Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Matra Djet bylo první silniční auto s motorem uprostřed. Vlastnil ji i Gagarin

Jan Zajíc
Diskuze (0)

I když Matra Djet nepatří mezi nejznámější auta historie, rozhodně ji můžeme zařadit mezi nejdůležitější. Jako první totiž přijela s motorem uprostřed.

A uprostřed v tomto případě znamená opravdu klasické uspořádání s pohonnou jednotkou za sedadly. S konfigurací s motorem uprostřed Djet těsně předběhl De Tomaso Vallelunga, které bylo představeno v roce 1963.

Djet v roce 1962 postavil René Bonnet a na svou dobu šlo o pokrokové auto s nezávislým zavěšením kol, kotoučovými brzdami na všech kolech, trubkovým rámem a laminátovou karoserií. Auto se montovalo v závodě firmy Matra. 

O pohon se staral 65koňový čtyřválec o objemu 1,1 litru, který pocházel z Renaultu 8. Převodovku Bonnet vzal z dodávky Renault Estafette.

Malý agregát neměl s dvoumístným kupé mnoho práce, 3,8 metru dlouhý vůz totiž vážil jen 600 kilogramů. 

V roce 1964 se Bonnetova firma dostala do finančních problémů a dohled nad nepříliš úspěšným vozem převzala společnost Matra. Ta pak auto zbavila jména Bonnet a dala mu logo Matra, lehce jej zmodernizovala (drobně také narostly rozměry a hmotnost se zvýšila na 660 kg) a v roce 1965 opět rozběhla výrobu, jež pokračovala další tři léta. Celkem vzniklo 1495 exemplářů.

A jeden z nich můžete vlastnit. V sobotu 20. září se totiž jeden kus bude dražit v Portugalsku. Jde o auto z roku 1965, které pohání jedenáctistovka Renault o výkonu 70 koní. Očkává se, že Matra Djet se prodá za 30 až 40 tisíc eur (asi 777 tisíc až 1 milion Kč).

Mimochodem, zajímavé také je, že Matru Djet vlastnil i první muž ve vesmíru Jurij Gagarin. Slavnému Rusovi v roce 1965 jeden vůz jako dar věnovala francouzská vláda.

Jan Zajíc
Diskuze (0)

Doporučujeme