TEST Mazda3 MPS – Syrový diamant
Na tomto voze je něco zneklidňujícího. Navenek vypadá jako obyčejná Mazda 3, dokonce má i stejný počet dveří. Větší kola, sem tam jiný kus plastu nebo rouru z kamen v zadním nárazníku vám rozjetý tuner nahodí za jedno odpoledne, jenže nenápadný nápis MPS na zádi vyvolává respekt. Působí jako chlap v průměrném konfekčním obleku, který má na zátylku vytetované znaky speciálních jednotek. Můžete se nad tím pousmát, ale neuděláte to z obavy před ztrátou zubů
a zlomeninou nosní přepážky. A máte nepříjemné tušení, že by stačil jediný úder.
mazda testy nizsistredni Šestý smysl vám nelže, 260koňový (nebo chcete-li 191 kW) motor s anabolickou porcí 380 Nm si dokáže pohrávat s karoserií jako vyhazovač s podnapilým teenagerem. Od dvou a půl tisíce otáček má výborný zátah a v rychlostech kolem 200 km/h má pořád dost páry, aby lehce vyletěl k trochu benevolentnímu omezovači maximální rychlosti.
Kvůli rovnoměrnosti opotřebování předních kol a ještě důležitější schopnosti zvládnout temperament přeplňovaného 2,3litrového čtyřválce, spolupracuje přední náprava s diferenciálem se zvýšenou svorností. Jenže právě ten dělá z Mazdy rebela.
Pošeptejte v nejlepším zezadu do ouška své manželce „tvoje ségra byla lepší“ a získáte víceméně přesnou představu o tom, jak reaguje řízení na prudší přidání plynu. Zažijete neopakovatelnou jízdu, ale pořádně se zapotíte, abyste se udrželi. Slabší povahy tohle rozpláče a budou považovat Mazdu 3 MPS za neovladatelný stroj. Musíte ovšem naslouchat řeči jejího těla. Ona tím jen prosí o pevnou ruku. A radíme vám, udělejte to, jinak skončíte v ringu – v červených trenýrkách volant, vy v modrých, s intenzivním dojmem, že potřebují vyměnit.
Bylo by to o trochu snazší, kdyby se v řízení našlo více citu, takto se musíte spoléhat jen na jeho přesnost. Když se rozhodnete zastavit toto divoké rajtování, 320milimetrové přední a 280 milimetrové zadní brzdy vám nedají nejmenší důvod domnívat se, že nemají situaci pod kontrolou.
To samé však nelze říci o podvozku. Potlačení náklonů a pohlcování větších nerovností zvládá dobře, dokonce si zachovává špetku komfortu, který se hodí při pomalé jízdě ve městě, ale rány pronikající do kabiny od děr a krátkých ostrých hran zastavit nedokáže. Zvláštní, ale celkové nastavení jakoby navádělo majitele více využívat dálnice než okresky, což je od ostrého hatchbacku neobvyklé doporučení.
Pokud bychom měli mluvit o nějakém zklamání, prostoupí vámi po prohlídce interiéru. Anatomická sedadla, kůží čalouněný volant nebo hliníkové pedály jsou přesně ty z detailů, které budete hledat v rychlém sportovním autě, ale to je asi tak všechno, čím vás MPS vzruší. Zbytek auta je skoro k nerozeznání od slabších verzí Mazdy 3.
Ne že by audiosystém Bose, polokožené čalounění nebo automatická klimatizace nepotěšily, hlavně když víte, že všechno je bez příplatku, ale od druhého nejsilnějšího vozu své třídy (hned za Audi S3 a stejně výkonným BMW 130i) čekáte více. Problém je možná v samotném základu – Mazda 3 je na trhu od roku 2003 a její sestava černých tvrdých plastů zestárla nejen morálně.
Máme neodbytnou domněnku, že Mazda propásla příležitost stvořit charakterní (nezaměňujte to se slovem dokonalé) auto. Výkonný agregát, dobré brzdy, dokonce i to cholerické řízení, všechno by dostalo jinou příchuť, kdyby turbodmychadlo Hitachi a výfukové potrubí více lechtaly naše bubínky. Uvnitř smysly registrují agresivní zátah na jakémkoliv z prvních čtyř převodů šestistupňové manuální převodovky, volant vám nedá ani trochu zahálet, ale plochý zvuk k tomu nesedí.
Běžné provozní náklady by potenciálního zákazníka neměly překvapit. Nikdo snad neočekává, že auto, které akceleruje na 100 km/h za 6,1 s, pojede za 7 litrů. Mazda v ideálních podmínkách naměřila v kombinovaném cyklu 9,7 l/100 km, náš palubní počítač hlásil 13,2 l. Za to ale můžou křeče v pravém lýtkovém svalu, které Mazda 3 MPS mimovolně vyvolává. Základní cena tohoto vozu je 793.900,- Kč, což je o pár tisíc více než zaplatíte za etalon třídy Focus ST nebo podobně divokou Astru OPC. Mazda vám však opravdu přibalí všechno a jedinou příležitost na zvýšení její ceny představuje metalíza za necelých 11 tisíc.
Závěr:
„Trojka“ MPS je obdivuhodně rychlá, ale někdy budete mít dojem, že se místo vzrušeného řízení auta kočkujete s volantem. Jejím nevětším problémem je však to, že se jen velice málo odlišuje od obyčejné Mazdy 3.
Test proběhl ve spolupráci s Mezinárodním letištěm Mnichovo Hradiště
První cena vozu | 453.900,- Kč (1.4i CE) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 793.900,- Kč (2.3 DISI MPS) |
Základní cena testovaného vozu | 793.900,- Kč (2.3 DISI MPS) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 793.900,- Kč (2.3 DISI MPS) |
Plusy
- výkonný motor
- z hlediska využití výkonu diferenciál LSD;
- přední sedadla s dobrým vedením
- kompletní výbava
Minusy
- pouze pětidveřová karoserie
- přenos výkonového zatížení do řízení
- nudný interiér
- málo agresivní zvuk motoru