Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mazda3 MPS – Syrový diamant

Miro Mihalik
Mazdu 3 MPS bychom mohli nechat napospas dobře mířenému smrtelnému epilogu za to, jak umí na zatočené silnici nepříjemně kousat. Ale právě proto, že je na řidiče náročná a vytáhne z něj poslední kapku soustředění, zaslouží si, aby mohla oslovit kousek...

Na tomto voze je něco zneklidňujícího. Navenek vypadá jako obyčejná Mazda 3, dokonce má i stejný počet dveří. Větší kola, sem tam jiný kus plastu nebo rouru z kamen v zadním nárazníku vám rozjetý tuner nahodí za jedno odpoledne, jenže nenápadný nápis MPS na zádi vyvolává respekt. Působí jako chlap v průměrném konfekčním obleku, který má na zátylku vytetované znaky speciálních jednotek. Můžete se nad tím pousmát, ale neuděláte to z obavy před ztrátou zubů

a zlomeninou nosní přepážky. A máte nepříjemné tušení, že by stačil jediný úder.

mazda testy nizsistredni mazda testy nizsistredni Šestý smysl vám nelže, 260koňový (nebo chcete-li 191 kW) motor s anabolickou porcí 380 Nm si dokáže pohrávat s karoserií jako vyhazovač s podnapilým teenagerem. Od dvou a půl tisíce otáček má výborný zátah a v rychlostech kolem 200 km/h má pořád dost páry, aby lehce vyletěl k trochu benevolentnímu omezovači maximální rychlosti.

Kvůli rovnoměrnosti opotřebování předních kol a ještě důležitější schopnosti zvládnout temperament přeplňovaného 2,3litrového čtyřválce, spolupracuje přední náprava s diferenciálem se zvýšenou svorností. Jenže právě ten dělá z Mazdy rebela.

Pošeptejte v nejlepším zezadu do ouška své manželce „tvoje ségra byla lepší“ a získáte víceméně přesnou představu o tom, jak reaguje řízení na prudší přidání plynu. Zažijete neopakovatelnou jízdu, ale pořádně se zapotíte, abyste se udrželi. Slabší povahy tohle rozpláče a budou považovat Mazdu 3 MPS za neovladatelný stroj. Musíte ovšem naslouchat řeči jejího těla. Ona tím jen prosí o pevnou ruku. A radíme vám, udělejte to, jinak skončíte v ringu – v červených trenýrkách volant, vy v modrých, s intenzivním dojmem, že potřebují vyměnit.

Bylo by to o trochu snazší, kdyby se v řízení našlo více citu, takto se musíte spoléhat jen na jeho přesnost. Když se rozhodnete zastavit toto divoké rajtování, 320milimetrové přední a 280 milimetrové zadní brzdy vám nedají nejmenší důvod domnívat se, že nemají situaci pod kontrolou.

mazda testy nizsistredni mazda testy nizsistredni
 

To samé však nelze říci o podvozku. Potlačení náklonů a pohlcování větších nerovností zvládá dobře, dokonce si zachovává špetku komfortu, který se hodí při pomalé jízdě ve městě, ale rány pronikající do kabiny od děr a krátkých ostrých hran zastavit nedokáže. Zvláštní, ale celkové nastavení jakoby navádělo majitele více využívat dálnice než okresky, což je od ostrého hatchbacku neobvyklé doporučení.

Pokud bychom měli mluvit o nějakém zklamání, prostoupí vámi po prohlídce interiéru. Anatomická sedadla, kůží čalouněný volant nebo hliníkové pedály jsou přesně ty z detailů, které budete hledat v rychlém sportovním autě, ale to je asi tak všechno, čím vás MPS vzruší. Zbytek auta je skoro k nerozeznání od slabších verzí Mazdy 3.

mazda testy nizsistredni mazda testy nizsistredni
 

Ne že by audiosystém Bose, polokožené čalounění nebo automatická klimatizace nepotěšily, hlavně když víte, že všechno je bez příplatku, ale od druhého nejsilnějšího vozu své třídy (hned za Audi S3 a stejně výkonným BMW 130i) čekáte více. Problém je možná v samotném základu – Mazda 3 je na trhu od roku 2003 a její sestava černých tvrdých plastů zestárla nejen morálně.

