Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda odhaluje technické detaily nového turbodieselu 1.8 SkyActiv-D

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 25. 9. 2018
46
59
Zobrazit náhledy (46)
Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3 Mazda CX-3
V rámci inovace modelu CX-3 přichází Mazda s novým vznětovým motorem 1.8 SkyActiv-D. S oxidy dusíku bojuje mimo jiné nízkou kompresí 14,8:1.

Dosud se nabídka vznětových motorů Mazdy SkyActiv-D omezovala na dvě kubatury - velký čtyřválec 2,2 litru, jemuž od roku 2014 sekundovala výrazně menší patnáctistovka. Mezi oběma tak zela poměrně velká propast. Nyní v rámci modernizace tři roky vyráběné Mazdy CX-3 přichází nový vznětový čtyřválec SkyActiv-D o objemu 1,8 litru.

Pro boj s NOX má vlastní zbraň

V případě motoru 1.8 SkyActiv-D se však nejedná o od základu novou konstrukci. Nový čtyřválec je odvozen od menšího motoru 1.5 SkyActiv-D, samozřejmě s četnými změnami, mimo jiné také za účelem splnění nejpřísnější emisní normy Euro 6.2. Čím se tedy novinka od čtyři roky starého motoru liší?

Předně větším zdvihovým objemem 1759 cm3. Zvětšení objemu bylo docíleno jak změnou vrtání z 76 na 79 mm, tak také prodloužením zdvihu z 82,6 na 89,7 mm. Nový motor je tak ještě více nadčtvercový a tedy dlouhozdvihový. Co zůstalo zachováno, je kompresní poměr 14,8:1. Na poměry dieselů jde o vynikající hodnotu, byť větší motor Mazda 2.2 Skyactiv-D se vyznačuje dokonce ještě nižším kompresním poměrem 14,0:1.

Motor samozřejmě splňuje nejnovější emisní normu Euro 6.2, přičemž je pozoruhodné, jakým způsobem si pomáhá k jejímu splnění. Jedním z klíčů je právě velmi nízký kompresní poměr. Množství emisí oxidů dusíku, které motor tvoří, totiž dost ovlivňuje teplota spalování. Ta čím je vyšší, tím motor produkuje více emisí NOx. A na teplotě spalování má u pístového motoru velký vliv právě kompresní poměr, neboť s jeho růstem se teplota spalování zvyšuje. Toto je samozřejmě obecné tvrzení, vztažené primárně na nepřeplňovaný motor. U přeplňovaného je toto přirozeně ovlivněno dynamickou kompresí. I tak ale můžeme říci, že nižší komprese je z hlediska snížení teploty spalování výhodnější.

Teplotu spalování dále snižuje účinná recirkulace spalin (EGR). Motor 1.8 SkyActiv-D (stejně jako starší a menší 1.5 SkyActiv-D) je za tímto účelem osazen zdvojeným EGR. A sice klasickým vysokotlakým, u něhož jsou spaliny odebírány ještě před vstupem do turbíny turbodmychadla, a dále nízkotlakým s odběrem spalin až za emisním systémem. Výhodou nízkotlakého EGR je fakt, že může být použit v daleko širším spektru režimů chodu motoru. Tudíž se na odbourávání NOx podílí i v okamžiku, kdy vysokotlaký okruh EGR nelze použít. Nevýhodou častější recirkulace jsou sklony k zanášení sání a sacích ventilů karbonem.

Třetím systémem, který slouží pro snížení obsahu NOx, je zásobníkový katalyzátor NSC (NOx Storage Catalyst). Motor Mazdy tudíž na rozdíl od ostatních nevyužívá technologii SCR. Dále je zde již léta povinný částicový filtr a oxidačně redukční katalyzátor.

Tichý projev, plynulý tah

Mazda se u nového motoru ale nesoustředila pouze na boj s emisemi, ale také na výkonové parametry a celkový jízdní projev. V případě motoru 1.8 SkyActiv-D proto mluví o technice Rapid Multi-stage Combustion. O co jde? Jedná se o vstřikování common-rail piezo s deseti otvorovými vstřikovači, které umějí dávku paliva rozdělit v případě potřeby až na šest menších. Smyslem je co možná nejpozvolnější náběh expanzních tlaků, který má vliv jednak na hlučnost motoru a také na plynulost poskytovaného výkonu.

Motor 1.8 SkyActiv-D poskytuje maximální výkon 85 kW při 4000 otáčkách za minutu, maximum točivého momentu je 270 N.m při 1600 až 2600 otáčkách za minutu.

Moderní techniku reprezentují například optimalizované písty, přesněji jejich specificky tvarované dno s cílem zvýšit účinnost spalování a zamezit tepelným ztrátám do stěn válců. Jinak řečeno, díky specificky tvarovaným dnům pístů probíhá spalování dále od stěny spalovací komory. Toto ale již známe z menšího motoru. Blok motoru zůstává hliníkový s litinovými suchými vloženými válci.

Voda teče pomaleji

Zvláštností motoru 1.8 SkyActiv-D, kterou jsme viděli už u menší patnáctistovky, je systém chlazení. Smyslem inovace je zpomalit průtok chladicí kapaliny v okolí vložek válců, k čemuž se používá takzvaný vymezovač vodního pláště. Jde o skořepinu vyrobenou z plastů, jejímž vložením do chladicího kanálu se zužuje prostor mezi blokem válců a vložkou válce.

Motor 1.8 SkyActiv-D je přeplňovaný turbodmychadlem, a sice s variabilní geometrií lopatek turbíny. Zda je použito řešení jako na menším motoru 1.5 SkyActiv-D, kde se turbína točí v opačném směru, než je u turbodmychadel obvyklé, Mazda neuvádí. Ale nevylučujeme to, neboť toto řešení údajně snižuje tlakové ztráty a tedy přispívá k vyšší účinnosti plnění.

S novým motorem 1.8 SkyActiv-D se poprvé setkáme pod kapotou inovovaného malého crossoveru CX-3. Kdy ale dorazí do České republiky, není dosud známo.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Mazda je mazda
| 3. 10. 2018
Mazda je mazda, přesně tahle se mi velice líbí, třeba v budoucnu... :-)
Pytam sa - naco?
| 29. 9. 2018
To tak mají Pražáci. Asi si pak připadají důležitější.
povede to k levnym crosoverum v bazarech za par let
| 29. 9. 2018
Tak nevim ze by cele mesto ci mesta mela zakaz pro vjezd naftaku. Ale vim ze jen nektere čtvrti maji zakaz vjezdu naftaku. A zas ty co tam bydli a maji naftak tak tam mohou vjet, nemaji zakaz. A zas vim ze vsem ostatnim vastem se zhorsi ovzdusi, projede tam o mnoho vice aut. Je to asi jako, vlk se nazral a koza zustala cela.
povede to k levnym crosoverum v bazarech za par let
| 27. 9. 2018
reagujes asi nea nejaky jini post ne? kde pisu neco o zakazu dieselu v prodejich? diesl bude jen omezovany a proste nebude moct nekam vjet ;-) coz ho ale prodejne odsoudi natolik, ze si to poridi tak malo zakazniku ze ho automobilky sami casem vyskrtnou z prodeju protoze se jim proste nevyplati takovou motorizaci nabizet a jen by na ni prodelavali

vize odborniku z automobilek je, ze do roku 2030 pokledne prodej novych dieselu v Evrope v osobnich a uzitkovych autech k 5%, cos bude znamenat ze to zustane v par modelech vetsich aut kterych se rocne prodavaji desitky tisic na model ;-) realne tak pujde diesel koupit v CR treba v 5 modelech nejakych znacek a predpoklad je ze i tak to bude v te dobe hybrid s baterkou ;-) da se ocekavat ze proste v pristim desetileti si diesel u zhruba poloviny znacek v Evrope jiz nekoupis a ke konci toho desetileti jiz nepujde koupit jinej diesel nez ve spojeni s elektromotorem a baterkou a jen v par vybranych modelech vetsich SUV, dodavek, terenaku a podobnych uzce profilovanych aut
povede to k levnym crosoverum v bazarech za par let
| 26. 9. 2018
Nedostanou tě tam? Tohle ale nejspíš spustí "eko" lavinu po celý Evropě a ty pak dojedeš k nějakým městu a budeš muset nechat auto na kraji a dál pokračovat sockou >:D

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku