Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda 3 2.0 Skyactiv-X180 AWD (132 kW) vs. VW Golf 2.0 TDI Evo DSG (110 kW) – Nižší střední protipóly

Martin Machala Martin Machala 3. 7. 2020 • 05:47
89
213
Zobrazit náhledy (89)
Mazda 3 2.0 Skyactiv-X180 132 kW AWD vs. Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo 110 kW DSG Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG

Ačkoliv jde o hatchbacky nižší střední třídy s dvoulitrovým pohonem, společného toho mají velmi málo. Pro nás určitě dobře.

Úvod, pořizovací náklady


Nejdřív bychom si měli říct, proč jsme proti sobě vlastně postavili benziňák a nafťák. A čtyřkolku a předokolku. A manuál vs. automat. Takhle to opravdu nevypadá jako nejlepší nápad a porovnatelná dvojice, úvodem o odlišenostech jsem však myslel něco jiného než jen rozdílné motorizace.

Teď si pojďme vysvětlit, proč by souboj Mazdy 3 2.0 Skyactiv-X180 132 kW AWD a VW Golfu 2.0 TDI Evo 110 kW DSG mohl být zajímavý. Golf je přece „to“ auto nižší střední třídy, etalon, s nímž se konkurence ráda poměřuje. Už jenom z toho důvodu je dobré postavit vedle volkswagenu auto, které se snaží být v mnoha ohledech jiné a obecně platí za stále velmi řidičské. Tady už to začíná zavánět těmi v úvodu zmíněnými rozdíly.

A pak je tu počin jménem Skyactive-X180, který za benzínové výkony slibuje naftovou spotřebu. Dobře, porovnáme s dvoulitrovým nafťákem, který v případě Golfu a jeho TDI Evo platí v současnosti za jednu z nejúspornějších jednotek vůbec.

Kombinace manuál vs. automat a AWD vs. předokolka ideální není, stále častěji se však ideální a kompletně srovnatelné srovnávákové dvojice sestavují dost těžko. Věřím, že i tak to bude víc než zajímavé srovnání.

Mazda byla drahá a pak přijel golf

Od začátku o nové Mazdě 3 píšeme, že je to drahý automobil nižší střední třídy. Slušně vybavený, ovšem cenově vzdálenější průměru a navíc bez výraznějších možností individualizace. Pokud budu konkrétní, testovaný „benzinonafťák“ stojí minimálně 638.400 Kč, naše čtyřkolka pak 703.400 Kč…

Nicméně pak přijel se svými nejnovějšími céčkovými modely koncern VW a teprve ten nám ukázal, jak za to cenově pořádně vzít. Nový golf tak koupíte nejmíň za 479.900 Kč, stačit vám ovšem musí litrový tříválec TSI s výkonem 81 kW. Pokud ale máte mezi must have dvoulitr TDI a automat, potom si připravte alespoň 776.900 Kč. A to už je tedy fakt pálka. Na tu druhou misku sice můžeme dát vlastně už vyčerpávající výbavu, ani mazdě však v tomto směru nic důležitého nechybí. A golfu zase proti trojce nic výrazně nepřebývá, je to skoro remíza. U golfu sice můžete svobodně zaškrtávat mezi příplatky, v mazdě vám zase ale bude stačit jedna fajfka a máte vystaráno. Vyberete soustavu paketů Safety + Sound + Luxury (75.500 Kč pro černou kůži, 80.500 Kč za červenou) a další rozšíření výbavy už těžko vymyslíte. Ono vám ani nic jiného nezbude, tím možnosti ceníku vlastně vyčerpáte, s výše zmíněnými pakety však dostanete kromě zmíněného koženého čalounění třeba ještě elektricky ovládanou sedačku řidiče s pamětí, kameru monitorující okolí vozu, audio Bose s dvanácti reproduktory, vyhřívané přední sedačky i volant nebo osmnáctipalcové liťáky.

Pořizovací náklady Mazda 3 2.0 Skyactiv-X180 132 kW AWD VW Golf 2.0 TDI Evo 110 kW DSG
ZÁKLADNÍ CENA
Cena a stupeň výbavy 703.400 Kč (AWD GT) 776.900 Kč (Style)
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY
LED světlomety [Kč] S S
Litá kola [Kč] S (osmnáctipalcová) S (sedmnáctipalcová)
Elektricky ovládaná, sklopná a vyhřívané zrcátka [Kč] S S
Head-up displej [Kč] S 16.600
Digitální přístrojový štít [Kč] S S
Automatická klimatizace [Kč] 75.500 (pakety Safety, Sound a Luxury) S
Adaptivní tempomat [Kč] S S
Prkovací senzory [Kč] S (zadní) S (přední i zadní)
Alarm [Kč] S 8100
Navigace [Kč] S S
Bluetooth handsfree [Kč] S S
Metalíza [Kč] 13.900  14.500
SERVIS
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč] 35.276/17.423 31.948/12.334
Přední/zadní nárazník [Kč] 11.642/7137 9635/8919
Přední blatník [Kč] 4321 4135
Čelní sklo [Kč] 14.046 6817
Brzdové destičky přední + výměna [Kč] 2631 + 340 2919 + 974
Hodinová sazba v servisu [Kč] 850 1082
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč] 30.042 21.196
ZÁRUKY
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky) 3/3/12 2/3/12
Prodloužená záruka 5 let (11.600 Kč) 5 let/100.000 km (10.800 Kč)

Golf je spíš položkový typ, jak už bylo řečeno. I zde ale pár balíčků najdeme, v prvé řadě tzv. Golf Start Paket, obsahující výškově nastavitelné přední sedačky, loketní opěrku vpředu a USB-C porty pro přední i zadní cestující. Jak jste z výčtu i názvu paketu určitě pochopili, jedná se o nabídku pro nejlevnější provedení volkswagenu nižší střední třídy. Pro naše dvoulitrové TDI tak pozbývá významu. To samé platí i pro soubory nejrůznějších asistenčních prvků, naše verze Style je jednoduše obsahuje již ve standardu.

V oddílu pořizovacích nákladů ale nakonec golf na hlavu poražen nebyl, díky levnějšímu servisu i dostupnějším náhradním dílům si jednu vítěznou bitvu nakonec připsal.

HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮ Mazda 3 VW Golf
Základní cena 7 6
Standardní výbava a příplatky 8 8
Servis 7 8
Záruky 8 7
Průměr 7,50 7,25

Design, interiér


Krasavice intuitivní a zvykání si nejen na digitál

O Mazdě 3 jsem v úvodu k dlouhodobému testu napsal, že jsem si zpočátku zvykal hlavně na zadní partie, přišly mi dost mohutné a s větším podílem plechu, než jsem byl zprvu schopný akceptovat. Teď ji ovšem považuju za jedno z nejhezčích aut nižší střední třídy a zadek je pro mě najednou nápaditý a moc rád na něj koukám. I po těch týdnech, co jsme spolu strávili. Černočernou kombinaci bez jakéhokoliv kontrastního odstínu bych si tedy nevybral, za mě trojce bere trochu kouzla, já bych volil červenou.

Velmi rychlé bude i hodnocení interiéru. Souhlasíte, že jde o jeden z nejpovedenějších vnitřků současnosti? Což neomezuji jen na nižší střední. Odhlédnu-li od prostornosti, kterou vyřeším níže, můžu v interiéru trojky jenom plesat. Elegantní linie, hodnotné materiály a vynikající zpracování překonávají nejeden prémiový produkt. Naprostá přehlednost, funkčnost ovládání a intuitivnost všeho včetně infotainmentu pak drtí nejnovější konkurenci takovým způsobem, jako to po dlouhé roky dělala právě ta konkurence.

Jasně, moje oblíbené téma kompletní digitalizace vnitřku VW Golf. Určitě se shodneme, že si člověk zvykne skoro na všechno. A pokud není automobilový novinář nebo z jiného důvodu nestřídá auta prakticky denně, tak se postupně probojuje i rozhraním golfu a naučí se během každodenního soužití většinu funkcí jakžtakž používat. Jenže, golf nikdy žádné zvykání nepotřeboval. O tom ještě můžeme diskutovat, jestli jste stejného názoru a bývalou koncernovou ergonomii považujete podobně jako já za bezchybnou a vzorovou. Troufám si ale říct, že naprosto každý by teplotu uvnitř vozu ovlivňoval pomocí prachsprostého kolečka. I kdyby auto někdy stoprocentně pochopilo každý můj hlasový povel, nikdy to nebude snadnější než řešení, jaké s úsměvem používám v Mazdě 3 - že je ťukání prstem do displeje, případně trefování se na lištu neporovnatelně náročnější na koncentraci než pootočení kolečkem, s tím budete jistě souhlasit.

Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus

Odchylka od bezprecedentní každodenní použitelnosti je jedním ze dvou nepříjemných překvapení nového golfu, tím druhým je zjevné materiálové šetření. Zpracování je stále slušné, těch lesklých tvrdých plastů je ale všude okolo nějak moc. Vlastně na jakýkoliv model nižší střední třídy, tím spíše na v tomto směru kdysi etalonový golf. Kapsy ve dveřích bývaly vystlány daleko příjemnější a hodnotnější textilií, stejně jako schránka před spolujezdcem. Ta o svou vystýlku přišla kompletně a nově ji tak můžeme porovnávat s tím nejlevnějším, co je na trhu k dispozici. Majitelé sedmičky budou koukat, co se to s jejich golfem stalo. Za úsporné memento můžeme považovat chybějící plynokapalinovou vzpěru kapoty, o tom jsme už taky několikrát psali. Mimochodem, Dacie Duster má dvě.

Kontrast s prémiovou Mazdou 3 je každopádně obrovský. U vnějšího designu nového golfu si zvykám na předek, možná je to můj osobní problém, volil bych ale ostřejší linie. Sedmička se mi pořád líbí víc.

HODNOCENÍ DESIGNU Mazda 3 VW Golf
Vnější vzhled 9 7
Vnitřní vzhled 10 6
Zpracování 10 7
Ergonomie 10 5
Konektivita 10 10
Průměr 9,80 7,00

Vše naštěstí v pořádku

Lacinější vyznění a kompletní digitalizace zamrzí, praktická stránka věci ale zůstala naštěstí nedotčena. Tady je golf pořád golf.

Na naměřená čísla v tabulce až tak nekoukejte, respektive, klidně se mrkněte, reálná zkušenost však tabulkové rozdíly výrazně prohlubuje. Pokud se budeme bavit o dospělé posádce, Mazda 3 je v nejlepším případě 2+2místná. Jak jsem vám už několikrát sdělil, jezdím na delší nohy, měřím 180 cm a za sebe si sednu s dost velkými obtížemi. Málo místa pro kolena, ještě míň pro chodidla, hlavu si opírám o strop, což je pohodlné jen občas. Malá zasklená plocha je pak taková klaustrofobní třešnička.

Na předních sedačkách jsem s prostorem problém neměl, to spíš se samotnými sedačkami – vadil mi krátký sedák, a to tak, že velmi. Zbytečná chyba, jinak je posezení za volantem naprosto vzorové, myslím hlavně polohu. Opravdu zase tak nepřeháním, když budu srovnávat s mojí osobní ikonou Porsche 911. Tu připomíná i krásně a normálně kulatý volant, který by mohl stát modelem i pro své ovládací prvky. Jako celý vychválený vnitřek jsou také tlačítka na volantu logicky uspořádána a rovněž vypadají kvalitně.

I v golfu bych začal odzadu, na rozdíl od mazdy jsem si zde sedl dokonce až pohodlně. Vepředu bych možná neporovnával s 911, pozice za volantem je určitě méně sportovní, zase jsem ale nadšením poskočil nad prodlužovatelným sedákem. A ten kastlík primárně na nápoje mezi předními sedačkami jsem si chtěl zavřít takovou tou posunovací roletkou. Nebyla tam. Budu muset zpátky do sedmičky.

Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG

Ještě nechápu, proč je středový panel (z pozoruhodně laciných plastů) tak mohutný. A proč tak omezuje moji pravou nohu. Na tohle většinou netrpím, i díky zmíněné poloze na delší nohy, tady jsem se však holení a kolenem soustavně kontaktoval se zmíněným středovým panelem.

I v kufru golf ukazuje, že je to starý praktik-rutinér. Mazdu zastiňuje už objemem (380 vs. 334 litrů) - číslo sice nebývá pro praxi vždycky nejdůležitější, trojka však nakládací situaci výrazně komplikuje velmi vysokou hranou (konkrétně 75 cm). Další objektivní výhoda golfu, která vynikne až při každodenním využívání.

HODNOCENÍ INTERIÉRU Mazda 3 VW Golf
Prostornost 6 9
Přední sedačky 7 9
Zadní sedačky 7 8
Kufr 6 8
Variabilita 6 8
Průměr 6,40 8,40

Motor, jízdní vlastnosti


Shodnou se maximálně tak objemem

Pokud jste četli úvodní díl našeho dlouhodobějšího testu (Mazda 3 je u nás na tři měsíce), tak pro vás nebude můj rezervovaný postoj k motoru Skyactiv-X180 překvapením. Budu-li vycházet z toho, že technologie kombinující zážehový a vznětový princip měla teoreticky přinést dynamiku benziňáku se spotřebou nafťáku, nepovedlo se ani jedno. Dynamika naprosto neodpovídá udávanému a moc pěknému výkonu 132 kW.

Pro alespoň trochu svižnější odpich nutně potřebujete minimálně tři tisíce otáček, ani pak se však nedočkáte ničeho, co by odpovídalo výše zmíněným 132 kW a 224 N.m točivého momentu. Určitě je fajn, že velmi nízké otáčky nad volnoběhem motoru nevadí, jenom se pak musíte připravit na to, že podřazení bude pro náznak akcelerace nutností. Z pohledu dnešních moderních turbomotorů, kdy v patnácti stech prostě šlápnete na plyn a jednotka odpoví slušným pružným zrychlením, už docela nezvyk. Navíc ani po podřazení se ničeho speciálního nedočkáte, prostě zvolna zvýšíte rychlost. O stupeň až dva míň musíte zařadit taky v kopích. Respektive, kopcích… Stačí táhlejší mírné stoupání a vy najednou zjistíte, že plyn už víc zašlápnout nejde.

Hezky se mi ale poslouchá zvuk dvoulitrového čtyřválce, v nízkých otáčkách trošku připomíná nafťák, ve středních a vysokých pak velmi sympaticky benzinově chrčí.

Slíbil jsem, že se budu víc věnovat spotřebě, zkusím tedy pár příkladů. Zkusme si představit situaci, kdy bych z Prahy do Olomouce jel přes Hradec Králové – nejprve tedy dálnice, pak silnice první třídy s rychlejšími rovnými úseky a výrazným převýšením a nakonec zase kousek dálnice. A řekněme, že bych se na dálnici pohyboval rychlostí do 160 km/h a na jedničkách do 120 km/h. Ano, je to vyloženě nekorektní představa, ale pojďme se o to pokusit. A v takovém čistě hypotetickém případě by palubní počítač ukázal průměr 7,4 litru, což bych za velký úspěch pokrokové technologie úplně nepovažoval.

Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus Mazda 3 Skyactiv-X180 (132 kW) AWD GT Plus

Dlouhodobý průměr se nicméně pod sedmi litry drží, dokonce se nám – konkrétně Davidu Burešovi, povedlo při vysloveně ekonomickém stylu okreskami dosáhnout krátkodobého průměru jen lehce nad pěti litry. A krásný výlet po rozpracované D1 s neustálými omezeními na 80 km/h pak absolvoval s šestilitrovým průměrem.

Se Skyactivem-X180 tedy lze jezdit úsporně, chce to ale příhodné podmínky a snahu. V takovém případě však nežere většina motorů a za druhé, dvoulitr TDI Evo ve Volkswagenu Golf snahu ani podmínky nepotřebuje. Ten prostě jenom nežere.

Abyste se dostali nad pět litrů, musíte si střihnout nějaký ten delší dálniční průlet nad povolenou maximálkou. Jinak se k šesti litrům neprobojujete. Pod pěti se lze pohybovat naprosto reálně, aniž byste jakkoliv omezovali svůj jízdní styl. I já jsem jezdil do pěti, a to můj tradiční mix sestává z většinového podílu dálnice a ucpané Prahy. A hypotetickými vyššími rychlostmi, než je dovoleno.

Skyactivní „iksko“ jsem plísnil za pružnost, zde tedy tvrdá data, abyste se nemuseli pídit v tabulce – na stovku ze šedesáti se zařazenou čtyřkou 7,8 s, na 120 km/h z 80 km/h na pětku pak trojka potřebovala 10,8 s. Golf byl rychlejší o necelé tři, respektive čtyři sekundy.

Dynamické měření na letišti Mazda 3 2.0 Skyactiv-X180 AWD VW Golf 2.0 TDI Evo DSG
Pneumatiky 215/45 R18 225/45 R17
Pružnost na 4. RS(60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) [s] 7,8/10,8 5,0/6,9
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h 2750 min-1 1900 min-1
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h] 47,9/86,9/126,5 48,2/87,8/128,6

Naměřený rozdíl asi nejlíp ukazuje, jak moc je pružnost v mazdě vymodlená. A že několikrát zmíněné podřazování je nutnost, bez níž se nejen při předjíždění prostě neobejdete.

V golfu dynamiku neřešíte, maximálně se občas pozastavíte nad váháním převodovky DSG. Stávalo se mi, že jsem šlápl na plyn intenzivněji a převodovka si podřazení velmi důkladně rozmýšlela. A pak, s nižším stupněm, následoval zběsilejší úprk, než jsem si maloval. Pokolikáté už to píšu?

Odhlučnění jednotky TDI Evo je taky téma na knihu. Při prvním svezení s Audi A6 jsem váhal, jestli mi náhodou nepůjčili šestiválec a po čtyřválcovém naftovém drkotání marně pátral. V červené kombíkové octavii, která byla pravděpodobně nějakým pátečním kusem těsně před koncem směny, jsem zase bezvýsledně pátral po tlumících hmotách. V golfu není dvoulitrové Evo odhlučněné tak dokonale jako v audinách, na druhou stranu je ovšem výrazně kultivovanější než ve zmíněné octavii. To už psal Standa, souhlasím zcela. Vznětový původ je více než rozpoznatelný hlavně po nastartování, na dálnici už musíte natahovat uši.

HODNOCENÍ MOTORU Mazda 3 VW Golf
Zrychlení 8 7
Pružnost 4 8
Spotřeba udávaná 8 9
Spotřeba v testu 7 10
Odhlučnění motoru 8 8
Průměr 7,00 8,40

To je to kouzlo, co my dokážeme

Pokud se dvoulitrové TDI projevuje v různých koncernových modelech různě, pak vůbec netuším, jak zobecnit chování nejnovější evoluce modulární platformy. Respektive, jeden společný rys jsem našel napříč všemi modely – nový posilovač řízení ani zdaleka neposkytuje řidiči takovou zpětnou vazbu, jako tomu bylo u předcházejícího řešení. Jinak se typické rysy platformy hledají podobně těžko jako společné vlastnosti u motorů Skyactiv-X a 2.0 TDI Evo.

Golf má každopádně to štěstí (nebo spíš privilegium), že složitější víceprvkovou nápravu dostává už od 110 kW včetně (octavia s leonem od 110 kW výš, jak jistě víte). A ačkoliv se v případě platformy zdráhám zobecňovat, tady si troufnu tvrdit, že tohle bude klíč.

Ať už totiž s adaptivním podvozkem, nebo bez, golf byl tím suverénně nejkultivovanějším a nejkomfortnějším, co jsem v rámci evoluční platformy zatím řídil. Jistě trošku pomohly i rozumě velká sedmnáctipalcová kola, nicméně pohodlí podvozku nového golfu je úžasné nejen v rámci třídy. Možná jsou adaptivní tlumiče o něco málo náchylnější na shluk ostřejších příčných nerovností, za tuhle mininuanci bych ale hlavu na špalek nedal. V obou případech (s DCC i klasika) se naladění podvozku mimořádně povedlo. Zatímco v octavii jsem si říkal, kdy mi začne být z toho věčného houpání šoufl a leon bez víceprvku zase dost mlátil, golf působí velmi vyrovnaně, za všech situací.

Nejspíš kvůli tomu řízení mě už ale nebaví tak jako dřív. Golf býval perfektní balíček, kde jsem si užíval sladěnost všech jednotlivostí. Teď dílek chybí. Golf zatočí, vždycky poslušně zatočí, spojení s asfaltem přes přední kola tam už ale zkrátka není. Golf jsem tak víc než kdy před tím jen používal a nejvíc si užíval komfortu.

Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo DSG

Mazda mě bavila daleko víc, tam jsem to těšení se za volant ještě zažíval. I přes ten lenivý motor. Tady sladěnost jednotlivých prvků tak, aby byl řidič pobaven, ještě funguje. Zamiloval jsem se hlavně do řízení – o krásně tvarovaném volantu (i hezkém na pohled) jsem už psal, stejně tak jsem ovšem velmi dobře věděl, jaký povrch a s jakou adhezí zrovna kopírují přední kola.

Na jistý průjezd zatáčkou (i s nerovnostmi) jednoduchá náprava v podání Mazdy stačí, na úroveň tlumení jako v golfu už nikoliv. Zde nutno ještě zmínit osmnáctipalcová liťáky, ty se jistě na horším jízdním komfortu také podepsaly. Horším v porovnání s golfem, trojka je v poskytovaném pohodlí (klasické tlumiče) naprosto v pořádku, nemlátí, golf je však někde jinde.

Zdá se mi, že trochu někde jinde bylo i řazení trojky, když jsem si před několika měsíci mazda přebíral. Dráhy jsou pořád strojově přesné, krátké, poloha řadičky perfektní, jen ta jednička nám začala nějak drhnout, občas jsem řadil napodruhé. Se stejnou stížností chodili i ostatní chlapci z redakce.

HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍ Mazda 3 VW Golf
Ovladatelnost 9 8
Komfort odpružení 8 10
Odhlučnění podvozku 8 10
Řízení 9 6
Řazení 9 8
Brzdy 8 8
Průměr 8,50 8,33

Závěr


Závěr

O kousek mi vyhrál golf, hlavně díky svým praktickým stránkám, vynikajícímu a v prvé řadě komfortnímu podvozku a skvělému motoru. Nově však u golfu narážíme na nedostatky, které jsme dříve neznali. Zatímco sedmička byla dobrá prakticky ve všem, osmička velmi výrazně ubrala na kvalitě provedení interiéru a kvůli kompletnímu digitálnímu ovládání palubních funkcí velmi zkomplikovala každodenní použitelnost.

Zde exceluje Mazda 3 – její interiér je krásný, kvalitní, ovládání nemůže být jednodušší. Jenže trojka je taky stísněná (vzadu už pro průměrně vzrostlého dospělého použitelná velmi kompromisně), má menší a hůř přístupný kufr. Největší slabinou je však jednoznačně motor, který možná je technologickou výstavkou, ale nejede a jen při trochu větší zátěži dost žere. Málokdo by si tak strašně moc zasloužil pořádný motor jako trojka, to by jízdní zážitek víc než významně posílilo. Už teď jsem si velice užíval dokonalou pozici za volantem, skvělé řízení a velmi slušnou ovladatelnost. Trojka baví i s neduživým motorem.

Oba kompakty se pak svorně prodávají za vyšší peníze, to je ale vlastně jediná věc, která je spojuje. Chcete skoro nekonfliktního (už bohužel jen skoro) praktika, který je široko daleko nejpohodlnějším autem? Golf. No, a mazda je Mazda. Občas odlišná až na sílu, ovšem zábavná, krásná a s interiérem, který nemá srovnání. Je fajn, že si můžeme vybrat. Docela se těším na diskuzi. Tak se tam potkáme.

SHRNUTÍ HODNOCENÍ Mazda 3 Volkswagen Golf
POŘIZOVACÍ NÁKLADY 7,50 7,25
DESIGN 9,80 7,00
INTERIÉR 6,40 8,40
MOTOR 7,00 8,40
JÍZDNÍ VLASTNOSTI 8,50 8,33
CELKOVÝ PRŮMĚR 7,84 7,88

Mazda 3 2.0 Skyactiv-X180 132 kW AWD

Nejlevnější verze modelu 555.900 Kč (Skyactiv-G122/90 kW)
Základ s testovaným motorem 638.400 Kč (Skyactiv-X180/132 kW GT)
Testovaný vůz bez příplatků 734.400 Kč (Skyactiv-X180/132 kW AWD GT Plus)
Testovaný vůz s výbavou  748.300 Kč (Skyactiv-X180/132 kW AWD GT Plus)

Plusy

  • Úžasný interiér, jednoduchý a přehledný infotainment
  • Design karoserie
  • Podvozek slušně funguje i jen s jednoduchou zadní nápravou
  • Vynikající řízení
  • Velmi bohatá základní výbava

