Mazda 1,3 Skyactiv-G: Nový motor se spotřebou 3,3 l/100 km
Mazda jde proti proudu nejen snižováním hmotnosti svých vozů, ale i novinkami v oblasti motorů. Zatímco většina výrobců snižuje objemy svých pohonných jednotek a přidává k nim přeplňování, v Hirošimě se objedou i bez něj.
Nový nepřeplňovaný řadový čtyřválec Skyactiv-G s hliníkovým blokem má díky vrtání 71 a zdvihu 82 mm přesný objem 1298 cm3. Vzhledem k velmi vysokému kompresnímu poměru 14,0:1 poskytuje největší výkon 62 kW (84 k) při 5400 min-1. Točivý moment vrcholí hodnotou 112 Nm při 4000 min-1 a přenášen je na přední nápravu pomocí bezestupňové převodovky CVT.
Palivovou směs připravují vstřikovače s větším množstvím otvorů. Mazda vsadila podobně jako řada konkurentů na přímé vstřikování, ale obešla se přitom bez přeplňování.
Speciální dutiny pístů zajišťují její optimalizované spalování, komory mají proto delší zdvih. Motor disponuje dvojitým sekvenčním časováním S-VT, které pracuje v tzv. Millerově cyklu, sací ventily jsou tedy uzavírány opožděně. Výfukové plyny se navíc ochlazují, toto opatření znatelně tlumí vibrace jednotky. Užší klikový hřídel snižuje tření, nové pístní kroužky zase srazily spotřebu oleje.
Nejedná se o žádný prototyp, který má daleko do sériové výroby. Japonští zákazníci se mohou těšit na letošní léto, kdy se novinka objeví pod kapotou modernizovaného modelu Demio. My ho známe jako Mazdu 2.
Pohonná jednotka je vybavena rovněž funkcí start-stop, v terminologii výrobce i-stop. Ta ve své poslední evoluci pracuje s vyšší frekvencí, opětovné spuštění je nyní hladší a není k němu potřeba tolik benzinu jako dříve. Mimochodem, Demio alias Mazda 2 si v popisované verzi žádá jen 3,3 l na každých 100 km jízdy.
Výstava automobilního inženýrství Automotive Engineering Exposition se konala v Jokohamě mezi 18. a 20. květnem v budově Pacifico Yokohama. Tato futuristická stavba slouží hlavně jako koncertní sál.