl více prostoru (rozvor o 50 mm delší) a byl naladěný hlavně komfortně. Ekvivalentní varianty tak mají vždy o stupeň měkčí odpružení a tenčí příčné stabilizátory než zmíněný passat. Ani příplatkový sportovní podvozek zde není nikterak tuhý – pouze o 15 mm nižší. I hojně rozšířené elektronicky regulovatelné tlumiče DCC jsou v komfortním režimu měkké tak, že z toho na leckoho jde mořská nemoc. Na druhou stranu ladné houpání Škody Superb na kvalitních západoevropských silnicích je opojné a srovnatelné s vozy o třídu vyššími, jež si mohou dovolit ještě dražší technologie podvozku (například pneumatické měchy). Méně jistoty se pak dostaví až na rozbitých českých cestách, kde měkké tlumiče ne vždy udrží kola na zemi a sem tam se ozve rána, jak některá z pneumatik odskočí. Pokud je však asfaltový koberec rovný, sedí superb v zatáčkách nečekaně dobře a řízení auta, v němž si všichni členové rodiny natáhnou nohy, může být i radost.

Hledejte 1N7

Velmi záleží na tom, jaké má řízení. Rok po uvedení modelu, tedy v dubnu 2016, se v nabídce objevilo takzvané progresivní řízení. Má mechanicky proměnný převod – kolem středové polohy pomalý, abyste na dálnici nekličkovali, ke stranám však rychlejší. Mezi krajními rejdy jsou pak pouhé dvě otáčky volantu, i ostré zatáčky tak zvládnete s rukama v základní poloze. Ovládání Škody Superb s progresivním řízením je zkrátka mnohem pohotovější, bezprostřednější a příjemnější. Překvapivě však v prvních letech nebylo progresivní řízení standardem žádné varianty, ani Sportline. Vždy jen za samostatný příplatek 3400 Kč povinně doprovázený buď volbou sportovního podvozku, nebo tlumičů DCC. Jelikož prodejci věc ne uměli nabídnout (i v cenících se vyskytovaly matoucí popisy jako „proměnná účinnost posilovače řízení“), naprostá většina superbů z let 2016 až 2019 progresivní řízení nemá. S faceliftem v roce 2019 se situace trochu zlepšila, když se progresivní řízení dostalo do standardu verzí Sportline a L&K. Ale také ne všech – plug-in hybrid Superb iV je získal až v polovině roku 2021. Zkrátka zjistěte si, zda ve specifikaci vozidla, kterou by měl umět poskytnout prodejce, je PR číslo 1N7, jímž se progresivní řízení označuje.

Lék na slabé brzdy

Slabinou modelu jsou brzdy. Dostatečně dimenzované s kotouči 340 mm vpředu a 310 mm vzadu (v obou případech ventilovanými) je mají jen vrcholné motory 2.0 TSI (200 či 206 kW) 4x4. Všechny obyčejnější včetně nejrozšířenějších 2.0 TDI/110 či 140 kW mají vpředu brzdové kotouče jen 312 mm, vzadu plné 300 mm. Při táhlém zpomalování z vyšších dálničních rychlostí toho mají plné zuby. Přední začnou hučet, už když jsou brzdové destičky s opotřebením na půlce. Zadní, které v tu chvíli (na rozdíl od prudkého panického brzdění s velkým ponořením přídě) také odvádějí velký kus práce, se vyhřejí, což dramaticky zrychlí korozi, a následně se i vydrolí a popraskají. Díl viny prý nesou brzdové destičky, které se na ně namažou a sníží součinitel tření. Z takto poničených brzd se samozřejmě ozývají pekelné zvuky a nešťastníci hodně jezdící po německých dálnicích je museli měnit i vícekrát do roka. Velké zlepšení přinesly modifikované zadní destičky, určené sériově jen pro Kodiaq RS. Standardně po zadání vašeho VIN však na technika vyskočí jako náhradní díl destičky původní, tedy 3Q0 698 451 L se směsí Gulfer za 2444 Kč. Musí jít do technické servisní informace o předčasném opotřebení zadních brzd, kde najde destičky 5G0 698 451 A se směsí Ferodo za 4662 Kč. Pokud vám to připadá hodně peněz, zaprvé donedávna stály přes 7000 Kč, zadruhé když jeden zadní brzdový kotouč stojí 2548 Kč, mají potenciál peníze nakonec i ušetřit.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Martin Vaculík
Diskuze (1)

Doporučujeme

4. 11. 2022 10:07
Placeny obsah
Dobry den, kde najdu pokračování videa v placené části? Mockrát děkuji.