Mazda 3: Sedan se představil v L.A., hatchback uvidíme zanedlouho v Boloni
První generace modelu Mazda3 dosáhla za pět let 1,8 milionu vyrobených kusů. Převedeno do relativních čísel – každá třetí Mazda prodaná v tomto období byla právě Mazda3. Cílem konstruktérů není nic jiného než tento úspěšný model překonat a posunout filozofii zoom-zoom dále kupředu. Návrh nové generace probíhal ve spolupráci vývojových oddělení všech tří hlavní trhů – Japonska, USA a Evropy.
V interiéru je patrná podoba s dalšími novými modely Mazdy a důraz na sportovní styl. Vnější design přichází s více agresivním vzhledem, který připomíná aktuální generaci Mazda6 a také se inspiruje RX-8. I přes zdánlivě větší masku chladiče jsou vstupní otvory pro vzduch o 20 % menší. Tato změna spolu s další optimalizací jednotlivých částí přinesla snížení součinitele aerodynamického odporu na hodnotu 0,29. Pozornost konstruktérů se soustředila také na zlepšení podvozku.
Pro americký trh jsou určeny dva benzinové motory. Základem bude celohliníkový 2,0 MZR o výkonu 109 kW při 6500 ot./min. Jeho maximum točivého momentu je 183 Nm při 4300 ot./min. Druhou možností je příbuzný motor 2,5 MZR, původem z Mazdy6. Ten má nejvyšší výkon 124 kW při 6500 ot./min a maximum točivého momentu 228 Nm při 4000 ot./min.
Oba motory mají rozvod DOHC se čtyřmi ventily na válec a elektronicky ovládanou škrtící klapku. Pro slabší motor bude standardem pětistupňová, pro silnější šestistupňová manuální převodovka. Alternativou v obou případech bude pětistupňový automat Sport-AT.
Nabídka motorů pro Evropu bude odlišná – převažovat budou menší motory a objeví se také turbodiesely o objemu 2,0 a 2,2 litru. Evropská verze Mazdy3, včetně karoserie hatchback se představí 2. prosince na autosalonu v italské Boloni.