Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda Skyactiv-X: Opravdu bude spalovací revoluce tak úsporná?

Tomáš Dusil
Diskuze (56)
Připravovaný revolučně řešený benzinový motor SkyActiv-X od Mazdy by měl přinést o 20 až 30 procent větší úspornost v porovnání s výkonově ekvivalentním zážehovým dvoulitrem. Ale bude tomu skutečně tak?

Nového motoru SkyActiv-X, který jako první na světě dokáže kombinovat zážehový princip spalování se vznětovým u motoru spalujícího benzin, bychom se měli dočkat v roce 2019. Do té doby budeme muset vzít za vděk informacemi poskytovanými samotnou Mazdou. V úvodu uvedená hodnota snížení spotřeby zazněla nedávno z úst Eijie Nakaiho, vedoucího manažera vývoje spalovacích motorů, který to prozradil britskému Autocaru.

Nového revolučně řešeného agregátu se sice dočkáme nejdříve za rok, avšak vybrané redakce motoristických časopisů již měly možnost nový motor vyzkoušet v prototypu. Mezi nimi i britský Autocar, jenž vůz poháněný motorem SkyActiv-X podrobil testu spotřeby, při němž dosáhl o zhruba 14 procent lepšího výsledku než s motorem 2.0 SkyActiv-G. Jak ale uvádí dále, do představení motoru ještě zbývá nějaký čas, který Japonci jistě využijí k dalšímu cizelování motoru.

Hrátky se směsí

Motor SkyActiv-X pracuje s takzvaným SCCI spalováním. Jedná se o zkratku Spark Controlled Compression Ignition. Velmi zjednodušeně řečeno, v některých režimech je směs zažehnuta klasicky od svíčky, v jiných ale převážně vysokou teplotou vzniklou značným stačením zápalné směsi. Tedy jako u naftového motoru. K tomu je zapotřebí variabilní kompresní poměr od 14,7:1 v režimu klasického zážehového motoru a tedy zapalování směsi výhradně od svíčky, až po více než 29,4:1, při němž se uplatní chudá zápalná směs. Změny kompresního poměru ale motor nedosahuje použitím přídavného mechanismu jako například motor Infiniti VC-T, ale pouze rozdílným takzvaným středním efektivním tlakem u jednotlivých válců.

V jakém režimu se tedy uplatní běžná zapalovací svíčka v kombinaci s nižším kompresním poměrem? Bude to zejména ve fázi ohřívání motoru a dále při jeho práci ve vysokých otáčkách. V běžném jízdním režimu, který zahrnuje zhruba 80 procent doby, po níž je motor vozu používán, se počítá s chudou zápalnou směsí.

Přesněji půjde spíše o formu vrstvené směsi, přičemž svíčka zažehne pouze bohatší a velmi malou část objemu směsi ve válci nacházející se v její těsné blízkosti. O zbytek, tedy o vznícení zbylé chudší směsi ve válci, se postará vysoká teplota, vznikající jednak od zmíněného zážehu svíčkou a dále také značným stlačením směsi ve válci. K tomu se navíc ještě používá přeplňování kompresorem. V současné době nabízí vývojový motor SCCI výkon 187 koní (137,5 kW).

Tomáš Dusil
Diskuze (56)
Avatar - skejpa
26. 9. 2018 10:30
Re: V mazdě
To už dnes rozhodně není standardem. Bohužel se tohle v testech moc nezmiňuje. Já jsem si ho právě proto koupil. Je příjemně naladěný, nění to úplnej šnek ale hlavně člověka nezruinuje protože je to držák. Neznám spolehlivější motory než Mazďácké benzínové dvoulitry (v této kategorii motorů). A jestli je něco podobně spolehlivé, není toho na trhu moc.
Avatar - Hammunasakra
24. 1. 2018 20:59
Re: Zajímavej motor
ACZ jako obvykle přináší informace později ale zase sou míň kvalitní [odkaz] >:D
Avatar - _Karel_
24. 1. 2018 20:15
Re: To se ukáže v reálu
Z velmi obsáhlého článku novináře, co s ní v září jezdil: "Na finální verdikt je samozřejmě příliš brzy, protože Mazda bude na motoru dále pracovat. Dá se očekávat, že se zlepší jak odezva, tak třeba i dynamika. A určitě zmizí pochybné zvuky, které se občas ozývaly zpod kapoty, jak se směs zapálila v jiný okamžik, než měla.".
Když jsem teď navíc četl, že posouvají svůj odhad úspornosti, tak mi zkrátka přijde, že na finální verzi stále pracují.
Avatar - _Karel_
24. 1. 2018 20:03
Re: To se ukáže v reálu
Nebuď trapný s Karlovwou - donedávna jsem měl Mazdu 3 (Skyactive). Mazda je má oblíbená značka.
Navíc nechápu, z čeho věštíš mou nedůvěřivost - jen z toho, že jsem (možná mylně) uvedl, že asi ještě není hotový?
Nedůvěřivý je spíš tesnav, jestli umíš číst a chápeš psaný text.
Avatar - del42sa
24. 1. 2018 19:49
Re: Zajímavej motor
otázka je jestli těch 30% není míněno v kombinaci s elektromotorem, protože jak jsem pochopil, Mazda tento motor vyvíjí jako základ nového hybridního systému připravovaného na rok 2019. Přece jen na samotný typ spalování je ta úspora 30% paliva až příliš vysoká, ale ve spojení s elektromotorem to může dělat až těch 30% :-)

[odkaz]