TEST Maxus Euniq 5 (52,5 kWh) – Když potřebujete velké MPV na elektřinu
Nabídka velkoprostorových osobních rodinných aut se v posledních letech výrazně zúžila. Nedávno se v ní ale objevil jeden nováček: Maxus Euniq 5, tradičně tvarované MPV, které sází na netradiční pohon. Jezdí výhradně na elektřinu.
Design, interiér
Maxus Euniq 5 pochází z Číny, kde ho vyrábí jedna z největších tamních automobilek, státem vlastněný koncern SAIC Motor. Ten můžete znát jako partnera v joint-venture podniku SAIC Volkswagen Automotive, který má na starost také produkci škodovek pro tamní trh.
V domovské Číně Euniq 5 není zrovna čerstvou novinkou, prodává se tam už od roku 2019. Zajímavé je, že má také verzi se spalovacím motorem, která nese označení Maxus G50. Do Česka tohle elektrické MPV dováží společnost Top Drive Club, která jednotlivé vozy kupuje od skandinávského importéra značky. Jde tedy o auta s klasickou evropskou homologací. Cena testovaného vozu, který slouží jako předváděčka, činí 999.990 Kč, Top Drive Club ovšem prodává kusy i za 1.339.990 Kč.
Top Drive Club v Česku nabízí i další elektrické modely značky Maxus: kromě Euniqu 5 jde o dodávky Maxus eDeliver 3 a eDeliver 9, v květnu má dorazit SUV Euniq 6 a na podzim se snad objeví velký pick-up.
Když už víme, jak se tady Maxus Euniq 5 vzal, pojďme si ho také někam zařadit. Myslím, že nejlepší bude porovnání rozměrů se známější konkurencí:
Model | Maxus Euniq 5 | Ford Galaxy | Volkswagen Sharan | Renault Espace* |
Délka (mm) | 4825 | 4853 | 4854 | 4857 |
Šířka (mm) | 1825 | 1916 | 1904 | 1888 |
Výška (mm) | 1800 | 1770 | 1746 | 1677 |
Rozvor (mm) | 2800 | 2850 | 2920 | 2884 |
* Už se neprodává |
Až na výšku Euniq 5 sice na uvedenou trojici lehce ztrácí, stále jde ale o velké auto. Ve srovnání s rivaly navíc nabízí takový ten vyloženě klasický „minivanový“ vzhled s hranatou karoserií a kolmou zadní stěnou. Na pohled je znát, že designérům šlo především o co nejlepší vnitřní prostor. Vůz je mimochodem k dispozici s šestimístným, nebo sedmimístným interiérem. Obě verze se liší ještě akumulátorem, šestimístná má baterii s kapacitou 70 kWh, sedmimístná s kapacitou 52,5 kWh. K nám dorazila varianta se sedmi sedadly.
Jak je uvnitř?
První dojem z interiéru je velice dobrý. Může za to zejména zajímavé čalounění: kůži, s největší pravděpodobností umělou, najdeme nejen na sedadlech, ale také na palubní desce a ve výplních dveří. Zpracování se zdá slušné, jen středový tunel občas zlobil – při opření nohy povrzával.
Pochvalu si zaslouží ovládání. Maxus kombinuje dotykový displej infotainmentu s klasickými tlačítky. A vyloženě příjemná je přítomnost samostatného panelu s otočnými ovladači pro nastavení topení a klimatizace. Přístrojový panel tvoří dva analogové „polobudíky“ a poměrně velký barevný displej palubního počítače, který dokáže srozumitelným způsobem podávat řadu důležitých informací. Upřímně říkám, že jsem si na ovládání Euniqu 5 velice rychle zvykl, a to i bez jakékoli předchozí zkušenosti s vozy této značky.
Velice snadno se pracuje s infotainmentem, který mě zaujal především přehledností a logickým, nekomplikovaným uspořádáním jednotlivých nabídek. Pro někoho však může být překážkou, že systém neumí česky. Vůz také nabízí podporu Apple CarPlay, Android Auto chybí – Maxus jako alternativu pro majitele telefonů s Androidem nabízí čínskou aplikaci pro zrcadlení obrazovky jménem QDLink.
Výbava je k dispozici jediná, bez možnosti jakýchkoli příplatků. Je však poměrně bohatá, zahrnuje například automatickou klimatizaci (jednozónovou), bezdrátové nabíjení telefonu, elektricky ovládaná a vyhřívaná přední sedadla, LED světla, elektricky ovládanou panoramatickou střechu, adaptivní tempomat, elektricky ovládané dveře zavazadlového prostoru nebo soustavu kamer pokrývající kompletní okolí vozu.
Bez výhrad to ale není. Například zmíněné kamery nabízejí nepříliš kvalitní obraz, automatická klimatizace občas funguje nekonzistentně a sem tam jsem měl problémy s příjmem digitálního rádia. Hlavně mě ale zlobilo zavírání kufru. Dveře totiž vždy těsně před dovřením začaly vibrovat, odmítly „docvaknout“ a vracely se zpět. Zavřít jsem je tak musel ručně.
V dnešní době je podivná také absence podélného nastavení řízení, Euniq 5 umí jen výškové. I kvůli tomu jsem se za volantem necítil úplně stoprocentně, jsem zvyklý mít volant výrazně blíž. Výhrady mám ještě k výhledu šikmo vpřed, který částečně omezuje „dvojitý“ přední sloupek. Příjemná jsou zato sedadla.
Opravdu pro sedm
Sedmimístný Euniq 5 nabízí klasické uspořádání sedadel: vpředu jsou dvě, uprostřed třímístná lavice a vzadu dvě sedačky, které se dají „uklidit“ do podlahy zavazadelníku sklopením opěradel. Místa je přitom v kabině opravdu hodně, rozhodně dost pro sedm průměrně rostlých dospělých.
Důležitou roli hraje především prostřední lavice. Ta je dělená (60:40), s možností upravovat sklon opěradel, ale hlavně posuvná. Takže když bude potřeba auto naložit výhradně dospělými pasažéry, dá se lavice - nebo jen její část - ukotvit tak, aby měli komfort všichni. Já měřím 182 centimetrů a snadno jsem našel nastavení, při němž jsem měl dostatek místa na nohy ve druhé i třetí řadě. Díky širokým zadním dveřím je slušný také přístup. Sedačky ve třetí řadě jsou tedy velice dobře použitelné. Nejen pro děti.
Pro malé pasažéry Euniq 5 mimochodem nabízí tři Isofixy: dva jsou ve druhé řádě, třetí pak ve třetí.
Zavazadlový prostor v sedmimístném uspořádání nabízí objem 406 litrů, kvůli opěradlům sedadel je ale pochopitelně poměrně krátký. V pětimístné konfiguraci kufr poskytuje 1162 litrů a štědré rozměry: délka podlahy dosahuje 1150 milimetrů, šířka mezi podběhy činí 1050 mm. A po sklopení opěradel ve druhé řadě je k dispozici až 2230 litrů.
Zatímco samotná kapacita zavazadelníku je podle mě velice dobrá, chybí mi detaily, které by jeho využitelnost ještě vylepšily. Chybí tu například roleta a nejsou tu háčky na tašky. Pod podlahou se ještě ukrývá odkládací prostor, ten je ale poměrně mělký.
Motor, jízdní vlastnosti
Dobrý do města, horší na dálnici
O pohon elektrického MPV se stará pod přední kapotou uložený elektromotor o výkonu 130 kW a točivém momentu 310 Nm, který roztáčí přední kola. Výrobce zmiňuje maximální rychlost 160 km/h a schopnost zrychlit z klidu na stovku za 9,5 sekundy.
Jízda je ukázkově „elektromobilní“: auto se pohybuje takovým tím hladkým, krásně plynulým způsobem a ve městě potěší příjemnou dynamikou a ochotnými reakcemi na plyn. Ve vyšších rychlostech je to ale horší, už okolo 100 km/h je znát výrazně nižší chuť dále akcelerovat, nad 120 km/h se dostavuje takřka trápení. Orientační měření ukázalo, že vůz potřebuje nějakých 9 až 10 sekund pro zrychlení z 80 na 120 km/h. A podobně dlouhou dobu mu trvá i akcelerace ze 120 na 140 km/h. Tedy žádná sláva.
Že Euniq 5 není autem na rychlé přesuny na dálnici podtrhuje také aerodynamický hluk okolo vysoké karoserie. Všimnete si ho už v rychlosti okolo 90 km/h, při stotřicítce je samozřejmě ještě mnohem výraznější. A dálnice nesvědčí ani spotřebě, která se pohybuje nad 29,9 kWh/100 km.
Přesné číslo vám bohužel nedokážu dát. Palubní počítač totiž z nějakého důvodu hodnoty vyšší než 29,9 kWh/100 km neukazuje. Zvláštní… Vím však, že na 27 kilometrů dlouhém úseku D8, který jsem projel průměrnou rychlostí 133 km/h (podle palubního počítače), mi z dojezdu ubylo 66 kilometrů.
A další spotřeby? Po Praze jsem jezdil za 21,1 kWh/100 km, mimo město za 20,9 kWh/100 km. Elektromotor si energii bere z 52,5kWh akumulátoru, reálný dojezd se tak bude pohybovat okolo 250 kilometrů, v klidném městském provozu a bez topení/klimatizace by se mohl dostat za 300 km. I mně ostatně palubní počítač po nabíjení v Roudnici nad Labem ukazoval dojezd 301 km.
V dobíjení pak Euniq 5 proti nejmodernějším elektromobilům trochu ztrácí, umí totiž maximálně 60 kW. Akumulátor navíc nemá aktivní chlazení. Já jsem nabíjel jednou: 50kW stojan jsem opouštěl s plně nabitou baterií a podle nabíječky trvalo „předání“ 33,068 kWh jednu hodinu, jednu minutu a 39 sekund.
Výrobce jinak udává 45 minut pro nabíjení z nuly na 80 procent při 60kW dobíjení a 8 hodin při nabíjení z 6,6kW wallboxu.
Mohl být pohodlnější
Mírným zklamáním pro mě byl komfort. O aerodynamickém hluku už byla řeč, často byl však slyšet také podvozek a bubnování kol. Na nerovnostech navíc Euniq 5 působí trochu prkenně, zvlášť zadní náprava, která na hodně rozbité silnici zřetelně „drncá“. Není to kostitřas, ale od rodinného velkoprostorového vozu bych si představoval lepší úroveň pohodlí. Musím však dodat, že jsem v autě jezdil sám, věřím, že zatížení pohodlí pomůže. Občasné rázy a lehké „vrzání“ v interiéru ale asi nevyřeší.
Slušně se však čínské elektrické MPV chová v zatáčkách a hlavně díky nízkému těžišti působí stabilně a docela hbitě i při rychlých změnách směru – tedy na poměry velkých „empévéček“. Na zimním obutí se sice poměrně brzy dostavovala nedotáčivost, ale ta přicházela pozvolna a čitelně. Řízení je lehké, spíše pomalejší, což v případě rodinného minivanu nevadí. S tím komfortem je to horší…
V souvislosti s jízdním projevem mě trochu zamrzely ještě dvě věci. První se týká rekuperace, kterou lze nastavit ve třech stupních. Mně ale chyběl režim, v němž by auto po sundání nohy z plynu nebrzdilo a nechalo všechno na setrvačnosti. V takovém módu totiž jezdím nejraději. Rekuperační brzdění v Euniqu 5 je navíc takové zvláštně nekonzistentní.
A pak mě lehce otravoval umělý zvuk, který musí elektrická auta vydávat v nízkých rychlostech. V čínském MPV je podle mě vyloženě nepříjemný a otravný.
Závěr
Závěr
Maxus Euniq 5 určitě není auto, které cílí na běžného českého motoristu. To je jasné už z kombinace elektrického pohonu a příslušnosti k segmentu, který v posledních letech ztrácí zákazníky. Navíc nestojí zrovna málo peněz.
Svoje kvality má, to rozhodně: vůz je to prostorný, s variabilním, praktickým interiérem pro sedm cestujícíh a slušnou výbavou.
S rozpaky však vnímám zejména jízdní komfort a také jako elektromobil podle mě vzhledem k dojezdu a rychlosti nabíjení patří Maxus spíš k průměru. Pokud ale z nějakého důvodu chcete velké MPV na elektřinu a jezdíte převážně krátké trasy, proč ne, Euniq 5 by vám vyhovovat mohl. Ta minivanová část totiž vůbec špatná není.
Nejlevnější verze modelu | 999.990 Kč (Maxus Euniq 5 52,5 kWh) |
Základ s testovaným motorem | 999.990 Kč (Maxus Euniq 5 52,5 kWh) |
Testovaný vůz bez příplatků | 999.990 Kč (Maxus Euniq 5 52,5 kWh) |
Testovaný vůz s výbavou | 999.990 Kč (Maxus Euniq 5 52,5 kWh) |
Plusy
- Prostorný sedmimístný interiér
- Posuvná lavice ve druhé řadě
- Poměrně bohatá výbava
- Spotřeba ve městě
- Přehledný infotainment
- Ergonomie ovládání
- Zajímavý zavazadlový prostor
Minusy
- Maximálně 60kW nabíjení
- Dynamika na dálnici
- Chybí podélné nastavení řízení
- Horší komfort na nerovnostech
- Hluk ve vyšších rychlostech
- Slabší dojezd