Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda se chce vrátit k pohonu zadních kol

Aleš Dragoun
Diskuze (28)
Mazda v současnosti preferuje pohon předních kol. V budoucnosti se to možná změní a japonské automobily se od svých soupeřů více odliší.

Mazda si v současnosti může mnout ruce. Dlouholetá spolupráce s Fordem sice skončila, ale řada 2 je dnes stále hodnocena jako řidičsky velmi zábavné auto, byť stárne. Třetí generace řad 3 a 6 vzbudily velký ohlas, stejně jako SUV CX-5. Uplatňování strategie Skyactiv do konstrukce nových modelů přináší své ovoce, aktuální produkty Mazdy vesměs zhubly, což se odrazilo na spotřebě paliva, tvarově se líbí a nechybí jim praktičnost. Neusnul ani Wankelův motor, byť jediné skutečné čtyřdveřové kupé světa RX-8 je bohužel minulostí.

V Hirošimě však musí myslet i na budoucnost. Výše a středně postavení inženýři Mazdy jsou pro to, aby se značka vrátila k pohonu zadních kol. Tato strategie by jí pomohla se ještě více od konkurence odlišit. Jenže, top management se naopak této myšlence vehementně brání, mužům „nahoře“ se nápad nelíbí. Proč? Jednoduché, odvolávají se na vysoké náklady, které by radikální změna koncepce přinesla. Mercedes-Benz dnes vyrábí předokolky, BMW s nimi přijde co nevidět a Mazda chce „trhat partu“? Nebo ne?

Zmíněná RX-8, která měla zadní pohon, je tedy minulostí a masové modely zase disponují výhradně předním. Zasvěcené osoby však věří, že návrat ke klasice budoucí řady ještě více zvýrazní. Podle jejich názoru současnému dynamickému designu japonských aut něco chybí - moře zábavy pro řidiče ve stylu řad RX a MX, jen v usedlejším pojetí rodinných a manažerských vozů.

Že by se rýsovala další spolupráce s Alfou Romeo? Ta se chystá v roce 2015 konečně uvést novou Giulii právě s klasickou koncepcí pohonu. Kříž a had nás na ni láká už od začátku dekády, ale zejména finanční problémy a klesající odbyt její vývoj zbrzdily. Na další sezónu slibuje větší Alfettu, obě budou postaveny na nové platformě, která vzniká spolu s koncernově spřízněným Neptunovým trojzubcem, tedy Maserati. Nezapomínejme však také na to, že Alfa s japonskou Mazdou už kooperují na vzniku nových generací roadsterů MX-5 a Spider.

Důkazy o prohloubení spolupráce však nejsou a Japoncům se aktuální zaměření vyplácí. Přechod na pohon zadních kol alespoň v některých segmentech se tak bohužel nezdá být hudbou velmi blízké budoucnosti. Byť by mohl přinášet další zisky a udržet relativně malého hráče bez zázemí velkého koncernu stabilně na trhu.

Aleš Dragoun
Diskuze (28)
Avatar - biscuit
4. 10. 2013 17:52
Re: spravny krok
clovece, tvoje petka je prima kombajn. ja myslel tu jeste trochu nizsi tridu ;)
4. 10. 2013 11:27
Re: spravny krok
Zásadní problém čtyřkolek je, že zlepší akceleraci, nikoli deceleraci. Takže nemůžeš jezdit nějak výrazně rychleji. Pomůže při rozjezdech. A pak může pomoci udržet zvolený směr - ať už hrubou silou (což vyžaduje podobné umění jako řízení RWD), nebo zásahy stabilizačního systému. Tak jako tak tě dnes hlídá elektronika, čtyřkolka má jen výhodu v tom, že se předek může dohrabat do směru, ve kterém ho chceš mít.

Vždy je zajímavé vzít v zimě ten samý model s pohonem zadních a všech kol. Každý se řídí jinak, ale s oběma lze jezdit. Jen ten rozjezd, okolo něj se špatně dostává (řetězy, pytel s pískem/ štěrkem a lopatka).
4. 10. 2013 11:12
Re: spravny krok
U 5er umocněné tím, že RWD může mít řízenou zadní nápravu, AWD ne. V úzkých uličkách měst je to znát.
3. 10. 2013 11:11
Re: spravny krok
Jojo, to je pravda. Rejd bude vždycky lepší. Ovšem mluvit třeba o 5er Touring a manévrovatelnosti... Skoro pět metrů je ve městě sakra znát.
Avatar - bigsoul
3. 10. 2013 10:20
Re: spravny krok
zadný nahon využívaš denne vďaka jeho manevrovaťelnosti s spravidla zadokolky maju krásny rajd a vymotš z takych mieste kde predokolky pocúvavaju kým sa otočia to je len jedna z obrouských výhod tohoto riešenia!!