Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Maserati GranTurismo konečně oficiálně! Spalovací i elektrické motory, výkon 761 koní

Filip Melich
Diskuze (31)

Na nové Maserati GranTurismo jsme si museli počkat, ale konečně je tu. Vzhled v podstatě známe, hlavní novinky se tedy týkají techniky. Nabídne šestiválec Nettuno nebo tři elektromotory.

Po přestávce se do nabídky italské automobilky Maserati vrací model GranTurismo. Vzhled vozu, který se přidržel stylu předchůdce, není velkým překvapením. Maserati jej bez velkých fanfár v podstatě odhalilo už asi před měsícem. Teď máme k dispozici oficiální fotky ze všech úhlů (krom interiéru), ale především technické informace.

Vzhled nového Maserati GranTurismo je spíše evolucí předchůdce, přičemž provedení čelních světlometů a zadních svítilen se inspirovalo supersportem MC20. Na přídi se krom toho nachází prvek, který automobilka nazývá Cofango – kapota motoru na bocích přechází do blatníků, takže je linka mezi karosářskými díly na bocích místo navrchu kapoty motoru. Krom toho je připraveno šest laků karoserie a sedm barev brzdových třmenů. Další možnosti individualizace nabízí program Maserati Fuoriserie.

Video se připravuje ...


Jak už víme z dřívějška, modulární platforma vozu umožní zástavbu spalovacího nebo čistě elektrického pohonu bez nutnosti zásadních konstrukčních úprav. Ve snaze udržet hmotnost GranTurisma na přijatelné míře je přes 65 % vozu vyrobených z hliníku. Přesto má nové Maserati hmotnost 1795 kilogramů v provedení se spalovacím motorem. Hmotnost elektrického GranTurisma Folgore už je 2.260 kg. Ehm.

Na druhou stranu je hmotnost u elektrického GranTurisma rozložena mezi nápravy v poměru 50:50, zatímco u verze se spalovacím motorem je poměr 52:48. A když už mluvíme o spalovací a elektrické verzi, slušelo by se to upřesnit. Nové GranTurismo bude nabízeno v provedeních Modena, Trofeo a Folgore. První dvě jmenované verze bude pohánět přeplňovaný šestiválec v různých výkonech, elektrické (a nejvýkonnější) bude Folgore. Všechny tři verze mají pohon všech kol, přičemž spalovací motor v obou případech spolupracuje s osmistupňovým automatem.

Spalovacím motorem není žádná jiná jednotka než Nettuno ze supersportovního modelu MC20. Jde o třílitrový, dvojitě přeplňovaný vidlicový šestiválec s úhlem sevření válců 90°, který produkuje 365 kW (496 k) při 6.500 ot/min a 600 Nm při 3.000 ot/min. Řeč je o provedení Modena, silnější Trofeo nabídne 410 kW (557 k) a 650 Nm při totožných otáčkách.

Modena vystřelí z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy a maximální rychlost je 302 km/h. Trofeo zvládne sprint za 3,5 sekundy a maximální rychlost je 320 km/h. Ze stokilometrové rychlosti obě verze zastaví do 35 metrů. Vybaveny jsou shodně velkými kotoučovými brzdami Brembo, které mají vepředu disky o průměru 380 milimetrů a vzadu 350 mm. Tutéž soustavu má i elektrické Folgore, ale u něj pro jistotu Maserati vzdálenost potřebnou pro zastavení do úplného klidu neuvádí.

Zato zmiňuje maximální rychlost – totožných 320 km/h jako Trofeo – a čas potřebný pro zrychlení z 0 na 100 km/h – 2,7 sekundy. Dynamicky tedy bude Folgore tvořit vrchol nabídky. Elektrické GranTurismo je vybaveno třemi elektromotory, přičemž jeden pohání kola přední nápravy a dva se starají o ta zadní. Každý z elektromotorů má výkon 300 kW (408 k) a na kola je GranTurismo Folgore schopno posílat maximální kombinovaný výkon 560 kW (761 k). K tomu se přidává mamutí maximum točivého momentu 1.350 Nm.

Modena a Trofeo mají nádrž na 70 litrů paliva, ale spotřebu Maserati ještě neuvádí. 800V baterie ve Folgore má kapacitu 92,5 kWh, z čehož je využitelných 83 kWh. Dojezd na jedno nabití rovněž ještě neznáme, ani spotřebu elektřiny, ale víme alespoň to, že nabíjení střídavým proudem je možné až do výkonu 22 kW a rychlonabíjení stejnosměrným proudem může probíhat výkonem až 270 kW – v takovém případě má až 100 kilometrů dojezdu přibýt za 5 minut nabíjení.

Video se připravuje ...


Zmiňme ještě, že nové Maserati GranTurismo na délku měří 4.959 milimetrů (Trofeo + 7 mm), na šířku 1.957 mm (bez zrcátek), na výšku 1.353 mm a jeho rozvor je 2.929 mm. Rozchod kol vepředu je 1.647 mm a vzadu 1.660 mm. GranTurismo se spalovacím motorem nabídne zavazadlový prostor o objemu 310 litrů, zatímco elektrická verze má 270 litrů. Do Folgore se bohužel nepodařilo dostat úložný prostor pod přední kapotou. Kola obouvají pneumatiky o rozměrech 265/30 ZR20 (Folgore 265/35 ZR20) vepředu a 295/30 ZR21 palců vzadu.

Prodeje GranTurisma odstartují ve druhém čtvrtletí roku 2023, přičemž k dostání budou pouze verze Modena a Trofeo. Elektrické Folgore má přijít později, ale Maserati termín ještě neupřesnilo. A stejně jako předchůdce, nové GranTurismo se dočká otevřené verze GranCabrio. Má přijít v příštím roce a bude sdílet pohonné soustavy s GranTurismem s pevnou střechou. Ceny nového Maserati GranTurismo zatím nebyly specifikovány.

Filip Melich
Diskuze (31)

Doporučujeme

9. 10. 2022 12:43
Ghibli
Spravil som si asi pred 1,5 r radosť s Maserati Ghibli. Ten design je úžasný, nič krajšie na našich cestách nevidím.
Aj nové GT potvrdzuje , že taliani sú v tomto špička.
Avatar - Barrichello
5. 10. 2022 10:29
Re: Nejsem cílovka, ale
To myslím naprosto vážně a inspirace designem není kopírování.

Narozdíl od čínanů co kopírují i s chlupy tak na čajkách, a zilech nesedí jediný díl 1:1 s auty, které byly inspirací. A to samé ted samozřejmě Aurus.
4. 10. 2022 22:36
Re: Nejsem cílovka, ale
To s těma ruSSáckejme okopírovanejma srágorama ale nemyslíš vážně, že ne? :-[] :-[] :-[]
4. 10. 2022 16:01
Re: Maserati
nevím, bez jakéhokoliv podléhání stereotypům, Aston Martin má pořád V8, Maserati v jiných verzích má RWD i V8, je to dost bída. Plebejská BMW 8 má mnohem větší výběr motorů.
4. 10. 2022 15:43
Ukazuje se...
...jak nadčasový design má předchůdce. V zásadě základní tvarová linka zůstala nezměněna a nakonec i vertikální přední lampy GT sluší.

Jestli se i interiér podaří jako u Kreace, tak je to opravdová štika. Ze snímků vůbec nevypadá jako téměř pětimetrové auto, je štíhlé a čisté. Pokud bude cenově nadostřel 8er, tak by mělo mít úspěch.

Opravdu krásná práce :yes: