Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Martin Vaculík a ojetý Hyundai Kona: Verze spolehlivá tak, že není o čem psát

Martin Vaculík
Diskuze (0)

Nevšedně tvarovaný kříženec Hyundai Kona můžete mít jako benzinovou i dieselovou čtyřkolku, ostrou verzi N s dvoulitrem, hybrid i čistý elektromobil. V bazarech však stojí zejména nejlevnější litry s předním pohonem – spolehlivé tak, až není o čem psát.

Kdo už chtěl lepší motor, čtyřkolku či automat, toho většinou zlákal větší, komfortnější a prostornější tucson. V konách nalezli zalíbení například ti, kdo dekádu nazpět vykupovali u prodejců Fordu zlevněné fusiony. To byla taková krabička z fiesty se zvýšenou pozicí sezení, snadným ovládáním a trochu vyšší světlostí, schopná neurvat nárazník na lesní cestě. Hyundai Kona, byť o kus větší, sedl do noty stejné skupině zákazníků.

Na automaty pozor!

Když se dnes podíváte na nabídku ojetých Hyundaiů Kona do největšího českého bazaru AAA Auto, je jich tam kolem dvaceti. Jen tři z nich jsou v provedení 1.6 T-GDI 4x4 (130 či 146 kW), všechno ostatní tříválce 1.0 T-GDI (88 kW). V ceníku totiž chyběla nějaká zlatá střední cesta, tedy třeba 1.4 T-GDI (103 kW). Litr a pak až přeplňovaná šestnáctistovka (ve stejné výbavě o 135.000 Kč dražší) s už téměř sportovními ambicemi. Nic pro ustrašenější motoristy. Ne že by jim to ujelo pod zadkem – jednak agregát řady Gama je ještě stará škola se silným nástupem až ve vyšších otáčkách, jednak do podzimu 2018 (takže u většiny dnes nabízených ojetin) standardně spojený se čtyřkolkou. Skutečným důvodem k obavám a jakousi třináctou komnatou koncernu Kia/Hyundai jsou sedmistupňové dvouspojkové převodovky 7DCT – které jsou zde standardem nejen u šestnáctistovky, ale i dieselových čtyřkolek. Dost často při rozjezdu trpí škubáním. Značkové servisy mají způsob, jak přesně změřit jeho intenzitu, a pokud je nad limitem, ochotně vymění celé ústrojí. Trápení zákazníků, kterým je v pátém roce řečeno, že vibrace jsou ještě pod limitem, si zřejmě dokážete představit. I kdyby převodovka fungovala vzorně, pomstil se jí výrobce příliš drahou výměnou sady suchých spojek, kde i s prací zaplatíte 50.000 Kč. Jejich životnost bývá kolem 150.000 km, ale závisí na stylu používání vozidla. Zbývající tloušťku lamel lze načíst originální diagnostikou.

Video se připravuje ...

Nezlobí, navíc nejezdí

Litrový motor byl kombinován vždy jen se šestistupňovou manuální převodovkou. David Melichar, vedoucí servisu Hyundai Auto Pokorný Motors v Brně, si nevzpomíná na žádnou často se opakující závadu. „Na těchto vozech děláme jen pravidelný servis, sem tam nějakou bezpečnostní servisní akci, kterou předepíše výrobce pro určitá výrobní čísla,“ konstatuje při podrobném prohlížení historie zakázek. Sám je překvapený, že ani vadné zapalovací moduly motorů 1.0 T-GDI, což je jediná častější závada přeplňovaného tříválce, zde ještě na koně neměnili. Příčina nebude v technice, ale v soukromých majitelích, kteří toho mnoho nenajezdí. A zatímco do brněnského servisu jezdí třeba i30 1.0 T-GDI, které má už skoro 300.000 km, kony mívají nejčastěji do 50.000 km. Pokud přemýšlíte, v čem je výhoda takových automobilových kříženců proti tradičním druhům, pak právě v tom, že nejezdí ve firmách a na sekundární trh se dostávají méně ojeté, žel také v menších počtech.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Martin Vaculík
Diskuze (0)

Doporučujeme