Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mazda2 1.3 MZR (63 kW) - Jako pírko

Ondřej Láník
Velkoprostorový experiment s první dvojkou Mazdě nevyšel. Teď se vrací s klasickým autem do města, které je opravdovým nástupcem Mazdy 121. Je už zase kompaktní a mrštná. Bude to stačit na čtyřmetrovou konkurenci?

Nejnovější zoom-zoom je přesně takový jaký má být. Malé auto s briskním podvozkem, výbornými brzdami a skvělým řazením. Jenže co posádka? Konkurenční velkosériově vyráběné modely se nafukují do nevídaných rozměrů a hmotností, což je na straně bezpečnosti a prostoru pro posádku vítané, na straně druhé, kde je spotřeba nebo ovladatelnost, je tomu naopak. Z mezigenerační změny udělala Mazda marketingový nástroj. Auto menší než předchůdce dnes představí jen málokterá automobilka. Jak to tedy vypadá v praxi?

Podruhé s dvojkou do stejné řeky

Designérský koncept první Mazdy2 šel cestou prostoru. Pětidveřový automobil s vyšší stavbou karoserie se představil v roce 2002, ale přestože byl i tehdy příbuzným Fordu Fiesta, navenek se to vůbec nepoznalo. Automobil, který vynikal výborně vyřešeným interiérem s rekordně nízko umístěnou nakládací hranou, zůstal mimo zájem tržní většiny, která ve třídě malých vozů kupuje auta. Cenovka byla vždy výrazně vzdálena od magické hranice čtvrtmilionu korun a asi i to byl jeden z hřebíků do rakve koncepce první generace.

Druhý vstup do dravé řeky je o poznání dynamičtější a po krabici na dvou kolech není ani památky. Model, který je klasickým malým hatchbackem, si vypůjčil známá slova ze designového slovníku současných Mazd. Poznáváme přední blatníky s výrazným klenutím nad koly a rychlé prolisy na dveřích, ale klínovitý profil nebo poznávací znaky na přídi jsou nové. Původní rozvor 2490 mm se nemění, stejně jako technika podvozku, která je ale dnes v této třídě podobná jako vejce vejci. Japonský původ je prozrazen tvarem zadních svítilen, nárazník má plast jen na „difuzorovém“ spodním okraji.

mazda testy malevozy mazda testy malevozy
 

Malá nebo velká?

Mazda2 při statické prohlídce působí jako opravdu malé auto do města, od kterého po jízdní stránce mnoho nečekáte. Skutečným konkurentem této dvojky je podle nás Toyota Yaris (délka 3750 mm), Nissan Micra (délka 3719 mm) nebo Mitsubishi Colt (délka 3820 mm). Všechny mají problém s místem pro zavazadla, ale posádka se překvapivě snadno usadí.

U nové Mazdy jsou milým překvapením dveře, otevírající se do velkých úhlů. Nastupování do 1475 mm vysokého auta je pochopitelně riziková operace hlavně pro nadprůměrně vysoké cestující, ale manévr usnadňuje velká výška dveří u značně skloněného A-sloupku. Parametry předchozí generace jsou pochopitelně ty tam. Z auta pro důchodce je rázem auto pro mladé.

Interiér je šitý na míru dvěma dospělým na předních sedadlech a dvěma skorodospělým vzadu. Na dvou předních sedadlech si teď můžete užít překvapivou volnost, aniž byste před sebou nebo nad sebou měli zbytečný prostor a la MPV. Mluvíme zde o vnitřní šířce ve výši loktů, která dle našeho měření narostla vpředu o celých 6 centimetrů. Prostor nad sedadlem i podélně je zcela v mezích obvyklých pro tuto kategorii aut. Tady se dvojka může měřit s kdejakým čtyřmetrovým obrem. Vzadu je to s místem překvapivě dobré, je nám však jasné, že tu musí být nějaké ale. Je jím níže položený sedák, který vyšším postavám dovolí vměstnat tělesnou schránku i dozadu, ale s využitím sedáků pro podporu nohou nepočítejte. Trochu klaustrofobicky na zadních sedadlech působí zvenku tolik efektní, rychle rostoucí linie oken. Každopádně, krátké a střední cesty čtyřčlenné osazenstvo přečká bez velké fyzické i psychické újmy.

Kam se zavazadly?

mazda testy malevozy mazda testy malevozy Slabým místem koncepce Mazdy2 je zavazadlový prostor. Jeho 250 l jej v českých poměrech bohužel předem vyřadí ze souboje o české domácnosti, které budou vzhlížet ke třísetlitrovému „domácímu standardu“. Mazda nabídne půl metru vysoký zavazadelník s minimální šířkou 1010 mm mezi podběhy a délkou v základním uspořádání 620 mm (u dna). Sklopením opěradel (sedák zůstává na svém místě) získáte lomenou plochu přerušenou deseticentimetrovým schodem.

Proklamovaná hmotnostní úspora při zachování původní tuhosti karoserie si vyžádala daň v podobě nakládací hrany ve výši 730 mm od roviny vozovky, což je o těžko uvěřitelných 200 mm více, než stejná míra u předchozí generace. Ani tvar otvoru po zvednutí víka nemůže sloužit jako učebnicová ukázka toho, jak se zvyšuje využitelnost obestavěného prostoru.

mazda testy malevozy mazda testy malevozy
 

Druhý dech

Konečně se dostáváme k silným stránkám tohoto Japonce. Přechod od „užitkové“ k „požitkové“ koncepci se naštěstí projevil za volantem. Tříramenný design připomíná volant z Mazdy MX-5 a kůží obšitý věnec (standard pro motor se 63 kW) se skvěle drží a snadno ovládá. Ze strmého řízení máte - i přes elektrickou výpomoc - stejnou radost jako z precizního řazení pětistupňové převodovky. Vyšší poloha páky trochu připomíná velkoprostorové vozy, ale blízkost k volantu je ve skutečnosti reminiscencí na závodní speciály. Mazda2 k nim - s trochou nadsázky - nemá daleko. Jízdní vlastnosti totiž patří k nejlepším ve třídě. Při jízdě máte pocit, že kola jsou posunuta maximálně do rohů karoserie, a že stabilita malého auta je proto optimální. Odpružení patří k tužším ve třídě, tlumiče tlumí zejména nízkofrekvenční rázy, na malé díry prakticky nezareaguje. Při náhlých manévrech ani táhlých zatáčkách se karoserie výrazně nenaklání a vrozená nedotáčivost se snadno zvládá. Tady se dobře projevuje slibovaná tuhost karoserie.

Přechodem z již dost velkého rozměru 185/55 R15 na větší dostanete z podvozku ještě více, ale pro milovníky sametově hladké plavby po kostkách a rozbitých cestách to nebude ta správná volba. Šířka pneumatik napomáhá výbornému brzdnému účinku s precizním a postupným dávkováním.

Pořádek na pracovišti

…vymysleli v Japonsku zcela nově. Před řidičem je kaplička s velkým rychloměrem, který sebevědomě končí číslicí 220 km/h, i když i nejsilnější motorizace nepřekročí ani rychlost 190 km/h. Otáčkoměr s malým průměrem plní svou roli dobře, akceptovatelným ústupkem je absence teploměru chladicí kapaliny, nahrazeného modrou kontrolkou nezahřátého motoru. Netradičně tvarovaný středový panel je z větší části tvořen nekompromisně integrovaným autorádiem. Na vrcholu rozměrného plastového dílu, který si v této cenové kategorii (350 tisíc korun) hlasitě říká o hodnotnější povrchovou úpravu, jsou dvě hravě umístěné „mickymousí uši“ výdechů ventilace. Test na pražské dlažbě odhalil několik slabší míst přístrojové desky, která při určitých rychlostech výrazně rezonovala, což bylo možno eliminovat vhodným tlakem na určité místo ve voze. Celkový dojem ze zpracování dílů a jejich sestavení je však nad průměrem třídy.

Konstruktéři zaslouží pochvalu za rozmístění všech ovladacích prvků, které je bezchybné. Chytrým detailem je víko schránky před spolujezdcem s dírou, kterou lze vhodit malé předměty, ale i umístit časopis nebo tenčí autoatlas, aniž by hrozilo, že vzápětí při prvním brzdění vyklouznou. Přední sedáky mají v rámci dané kategorie zvýrazněné tvarování, které tělo vhodně podpírá v oblasti boků i stehen.

Motorové překvapení

mazda testy malevozy mazda testy malevozy Za spojení motoru s převodovkou a karoserií patří Mazdě nejvyšší uznání. Druhá nejslabší motorizace 1,3 MZR (63 kW) se při našich jízdách projevovala jako nadprůměrně dynamická a naprosto splňující očekávání, která na automobil této kategorie může průměrný řidič mít. V tomto ohledu je možná škoda, že pro slabší motorizaci zůstávají zapovězeny mnohá prvky komfortní nebo bezpečnostní výbavy, které má až silnější provedení.

Výkonná třináctistovka je tunovou zátěží pohotovostní hmotnosti testované mazdy dvojky spíše lehce provokována a při běžné jízdě lze bez velkých protestů provozovat motor v „pásmu klidu“, mezi 1500 a 2500 ot./min. Do 2000 ot./min je uvnitř takřka hrobové ticho, které Mazdě může závidět většina konkurentů. Napomáhá tomu již zmíněná nízká hmotnost auta, konstrukce motoru, ale také zpřevodování, které dovoluje motoru pobývat v optimálním pásmu v nejpoužívanějších cestovních rychlostech. Obě jedna trojky mají plochou momentovou křivku, která vrcholí už při 3500 ot./min, prakticky stejnou hodnotou, takže dynamika jízdy v městském provozu bude prakticky stejná i u základního provedení s 55 kW.

Když jsme se silnější verzí udržovali dálniční stotřicítku, povalovala se ručka otáčkoměru právě kolem momentového maxima. Z toho je vidět snaha konstruktérů o maximálně úsporný provoz, protože i při běžných cestovních rychlostech lze jezdit s přiměřenými otáčkami. Atmosféra na palubě je díky tomu mimořádně klidná. Spotřeba se při úsporné jízdě mimo město dostane k 5,5 l/100 km, ve městě je nutno počítat se spotřebou začínající sedmičkou.

mazda testy malevozy mazda testy malevozy
 

Ve městě

…je Mazda2 jako doma. Malé rozměry pomáhají při jízdě i při hledání parkovacího místa. Samotné parkování chce cvik. Dozadu není moc vidět a značně skloněné zadní sklo navíc trochu klame, když nedává řidiči přesnou představu o tom, kde autu končí zadní nárazník. Výhled vpřed nezklame při přejíždění z pruhu do pruhu, ale při parkování je riziko kontaktu předního nárazníku s jiným vozidlem skoro stejně velké jako při couvání. Módní absenci jakékoli ochrany krásného laku vyřeší buď nabídka originálního příslušenství nebo česká vynalézavost.

Komu ano, komu ne?

Kdo přesně se s Mazdou nejlépe sžije? Komu udělá takovou radost, že přehlédne její nedostatky? Barevná škála 12 odstínů vnějších laků je jednoznačně zaměřena na ženy, tak jako design. Hbité řízení, dravý motor a k aktivitě provokující řazení zase zaujmou řidiče. Cílovou skupinou tedy budou mladí lidé, ať už v párech nebo dosud nezadaní, kteří žijí rychlým životem. Chalupaření nesmí být jejich zálibou, protože do zavazadelníku se toho mnoho nevejde a naložit i to málo není až tak snadné. Běžnou mladou rodinu se dvěma nedospělými dětmi by měla Mazda2 zajímat hlavně kvůli zajímavé skladbě modelů od 330 tisíc korun výše, které již mají slušnou výbavu, ale dokáží přitom být provozně úsporné a rychlé současně. Každý rok motorářům Mazdy poděkujete při platbách povinného ručení. Jejích 63 kW totiž spadá do levné kategorie do 1350 cm3.

První cena vozu 269.900,-Kč (1.3 MZR (55 kW), CE)
První cena vozu s testovanou motorizací 339.900,-Kč (1.3 MZR (63 kW), TE)
Základní cena testovaného vozu 339.900,-Kč (1.3 MZR (63 kW), TE)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 351.200,-Kč (1.3 MZR (63 kW), TE)

Plusy

  • tichý a silný motor
  • precizní řazení, velmi dobré brzdy, přímé řízení s optimálním posilovačem
  • velmi dobré jízdní vlastnosti
  • nízký vnitřní hluk
  • nízká pohotovostní hmotnost
  • bezpečnostní výbava testovaného provedení
  • přiměřená cena
  • nízká sazba povinného ručení

Minusy:

  • nemožnost přizpůsobit výbavu individuálním požadavkům zákazníka
  • absence děleného zadního sedadla pro základní motorizaci
  • absence bočních airbagů v základní výbavě nejlevnějších modelů
  • vysoká nakládací hrana zavazadelníku
  • vysoký příplatek za diesel
  • omezený komfort při jízdě na nerovném povrchu
  • nedostupné podélné nastavení volantu
Ondřej Láník
Mazda2 1.3 MZR
Cena základní sestavy 339 900 Kč
Výbava základní sestavy Čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, ABS+EBD+EBA, imobilizér, elektrický posilovač řízení, výškově nastavitelný sloupek řízení, elektricky sklopitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání, elektrické ovládání oken vpředu, kůží obšitý volant a hlavice řadicí páky, rádio s CD a MP3 přehrávačem + 4 reproduktory, ovládání audio systému na volantu, automatická klimatizace, výškově nastavitelné sedadlo řidiče Kč
Cena testované sestavy 351 200 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+11.300,-Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1349
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 63 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 122 / 3500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 172
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.9 / 4.6 / 5.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 250 / 787
Objem nádrže (l): 43
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 955 / 530
Rozměr pneu: 185/55 R15
Mazda2 1.3 MZR
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3885
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1475
d) rozvor (mm): 2490
e) rozchod vpředu (mm): 1475
f) rozchod vzadu (mm): 1465
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 760 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: ano