Máme neodbytnou domněnku, že Mazda propásla příležitost stvořit charakterní (nezaměňujte to se slovem dokonalé) auto. Výkonný agregát, dobré brzdy, dokonce i to cholerické řízení, všechno by dostalo jinou příchuť, kdyby turbodmychadlo Hitachi a výfukové potrubí více lechtaly naše bubínky. Uvnitř smysly registrují agresivní zátah na jakémkoliv z prvních čtyř převodů šestistupňové manuální převodovky, volant vám nedá ani trochu zahálet, ale plochý zvuk k tomu nesedí.

mazda testy nizsistredni mazda testy nizsistredni
 

Běžné provozní náklady by potenciálního zákazníka neměly překvapit. Nikdo snad neočekává, že auto, které akceleruje na 100 km/h za 6,1 s, pojede za 7 litrů. Mazda v ideálních podmínkách naměřila v kombinovaném cyklu 9,7 l/100 km, náš palubní počítač hlásil 13,2 l. Za to ale můžou křeče v pravém lýtkovém svalu, které Mazda 3 MPS mimovolně vyvolává. Základní cena tohoto vozu je 793.900,- Kč, což je o pár tisíc více než zaplatíte za etalon třídy Focus ST nebo podobně divokou Astru OPC. Mazda vám však opravdu přibalí všechno a jedinou příležitost na zvýšení její ceny představuje metalíza za necelých 11 tisíc.

Závěr:

„Trojka“ MPS je obdivuhodně rychlá, ale někdy budete mít dojem, že se místo vzrušeného řízení auta kočkujete s volantem. Jejím nevětším problémem je však to, že se jen velice málo odlišuje od obyčejné Mazdy 3.

Test proběhl ve spolupráci s Mezinárodním letištěm Mnichovo Hradiště

První cena vozu453.900,- Kč (1.4i CE)
První cena vozu s testovanou motorizací793.900,- Kč (2.3 DISI MPS)
Základní cena testovaného vozu793.900,- Kč (2.3 DISI MPS)
Cena testovaného vozu vč. příplatků793.900,- Kč (2.3 DISI MPS)

Plusy

  • výkonný motor
  • z hlediska využití výkonu diferenciál LSD;
  • přední sedadla s dobrým vedením
  • kompletní výbava

Minusy

  • pouze pětidveřová karoserie
  • přenos výkonového zatížení do řízení
  • nudný interiér
  • málo agresivní zvuk motoru

Miro Mihalik
Mazda 3 MPS
Cena základní sestavy 793 900 Kč
Výbava základní sestavy přední a boční airbagy, okenní airbagy vpředu a vzadu, předpínače bezpečnostních pásů, ABS, EBD, brzdový asistent EBA, protiprokluzový systém TCS, stabilizační systém DSC, diferenciál s omezenou svorností LSD, imobilizér, uchycení dětské sedačky ISOFIX, xenonové světlomety, 18“ lité disky kol, pneumatiky 215/45 R18, dojezdové rezervní kolo, tónovaná skla, přední mlhová světla, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, střešní spoiler, zadní světla LED, bezklíčový vstup a startování, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, automatická aktivace světlometů, palubní počítač, ovládání audio systému na volantu, kůží obšitý volant a hlavice řadicí páky, audio-systém BOSE, CD měnič, 7 reproduktorů, ukazatel vnější teploty, automatická klimatizace, výškově a podélně nastavitelný volant, dešťový senzor, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, bederní opěrka řidiče, vyhřívání předních sedadel, dělená zadní sedadla v poměru 60:40, sportovní sedadla vpředu, čalouněná kombinací látka + kůže. Kč
Cena testované sestavy 793 900 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2261
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 191 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 380 / 3000 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.7 / 13.5 / 7.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 290 / 1230
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1408 / 502
Rozměr pneu: 215/45 R18
Mazda 3 MPS
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4435
b) šířka (mm): 1765
c) výška (mm): 1465
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1525
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 740 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 540
výška opěradla vpředu (mm): 560
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano