Mazda odhaluje technické detaily nového turbodieselu 1.8 SkyActiv-D
Dosud se nabídka vznětových motorů Mazdy SkyActiv-D omezovala na dvě kubatury - velký čtyřválec 2,2 litru, jemuž od roku 2014 sekundovala výrazně menší patnáctistovka. Mezi oběma tak zela poměrně velká propast. Nyní v rámci modernizace tři roky vyráběné Mazdy CX-3 přichází nový vznětový čtyřválec SkyActiv-D o objemu 1,8 litru.
Pro boj s NOX má vlastní zbraň
V případě motoru 1.8 SkyActiv-D se však nejedná o od základu novou konstrukci. Nový čtyřválec je odvozen od menšího motoru 1.5 SkyActiv-D, samozřejmě s četnými změnami, mimo jiné také za účelem splnění nejpřísnější emisní normy Euro 6.2. Čím se tedy novinka od čtyři roky starého motoru liší?
Předně větším zdvihovým objemem 1759 cm3. Zvětšení objemu bylo docíleno jak změnou vrtání z 76 na 79 mm, tak také prodloužením zdvihu z 82,6 na 89,7 mm. Nový motor je tak ještě více nadčtvercový a tedy dlouhozdvihový. Co zůstalo zachováno, je kompresní poměr 14,8:1. Na poměry dieselů jde o vynikající hodnotu, byť větší motor Mazda 2.2 Skyactiv-D se vyznačuje dokonce ještě nižším kompresním poměrem 14,0:1.
Motor samozřejmě splňuje nejnovější emisní normu Euro 6.2, přičemž je pozoruhodné, jakým způsobem si pomáhá k jejímu splnění. Jedním z klíčů je právě velmi nízký kompresní poměr. Množství emisí oxidů dusíku, které motor tvoří, totiž dost ovlivňuje teplota spalování. Ta čím je vyšší, tím motor produkuje více emisí NOx. A na teplotě spalování má u pístového motoru velký vliv právě kompresní poměr, neboť s jeho růstem se teplota spalování zvyšuje. Toto je samozřejmě obecné tvrzení, vztažené primárně na nepřeplňovaný motor. U přeplňovaného je toto přirozeně ovlivněno dynamickou kompresí. I tak ale můžeme říci, že nižší komprese je z hlediska snížení teploty spalování výhodnější.
Teplotu spalování dále snižuje účinná recirkulace spalin (EGR). Motor 1.8 SkyActiv-D (stejně jako starší a menší 1.5 SkyActiv-D) je za tímto účelem osazen zdvojeným EGR. A sice klasickým vysokotlakým, u něhož jsou spaliny odebírány ještě před vstupem do turbíny turbodmychadla, a dále nízkotlakým s odběrem spalin až za emisním systémem. Výhodou nízkotlakého EGR je fakt, že může být použit v daleko širším spektru režimů chodu motoru. Tudíž se na odbourávání NOx podílí i v okamžiku, kdy vysokotlaký okruh EGR nelze použít. Nevýhodou častější recirkulace jsou sklony k zanášení sání a sacích ventilů karbonem.
Třetím systémem, který slouží pro snížení obsahu NOx, je zásobníkový katalyzátor NSC (NOx Storage Catalyst). Motor Mazdy tudíž na rozdíl od ostatních nevyužívá technologii SCR. Dále je zde již léta povinný částicový filtr a oxidačně redukční katalyzátor.
Tichý projev, plynulý tah
Mazda se u nového motoru ale nesoustředila pouze na boj s emisemi, ale také na výkonové parametry a celkový jízdní projev. V případě motoru 1.8 SkyActiv-D proto mluví o technice Rapid Multi-stage Combustion. O co jde? Jedná se o vstřikování common-rail piezo s deseti otvorovými vstřikovači, které umějí dávku paliva rozdělit v případě potřeby až na šest menších. Smyslem je co možná nejpozvolnější náběh expanzních tlaků, který má vliv jednak na hlučnost motoru a také na plynulost poskytovaného výkonu.
Motor 1.8 SkyActiv-D poskytuje maximální výkon 85 kW při 4000 otáčkách za minutu, maximum točivého momentu je 270 N.m při 1600 až 2600 otáčkách za minutu.
Moderní techniku reprezentují například optimalizované písty, přesněji jejich specificky tvarované dno s cílem zvýšit účinnost spalování a zamezit tepelným ztrátám do stěn válců. Jinak řečeno, díky specificky tvarovaným dnům pístů probíhá spalování dále od stěny spalovací komory. Toto ale již známe z menšího motoru. Blok motoru zůstává hliníkový s litinovými suchými vloženými válci.
Voda teče pomaleji
Zvláštností motoru 1.8 SkyActiv-D, kterou jsme viděli už u menší patnáctistovky, je systém chlazení. Smyslem inovace je zpomalit průtok chladicí kapaliny v okolí vložek válců, k čemuž se používá takzvaný vymezovač vodního pláště. Jde o skořepinu vyrobenou z plastů, jejímž vložením do chladicího kanálu se zužuje prostor mezi blokem válců a vložkou válce.
Motor 1.8 SkyActiv-D je přeplňovaný turbodmychadlem, a sice s variabilní geometrií lopatek turbíny. Zda je použito řešení jako na menším motoru 1.5 SkyActiv-D, kde se turbína točí v opačném směru, než je u turbodmychadel obvyklé, Mazda neuvádí. Ale nevylučujeme to, neboť toto řešení údajně snižuje tlakové ztráty a tedy přispívá k vyšší účinnosti plnění.
S novým motorem 1.8 SkyActiv-D se poprvé setkáme pod kapotou inovovaného malého crossoveru CX-3. Kdy ale dorazí do České republiky, není dosud známo.