Minusy

  • Vyšší cena
  • Podprůměrná dynamika, nijak zvlášť nízká spotřeba

Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo 110 kW DSG

Nejlevnější verze modelu 479.900 Kč (1.0 TSI/81 kW)
Základ s testovaným motorem 776.900 Kč (2.0 TDI Evo/110 kW DSG Style)
Testovaný vůz bez příplatků 776.900 Kč (2.0 TDI Evo/110 kW DSG Style)
Testovaný vůz s výbavou  880.700 Kč (2.0 TDI Evo/110 kW DSG Style)

Plusy

  • Mimořádně pohodlný a celkově vyvážený podvozek
  • Dynamický a velmi úsporný motor
  • Prostorný a praktický interiér
  • Skvělé přední sedačky

Minusy

  • Vysoká cena
  • Komplikované ovládání palubních funkcí
  • Na golf nezvykle laciné prvky v interiéru

Související články

Zobrazit celý článek
Témata
Model Mazda 3 Skyactiv-X180 132 kW AWD Volkswagen Golf 2.0 TDI Evo/110 kW DSG
Cena základní sestavy 734 400 Kč 776 900 Kč
Cena testované sestavy 748 300 Kč 880 700 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 6000 110 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 224 / 3000 360 / 1750 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 214 223
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.5 8.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.5 / 4.4 / 4.8 4.4 / 3.3 / 3.7
Emise CO2: 109 0
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 334 / 1019 380 / 1237
Objem nádrže (l): 48 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1467 / 513 1540 / 420
Rozměr pneu: 235/45 R18 225/45 R17
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4460 4284
b) šířka (mm): 1795 1789
c) výška (mm): 1435 1491
d) rozvor (mm): 2725 2619
e) rozchod vpředu (mm): 1567 1533
f) rozchod vzadu (mm): 1579 1504
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1060 900 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 800 570 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910 960
k) šířka vpředu (mm): 1470 1480
l) šířka vzadu (mm): 1470 1440
délka sedáku vpředu (mm): 450 520
délka sedáku vzadu (mm): 420 470
výška opěradla vpředu (mm): 680 670
výška opěradla vzadu (mm): 680 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano Ano
8. 7. 2020 13:48
Re: Tady je svět ještě VW pořádku
to s tými baterkami je pekná chujina ked stojí EV dajme tomu 50k€ batéria má 80kWh ak znížim ceenu z 90€ na 55€ kolko je rozdiel 2800€ no to zásadne poníži cenu oproti spalováku rozdiel nikto nepostrehne 5,5%
8. 7. 2020 12:43
Re: Mazdě a Libni obloukem se vyhni.
Není to o autech, benzinu nebo naftě. Cele je to o lidech.

Hosi ako to tu citam, ja sa ak by sa robila hromadna zaloba velmi rad pridam a myslim ze len v SR poznam 4 co urcite taky. ja osobne mam benzin 2,5 2019 , motor je zasrata olejnicka a obcas klepou ventily , takze zadne take ze benzin je dobry , byl , uz nie je ... 40 000km a chcije mi z neho olej a nevedia zistit odkud , klepe , ale nie vzdy takze nevedia preco, a kedze mam tu romanticku farbu red crystal soul asi si viete predstavit aku mam ,,radost,, ze som to kupil. Cely import to ma totalne u ***e, na maily neodpisujou, pres FB si vyzadali VIN a vic se neozvali taky .. Osobne chci jit do sudneho sporu , ale mam to taky na firmu ... nech si to vezmu a vratia mi peniaze, nech si odrataju co som najazdil a at to jde z domu

Více na: https://www.mazdaclub.cz/…lak-oleje-172816
8. 7. 2020 11:24
Re: Mazdě a Libni obloukem se vyhni.
kdo si může koupit Mazdu v dieslu ..... Mazda diesel neumí proto má vymakanej benzin.
8. 7. 2020 11:21
Re: Podepisuji se pod závěr
Nevidím jediný problém žít s Mazdou 3 každý den.... a navíc na nového Golfa se nedá dívat, je to hnus. Každý den uvidíš ten odpornej předek a ještě horší interier.

Scala .... no comment.
6. 7. 2020 21:41
Re: Podepisuji se pod závěr
Jasne...scala lebo kufor ;)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku