Mazda se vrátí k rotačním motorům v roce 2022, dojezd MX-30 prý zdvojnásobí
První čistě elektrická Mazda trpí poměrně nízkým dojezdem, tento problém by však měl již z kraje příštího roku odstranit návrat rotačního motoru.
Mazda představila svůj první moderní elektromobil již v roce 2019, kdy na sebe model MX-30 strhával pozornost nejen svými atypickými zadními dveřmi, které se otevírají proti směru jízdy, ale i poměrně malou baterií. Obě tyto specifické vlastnosti prý přitom poměrně škodí prodejům.
Jak upozornil web Nikkei Asia, prodeje modelu MX-30 na japonském dosahovaly v prvních měsících zhruba jen poloviny z očekávaných 1000 vozů měsíčně. Problémem by přitom měly být jak zadní dveře, s nimiž se prý hůř manipuluje, tak především omezený dojezd na jedno nabití.
Podle měření WLTP totiž Mazda MX-30 nabízí papírový dojezd na jedno nabití jen 200 kilometrů, což by možná stačilo městskému elektromobilu, ale na crossover je to v roce 2020 opravdu málo. V našem redakčním testu se však dojezd smrskl v průměru na 170-180 kilometrů, což byla vlastně jedna z největších vad na kráse elektrického crossoveru.
Podle informací Nikkei Asia by však tento nedostatek měl odstranit „prodlužovač dojezdu“ v podobě rotačního spalovacího motoru. Mazda přitom na rotační motory sází hlavně z důvodu jejich kompaktní velikosti, nižší hmotnosti a nižším vibrací ve srovnání s tradičními motory.
Elektrická Mazda MX-30 s rotačním „prodlužovačem dojezdu“ by se pak měla na trhu objevit v první polovině roku 2022. Dojezd by se přitom měl až zdvojnásobit, což by znamenalo až 400 kilometrů (dle WLTP) na jedno nabití (a s plnou nádrží).
Na konkrétní technické parametry rotačního motoru si budeme muset ještě počkat, už nyní je ale jasné, že návrat rotačního motoru by mohl při vhodně zvolené cenové politice podstatně zvýšit prodeje modelu. Vyšší dojezd v kombinaci s rotačním motorem by totiž mohl zaujmout podstatně širší skupinu potenciálních zákazníků, třeba i včetně fanoušků starších modelů Mazdy s rotačními motory.