TEST Mazda 626 DiTD
Jestli se podařilo dosáhnout kvality proslavených TDI motorů VW koncernu se dočtete v následujících řádcích.
Od importéra jsme si na týden zapůjčili sedan 2,0 DiTD/74 kW (s bohatou výbavou GLX), jehož cena byla 648.900 Kč. V porovnání s velmi podobně vybaveným modelem se zážehovým motorem 2,0/85 kW je cenový rozdíl 49.000 Kč, ve prospěch zážehové varianty (cena 599.900 Kč). Pro upřesnění. Mazdu 626 DiTD je možno zakoupit i v chudší výbavě LX, kde je cena stlačena na 578.900 Kč.
Celkový vzhled Mazdy 626 je dost konzervativní, což je v porovnání s velmi zakulacenou předchozí generací vcelku překvapivé. Designéři Mazdy zřejmě dostali za úkol přilákat zákazníky "solidností" tvarů karoserie. K dispozici jsou tři druhy karoserie (klasický sedan, pětidveřový hatchback a kombi).
Po nastartování se ozve klasický "tvrdý" klapot dieselu s přímým vstřikováním, ale nutno podotknout, že neobvykle výrazný! Problém je, že silné vibrace motoru (i zahřátého) se přenášejí do interiéru, což je nejlépe znatelné na třesu přístrojové desky! Takto výrazný přenos vibrací do interiéru jsem zatím u nového automobilu ještě nezažil! Zajímavé je, že přes vyšší hlučnost, není motor prakticky vůbec zakrytován. Hluk motoru příliš neustupuje ani při jízdě, jak bývá u jiných dieselů obvyklé.
Něco jiného je výkon a spotřeba tohoto motoru. Výkon (74 kW/4000 ot/min) a především točivý moment (220 Nm/1800-3000 ot/min) odpovídají hmotnosti vozu a poskytují mu solidní dynamické vlastnosti. Spotřeba je velmi nízká. V běžném provozu, při zastoupení městských i mimoměstských jízd se spotřeba pohybovala okolo 6 litrů nafty na 100 km.
Jízdní vlastnosti jsou o poznání lepší než u minulého modelu, záď vozu se již v zatáčkách nevlní a rychlá jízda je celkově klidnější. Toto vylepšení však má za následek tvrdé rázy i při překonávání nerovností, kterých je bohužel na našich silnicích dostatek.
Interiér Mazdy je zpracován kvalitně, všechny ovládací prvky jsou v dosahu řidiče a jejich ovládání je bezproblémové. Sedadla jsou příjemně tuhá a neměla by proto způsobovat bolení zad. V čem však nová 626 vyniká, je mimořádný podélný prostor, který je plně srovnatelný například, s v tomto směru opěvovaným, VW Passat.
Výbava GLX je na velmi slušné úrovni a nechybí ani plně automatická klimatizace, ABS, přední i boční airbagy, centrální zámek, imobilizer, elektricky ovládaná okna i zrcátka, výškově stavitelný volant i sedadlo řidiče, posilovač řízení a další drobnosti. Dobrým nápadem je osvětlení spínací skříňky.
Zavazadlový prostor o objemu 502 l je dobře přístupný a bez nerovností. Opěradla lze samozřejmě sklopit v poměru 1/3 - 2/3. Pod ním se skrývá plnohodnotné náhradní kolo. Bonbónkem je možnost sklopení opěradla spolujezdce (směrem dopředu), čímž se vytvoří prostor pro přepravu velmi dlouhých předmětů. Nevýhodou je, že pro sklopení opěradla spolujezdce bylo nutné výrazně omezit boční vedení těla.
Záruka na vůz je u Mazdy tradičně dobrá. 3 roky na mechanické součásti, 6 let na prorezavění karoserie.
Výsledkem tohoto testu je doporučení. Pokud byste měli zájem o Mazdu 626 DiTD, v každém případě požádejte o předváděcí jízdu. Je známo, že Mazda umí dělat výborné zážehové motory, které bych v tomto případě jednoznačně upřednostnil.