Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda 1,3 Skyactiv-G: Nový motor se spotřebou 3,3 l/100 km

Aleš Dragoun
Diskuze (44)
Výkon 62 kW i točivý moment 112 Nm patří ke standardu této objemové třídy. Skyactiv-G ale vybočuje spotřebou.

Mazda jde proti proudu nejen snižováním hmotnosti svých vozů, ale i novinkami v oblasti motorů. Zatímco většina výrobců snižuje objemy svých pohonných jednotek a přidává k nim přeplňování, v Hirošimě se objedou i bez něj.

Nový nepřeplňovaný řadový čtyřválec Skyactiv-G s hliníkovým blokem má díky vrtání 71 a zdvihu 82 mm přesný objem 1298 cm3. Vzhledem k velmi vysokému kompresnímu poměru 14,0:1 poskytuje největší výkon 62 kW (84 k) při 5400 min-1. Točivý moment vrcholí hodnotou 112 Nm při 4000 min-1 a přenášen je na přední nápravu pomocí bezestupňové převodovky CVT.

Palivovou směs připravují vstřikovače s větším množstvím otvorů. Mazda vsadila podobně jako řada konkurentů na přímé vstřikování, ale obešla se přitom bez přeplňování.

Speciální dutiny pístů zajišťují její optimalizované spalování, komory mají proto delší zdvih. Motor disponuje dvojitým sekvenčním časováním S-VT, které pracuje v tzv. Millerově cyklu, sací ventily jsou tedy uzavírány opožděně. Výfukové plyny se navíc ochlazují, toto opatření znatelně tlumí vibrace jednotky. Užší klikový hřídel snižuje tření, nové pístní kroužky zase srazily spotřebu oleje.

Nejedná se o žádný prototyp, který má daleko do sériové výroby. Japonští zákazníci se mohou těšit na letošní léto, kdy se novinka objeví pod kapotou modernizovaného modelu Demio. My ho známe jako Mazdu 2.

Pohonná jednotka je vybavena rovněž funkcí start-stop, v terminologii výrobce i-stop. Ta ve své poslední evoluci pracuje s vyšší frekvencí, opětovné spuštění je nyní hladší a není k němu potřeba tolik benzinu jako dříve. Mimochodem, Demio alias Mazda 2 si v popisované verzi žádá jen 3,3 l na každých 100 km jízdy.

Výstava automobilního inženýrství Automotive Engineering Exposition se konala v Jokohamě mezi 18. a 20. květnem v budově Pacifico Yokohama. Tato futuristická stavba slouží hlavně jako koncertní sál.

Aleš Dragoun
Diskuze (44)
26. 5. 2011 02:08
Re: Mnoho povyku pro nic
V souvislosti těchto motorů vynikne, jak jsou benzínové motory v rámci světa na výši.
25. 5. 2011 18:32
Re: Mnoho povyku pro nic
SDI je motor? Skôr atrapa motora. Turbo, ktorému ukradli turbo... ;-\
23. 5. 2011 21:48
Re: krouťák
To se prece nevylucuje. Vysokou ucinnost maji i lodni 4 takty i ve srovnani s TD 2 litrem. Protoze maji mensi tepelne ztraty, jak jsem psal ja, mensi mechanicke ztraty, jak jsi psal ty, ale za cenu velke hmotnosti a vetsich cerpacich ztrat ve stejnych otackach, protoze naplnit obri valec lze jen pri velke vtokove rychlosti, pokud by se motor mel tocit.
Avatar - ZoomZoom
23. 5. 2011 20:13
Re: krouťák
A teď se zkus podívat na turbo očima automobilky. Ošetřit, aby se turbo nevyplo "natvrdo" samozřejmě jde. Ale není to žádoucí samozřejmě, poněvadž jsi potencionální zákazník servisu. Což je velká škoda... :-(
23. 5. 2011 18:40
Re: krouťák
Jj, i takhle se na to da divat :-) Aspon ta pravdepodobnost je tam nizsi.