Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Maserati Ghibli: Klasik od Giugiara na videu Motor Trendu

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Jméno Ghibli použila značka Maserati už třikrát ve své historii. Klasikou je první generace, kterou pro značku s emblémem Neptunova trojzubce navrhl Giorgetto Giugiaro.

Ghibli Tipo AM 115 dnes patří k vrcholům italské konstruktérské a designérské školy přelomu 60. a 70. let minulého věku. Vzniklo jako poslední model pod vedením rodiny Orsiů. Bylo poháněno vidlicovým osmiválcem objemu takřka 4,72 l s výkonem 243 kW. Z dvojité chromované koncovky se line opravdu nádherný hluboký zvuk, není divu, agregát má závodní původ... I když se dal pobízet jen do 5.500 otáček. Pětistupňová přímo řazená převodovka se starala o 447 N.m točivého momentu. Carlos Lago ve 114. epizodě pořadu Ignition zmiňuje nejen perfektní řazení, ale hlavně vysoký komfort i ovladatelnost auta, pochopitelně vzhledem k době jeho vzniku i konkurenci. A to mělo na zadní nápravě ještě půleliptická listová pera! Tenký tříramenný volant ve dřevě s poměrně velkým průměrem je klasikou těch časů. Nebyl to supersport, šlo o typické luxusní gran turismo se spoustou místa pro zavazadla. Giugiaro jej navrhl ještě pro studio Ghia, svůj proslulý Italdesign založil až později.

Konkrétního rudého krasavce z roku 1967 vlastní od úvodu minulé dekády technický ředitel Motor Trendu Frank Markus, takže magazín sáhl „do vlastních řad“. Představil jej v kalifornském Monterey o uplynulém týdnu, proslulý Monterey Car Week si přece nemohl nechat ujít! I sedmačtyřicet let starý stylový unikát je schopen stále bez problémů dosáhnout maximální rychlosti 280 km/h. Nádherné hladké a štíhlé gétéčko s výklopnými předními reflektory v prodejích překonalo dokonce legendární Ferrari Daytona, pardon, oficiálně řadu 365 GTB/GTS4 a také Miuru od Lamborghini. Zatímco koník byl výkonnější, ale levnější, v případě Miury si za větší porci koní a motor uprostřed nechali v Sant'Agatě i dobře zaplatit. Přitom Ghibli není rozhodně takovou ikonou jako oba zmínění přímí dvanáctiválcoví konkurenti, což je určitě škoda. Méně známá už je snad jen Mangusta od De Tomasa, další jeho soupeř. V letech 1967-1973 vzniklo pouze 1.149 uzavřených a 150 otevřených vozů, vždyť Maserati bylo ještě do nedávné doby vlastně manufakturou... Spydery SS měly větší motory 4,93 l/247 kW.

Původní generace není dnes nijak levná, podle Hagerty se její ceny pohybují od 1,3 do 2,2 milionu korun. Tady pochopitelně ale už záleží na každém kusu, jeho stavu, kompletní historii a zda jej náhodou nevlastnil někdo slavný. Pak se draží a aukční ceny šplhají ještě výše... Mimochodem, natáčení pořadu Ignition si filmový štáb s podstatně modernějším Infiniti Q50 určitě užil, počasí, jak je vidět na konci videa, nebylo vždy zrovna ideální!

Aleš Dragoun
Diskuze (0)