Mazda se chce vrátit k pohonu zadních kol
Mazda si v současnosti může mnout ruce. Dlouholetá spolupráce s Fordem sice skončila, ale řada 2 je dnes stále hodnocena jako řidičsky velmi zábavné auto, byť stárne. Třetí generace řad 3 a 6 vzbudily velký ohlas, stejně jako SUV CX-5. Uplatňování strategie Skyactiv do konstrukce nových modelů přináší své ovoce, aktuální produkty Mazdy vesměs zhubly, což se odrazilo na spotřebě paliva, tvarově se líbí a nechybí jim praktičnost. Neusnul ani Wankelův motor, byť jediné skutečné čtyřdveřové kupé světa RX-8 je bohužel minulostí.
V Hirošimě však musí myslet i na budoucnost. Výše a středně postavení inženýři Mazdy jsou pro to, aby se značka vrátila k pohonu zadních kol. Tato strategie by jí pomohla se ještě více od konkurence odlišit. Jenže, top management se naopak této myšlence vehementně brání, mužům „nahoře“ se nápad nelíbí. Proč? Jednoduché, odvolávají se na vysoké náklady, které by radikální změna koncepce přinesla. Mercedes-Benz dnes vyrábí předokolky, BMW s nimi přijde co nevidět a Mazda chce „trhat partu“? Nebo ne?
Zmíněná RX-8, která měla zadní pohon, je tedy minulostí a masové modely zase disponují výhradně předním. Zasvěcené osoby však věří, že návrat ke klasice budoucí řady ještě více zvýrazní. Podle jejich názoru současnému dynamickému designu japonských aut něco chybí - moře zábavy pro řidiče ve stylu řad RX a MX, jen v usedlejším pojetí rodinných a manažerských vozů.
Že by se rýsovala další spolupráce s Alfou Romeo? Ta se chystá v roce 2015 konečně uvést novou Giulii právě s klasickou koncepcí pohonu. Kříž a had nás na ni láká už od začátku dekády, ale zejména finanční problémy a klesající odbyt její vývoj zbrzdily. Na další sezónu slibuje větší Alfettu, obě budou postaveny na nové platformě, která vzniká spolu s koncernově spřízněným Neptunovým trojzubcem, tedy Maserati. Nezapomínejme však také na to, že Alfa s japonskou Mazdou už kooperují na vzniku nových generací roadsterů MX-5 a Spider.
Důkazy o prohloubení spolupráce však nejsou a Japoncům se aktuální zaměření vyplácí. Přechod na pohon zadních kol alespoň v některých segmentech se tak bohužel nezdá být hudbou velmi blízké budoucnosti. Byť by mohl přinášet další zisky a udržet relativně malého hráče bez zázemí velkého koncernu stabilně na trhu.