TEST Mazda MX-5 2,0i vs. Mazda 6 2,2 MZR-CD Wagon
Poznámka redakce: Pokud jste na tento článek narazili náhodou nebo jste přišli z vyhledávače, mějte prosím na paměti, že původně vyšel v rámci tematické přílohy Apríl 2012 na Auto.cz a některé informace v něm obsažené proto platí pouze 1. dubna.
Když jsme hledali vhodného konkurenta do srovnávacího testu s dieselovou Mazdou 6 v kombíku, okamžitě nás napadla další Mazda: MX-5. Proč? Možná proto, že jsem s ní zrovna přijel do práce a zaparkoval vedle šestky, možná proto že si tyto vozy značně konkurují. Pravdu už se však nikdy nedozvíme.
Obě auta mají najeto přes 25 tisíc kilometrů a dá se tedy říci, že jsou už usazená. V lepší kondici je evidentně soukromý vůz, o který je pečováno s láskou. Ruční mytí, zimní spánek a neustálé kličkování mezi výmoly se prostě projevit musí.
Zatímco kombík posádku chrání poctivou plechovou střechou, v případě miaty už asi nezbyly finance a tak má posádka nad hlavou jen plátno. Vídám dokonce jiné majitele tohoto vozu, kterým střecha zcela zkolabovala (nebo ji odnesl vítr) a oni tak musejí snášet jízdu bez ochrany před agresivním povětřím. U auta co původně stálo přes 800 tisíc docela výrazná piha na kráse. U šestky zase poněkud lacině působí záslepka v nárazníku pro levou koncovku výfuku. To MX-5 má alespoň minimální akceptovatelný počet koncovek v civilizovaném světě, tedy dvě.
Jízda
U miaty není po vypnutí ESP problém vyvolat efektní přetáčivý smyk (a dá-li bůh, tak snad i drift), u větší šestky se to nikomu z redakce nepodařilo. Lukášovy podvody s ruční brzdou jsme rychle prokoukli a nezbývá tedy než konstatovat, že diesel v kombíku je tak slabý, že nedokáže poslat vůz bokem pouhým sešlápnutím plynu. V zatáčce mnohem lépe sedí MX-5 (byť má o palec menší ráfky než šestka), výhodou je i nižší citlivost na boční vítr.
Pochválit však musíme opravdu krásný zátah odspodu, takže není třeba neustále kvedlat řadičkou jako v MX-5. Její nesmyslně krátké převody kazí prožitek z jízdy, protože je třeba pořád šlapat na spojku a řadit a řadit a...řadit. Navíc pedály jsou tak blízko u sebe, že je někdy omylem možné sešlápnout špičkou brzdu a hranou chodidla ťuknout do plynu. Na co ti inženýři při návrhu myslí, copak je to k něčemu dobré? Ani u šestky to bohužel není o mnoho lepší.
Řízení je nadprůměrné u obou aut, u menší Mazdy je o něco citlivější, upovídanější a živější. To je dobré na kvalitní okresce, ale ve vyjetých kolejích nebo na výmolech musíte volant pevně držet, aby se vám auto nevymklo z rukou. Vodit dvěma prsty nejde bez problémů ani jedno z nich, což je samozřejmě chyba.
Na typických českých okreskách bude vždy rychlejší dieselová Mazda 6, a to díky většímu utlumení podvozku, již zmíněné nižší citlivosti řízení a většímu pocitu bezpečí při míjení stromů a billboardů v těsné blízkosti silnice. Jezdec v miatě totiž cítí každý hrbol na silnici a kombinace náklonnosti k autu i vlastnímu životu mu nedovoluje závodníka v dieselovém kombi stíhat. Pokročilé zvládnutí slalomu mezi kužely samozřejmě při kličkování mezi výmoly trochu pomáhá, kráterů je ale moc.
Model | Mazda 6 Wagon | Mazda MX-5 | (1,8i 88 kW) | (1,8i 93 kW) |
První cena | 459.900,- | 549.900,- |
Základní cena testované verze | 702.900,- | 720.900,- |
Zvolená výbava | GTA | Revolution |
Airbagy čelní/boční/okenní | S | S |
Asistent rozjezdu do kopce | S | - |
El. ovládaná/vyhřívaná zrcátka | S | S |
El. sklopná zrcátka | S | - |
ESP | S | S |
Klimatizace aut. dvouzónová | S | - |
Čalounění kůže/látka | S | S (kůže) |
Kůží potažený volant | S | S |
Litá kola, 17 palců | - | S |
Litá kola, 18 palců | S | - |
Metalický lak | 15.100,- | 12.300,- |
Multimédia - Bluetooth | S | - |
Multimédia - navigace | - | - |
Multimédia - prémiové audio | S | S |
Parkovací senzory vpředu i vzadu | S | 13.600,- |
Přední mlhovky | S | S |
Rádio CD/MP3 | S | S |
Sedla el. nastavitelná | - | - |
Střešní okno | - | - |
Střešní ližiny | S | - |
Systém sledování mrtvého úhlu | S | - |
Tempomat | S | - |
Vyhřívaná přední sedadla | S | S |
Xenonové světlomety s natáčením | S | - |
Záruka | 3 roky | 3 roky |
Cena při uvedené výbavě | 717.000,- | 746.800,- |
Interiér
Při nákupu rodinného vozu není dobré slepě věřit kamarádům, kteří plácnou první co je napadne. Zadní sedadla v MX-5 mi nevyhovují ani svými rozměry, ani počtem. Já osobně s tím nemám problém, ale ostatní, když máme jet v pěti, neustále brblají. Zato v Mazdě 6 je místa dostatek, navíc zavazadelník o základním objemu 510 litrů má pravidelný tvar. Vzal jsem do ruky metr a získal následující čísla: délka u dna je 1.100 mm, výška pod roletou 500 mm, nakládací hrana se nachází ve výšce 610 mm a šířka mezi podběhy 1.030 mm.
Solidní čísla, co na to konkurent? Když jsem otevřel zadní odkládací schránku na rukavice, které se u MX-5 poněkud nemístně říká kufr, vykouklo na mě ubohých 150 litrů a metr letěl zpátky do batohu. Ne, tohle opravdu nemá smysl. Game, set and match pro šestku. Aby toho nebylo málo, u miaty nejdou zadní sedadla sklápět.
A to ještě není všechno – doslova horor bylo připevnění střešního boxu na střechu. Celá operace je tak pracná, že prakticky nemáte šanci vidět MX-5 s boxem nebo jízdními koly na střeše. Nebýt to auto moje, tak ho snad shodím ze skály. Vysoké ližiny u Mazdy 6 upevnění zahrádky zpříjemňovaly, vyšší stavba auta (oproti MX-5) je však na škodu.
Na přední sedadla se do menšího z obou vozů nastupuje (zvláště vysokým lidem) velmi obtížně, až mě napadá hláška z Vrchní, prchni!: „Jako za kulomet, paní, přikrčit a mírně zaklonit“. A co teprve vystupování, to chce skoro horolezeckou výbavičku. Mazda 6 je v tomto ohledu ke starším či méně pohyblivým lidem mnohem vlídnější, což mimo jiné majiteli při pravidelném jezdění ušetří výdaje za kloubní výživu. Výhled vpřed i vzad je dobrý, absence zadního stěrače u MX-5 (bohužel není ani za příplatek) zas tolik nevadí. Kladem miaty je malá vnitřní šířka, která dovoluje nejen intimnější sblížení s osobou na vedlejším sedadle (ano, to je výhoda pouze někdy), ale hlavně je možno bez problémů používat i držák na nápoj ve dveřích spolujezdce.
Závěr
Škoda, že Mazda nespojila výhody obou vozů do jednoho. Jen si to představte – malá, agilní MX-5 s poctivým dieselem pod kapotou a velkým zavazadelníkem by byla opravdovou trefou do prázdného místa na trhu. To by se to, třeba v první dubnový den, panečku jezdilo!
Mazda 6 Wagon 2,2 MZR-CD (120 kW)
Plusy
- Jízdní pohodlí
- Velký, variabilní a snadno přístupný zavazadelník
- Systém monitorování mrtvého úhlu RVM
- Příznivá cena
Minusy
- Pevně dané kombinace motor/výbava
- Zadní řada sedadel bez odkládacích prostorů
- Tvrdý chod motoru
- V porovnání s MX-5 horší jízdní vlastnosti
Mazda MX-5 2,0i (118 kW)
Plusy
- Výborné jízdní vlastnosti, agilita
- Snadné parkování díky rozměrům
- Pružný motor
- Výborné řazení
Minusy
- Odhlučnění interiéru
- Chybí ukazatel spotřeby
- Absence pokročilé výbavy (ani za příplatek)
- Zavazadlový prostor