Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda se vrátí k rotačním motorům v roce 2022, dojezd MX-30 prý zdvojnásobí

Ondřej Mára Ondřej Mára 6. 1. 2021 • 00:25
43
43
Zobrazit náhledy (43)
Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv Mazda MX-30 e-Skyactiv

První čistě elektrická Mazda trpí poměrně nízkým dojezdem, tento problém by však měl již z kraje příštího roku odstranit návrat rotačního motoru.

Mazda představila svůj první moderní elektromobil již v roce 2019, kdy na sebe model MX-30 strhával pozornost nejen svými atypickými zadními dveřmi, které se otevírají proti směru jízdy, ale i poměrně malou baterií. Obě tyto specifické vlastnosti prý přitom poměrně škodí prodejům.

Jak upozornil web Nikkei Asia, prodeje modelu MX-30 na japonském dosahovaly v prvních měsících zhruba jen poloviny z očekávaných 1000 vozů měsíčně. Problémem by přitom měly být jak zadní dveře, s nimiž se prý hůř manipuluje, tak především omezený dojezd na jedno nabití.

video

Podle měření WLTP totiž Mazda MX-30 nabízí papírový dojezd na jedno nabití jen 200 kilometrů, což by možná stačilo městskému elektromobilu, ale na crossover je to v roce 2020 opravdu málo. V našem redakčním testu se však dojezd smrskl v průměru na 170-180 kilometrů, což byla vlastně jedna z největších vad na kráse elektrického crossoveru.

Podle informací Nikkei Asia by však tento nedostatek měl odstranit „prodlužovač dojezdu“ v podobě rotačního spalovacího motoru. Mazda přitom na rotační motory sází hlavně z důvodu jejich kompaktní velikosti, nižší hmotnosti a nižším vibrací ve srovnání s tradičními motory.

Elektrická Mazda MX-30 s rotačním „prodlužovačem dojezdu“ by se pak měla na trhu objevit v první polovině roku 2022. Dojezd by se přitom měl až zdvojnásobit, což by znamenalo až 400 kilometrů (dle WLTP) na jedno nabití (a s plnou nádrží).

Na konkrétní technické parametry rotačního motoru si budeme muset ještě počkat, už nyní je ale jasné, že návrat rotačního motoru by mohl při vhodně zvolené cenové politice podstatně zvýšit prodeje modelu. Vyšší dojezd v kombinaci s rotačním motorem by totiž mohl zaujmout podstatně širší skupinu potenciálních zákazníků, třeba i včetně fanoušků starších modelů Mazdy s rotačními motory.

Související články

Témata
9. 1. 2021 00:42
Re: Když může ACZ recyklovat.....
Ano, lišty se trochu zlepšily, řízení chodu, dejme tomu, také. Ostatní a ne nepodstatná negativa však nejde odstranit, už ze samotného konstrukčního principu motoru. Olej to bude žrát vždycky, nízký kompresní poměr to bude mít vždycky zrovna tak, jako nevhodný tvar spalovacího prostoru a špatné složení a množství zplodin také. Je to podobné jako s dvoutakty, také jisté výhody, ale dnes již prakticky bez šance i když i zde proběhla mnohá zlepšení. Toho zabíjí emise ruku v ruce se způsobem mazání, vždy ztrátovým, ať směsí nebo moderněji dávkovacím čerpadlem.

Mazda léta do Wankela investovala i se někam dostala, ale šanci na výrazný úspěch projekty s Wankelem nemají. Používají ty proinvestované peníze, čas a úsilí jako jakýsi zvláštní image značky, který trochu i funguje zejména proto, že ho nikdo jiný nemá. Dá se na to ulovit specifický zákazník, který má vztah k extravaganci a nebojí se zariskovat.
Avatar - palix
8. 1. 2021 09:20
Re: Když může ACZ recyklovat.....
Dnes už majú iné možnosti na riadenie chodu wankelu. Kedysi bol vraj problém, že po vypnutí motora sa wankel "zaplavil" palivom (samozrejme nie úplne) a potom ho bol problém naštartovať. Vraj stačilo pred vypnutím motora vytočiť ho do otáčok a všetko bolo OK.
Opotrebenie sa tiež dá vyriešiť modernými materiálmi (už skôr mali vymeniteľné lišty na hranách piestov).
Ak niekto wankel zvládne, tak jedine Mazda. Uvidíme v budúcnosti, ako celý projekt s MX-30 dopadne.
Avatar - palix
8. 1. 2021 09:11
Re: V dnešní době to dává smysl.
Mazda a úspech = pozerám na to z pohľadu situácie pred časom nástupu - KODO / Skyactive :-). Pred týmto obdobím (do roku 2012 = prvá Mazda CX-5 -ak sa nemýlim) mala vraj Mazda mizerné predaje a vyslovene sa trápila. Čo tak pamätám, tak na dvore nášho dealera v meste stálo pár áut, ktoré sa dali spočítať na prstoch 1 ruky. Po tomto období je dvor vždy preplnený. Mazda postavila novú továreň v Mexiku...
Síce z globálneho pohľadu je ich úspech minimálny, ale ako fabrika išla poriadne hore. Nie je to úspech? ;-)
Mazda je pomerne malá automobilka, ktorá nemôže predajmi konkurovať VW, Toyote, Fordu... To čo robia ale robia podľa mňa skvelo. Keby z trhu zmizol napr Fiat, tak by mi bolo ľúto tradičnej firmy s dlhou históriou, ale nejako veľmi by som si to možno ani nevšimol. Ak by zmizla Mazda, zmizli by z ciest nádherné a zaujímavé autá.
Nezastával by som sa ich, keby ma pred časom nepresvedčili. A s ich produktom som maximálne spokojný.
8. 1. 2021 07:05
Re: V dnešní době to dává smysl.
Úspěch? Mazda zažívá úspěch?!
Avatar - Plautus
7. 1. 2021 11:13
Re: Mazda nestydatě odkryla nahotu
To áno, ale zase to je riešenie, ktoré zostalo kdesi “na pol ceste”, a to reálnym dojazdom doslovne ;-\

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud