Maserati MC20 oficiálně: Šestiválcové superauto dorazí i jako kabrio. Přijde i elektrická verze
Novinka italské značky byla navržena tak, aby mohla vedle kupé nabídnout i otevřenou karoserii. Rovněž se počítá s čistě elektrickou variantou.
Maserati MC20 je konečně tady. Šestiválcový supersport zahajující novou éru automobilky s trojzubcem ve znaku se měl světu oficiálně představit již v květnu, pandemie koronaviru ale jeho premiéru odsunula až na září. Nyní je tu MC20 (Maserati Corse a rok premiéry) konečně v celé své kráse.
Design je ryze moderní, sama automobilka ale tvrdí, že průvodním tématem je historická identita značky s veškerou její elegancí, výkonem a pohodlím. Klíčovým motivem jsou tzv. motýlí dveře otevírané k nebi, které podle výrobce umožňují optimální vystupování a nastupování.
Důležitou součástí návrhu byla také snaha o co nejlepší aerodynamiku. Proto konstruktéři strávili více než dva tisíce hodin ve větrném tunelu Dallara a provedli více než tisíc simulací počítačové mechaniky tekutin, výsledkem čehož je součinitel aerodynamického odporu pod hodnotou 0,38. Povedlo se toho přitom dosáhnout s elegantními rysy bez pohyblivého příslušenství, kromě diskrétního zadního spoileru zvyšujícího přítlak.

Kabina s jednoduchými tvary a ostrými hranami je zase ryze účelná. Centrální konzole potažená uhlíkovými vlákny je tak minimalistická, s jen několika prvky, jako je bezdrátová nabíječka chytrých telefonů, přepínač jízdních režimů, několik ovladačů a praktický úložný prostor pod opěrkou ruky. Nachází se tu hned dva displeje s úhlopříčkou 10 palců, jeden pro přístrojový štít, druhý pro multimediální systém. Část ovladačů se pak nachází na volantu, včetně tlačítka zapalování a tlačítka pro rozjezd.
O pohon 4.669 mm dlouhého superauta s rozvorem 2.700 mm se stará nově vyvinutý agregát, který vznikal přímo v dílnách Maserati. Automobilka mu říká Nettuno a jde o třílitrový vidlicový šestiválec twin-turbo. V případě MC20 je naladěn na 630 koní (463 kW) a 730 N.m, počítá se ale i s dalšími variantami pro jiné modely značky. Převodovka je osmistupňová a používá dvě spojky.
Maserati MC20 – srovnání s konkurencí | ||||
Model | Maserati MC20 | Ferrari F8 Tributo | Lamborghini Huracán Evo | McLaren 650S |
Motor | 3.0 V6 twin-turbo | 3.9 V8 twin-turbo | 5.2 V10 | 3.8 V8 twin-turbo |
Pohon | zadní | zadní | všechna | zadní |
Zdvihový objem [cm3] | 3000 | 3902 | 5204 | 3799 |
Válce/ventily | 6/4 | 8/4 | 10/4 | 8/4 |
Největší výkon [kW/min] | 463/7500 | 530/7000 | 470/8000 | 478/7250 |
Točivý moment [N.m/min] | 730/3000-5500 | 770/3250 | 600/6500 | 678/6000 |
Převodovka | 8DS | 7DS | 7DS | 7DS |
Max. rychlost [km/h] | přes 325 | 340 | přes 325 | 333 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | pod 2,9 | 2,9 | 2,9 | 3,0 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 11,6 | 12,2 | 13,7 | 11,8 |
MC20 díky této síle dokáže zrychlit z 0-100 km/h za méně než 2,9 sekundy a jet maximální rychlostí přes 325 km/h. Tomu pomáhá i nízká váha díky rozsáhlému využití karbonových vláken. Hmotnost se dostala pod hodnotu 1,5 tuny, výrobce však neuvádí, zda jde o suchou nebo pohotovostní hmotnost.

Poháněná jsou samozřejmě zadní kola, využívající mechanický diferenciál s omezenou svorností. Podvozek vpředu i vzadu tvoří lichoběžníková náprava, brzdy mohou být za příplatek karbon-keramické. Do budoucna se pak počítá i s čistě elektrickou variantou MC20, která dorazí zřejmě v roce 2022.
Spuštění výroby konvenční varianty MC20 je plánováno na konec letošního roku. Objednávky na vůz už firma začala přijímat, společně s odhalením. První exempláře se u zákazníků objeví na začátku roku 2021.
Maserati MC20 se bude vyrábět v závodě Viale Ciro Menotti v Modeně, kde se modely s trojzubcem v logu vyrábí už více než 80 let. Výrobní linka je zcela nová, vznikla v prostorech, kde se do loňského listopadu vyráběly modely GranTurismo a GranCabrio. Motor Nettuno se pak bude vyrábět v Modeně v nově vybudované laboratoři Maserati Engine Lab. Do budoucna by pak měla dorazit také otevřená varianta.
