Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazdě se daří, dosáhla rekordního zisku

Aleš Dragoun
Diskuze (87)
Nové modely Mazdy vzbudily všeobecné nadšení a nezůstalo jen u něj. Vzrůstající odbyt se pochopitelně pozitivně projevil na hospodářských výsledcích.

Filozofie Skyactiv, která preferuje snižování hmotnosti před tolik preferovaným downsizingem, se japonské automobilce začíná vyplácet. Zaujal i tvarový směr Kodo, nové řady 6 i menší 3, která přišla na trh ve druhé polovině loňského roku, se líbí. Pokračuje také úspěšné tažení crossoveru CX-5. A zákazníci to Mazdě dávají jasně najevo. Vzhledem k tomu, že jí chybí zázemí opravdu velkého koncernu (spolupráce s Fordem skončila), můžou si v Hirošimě mnout ruce!

Mazda dosáhla ve fiskálním roce 2013/14 rekordního provozního zisku 1,36 miliardy eur (37,3 miliardy korun). Je vůbec nejvyšším v její historii, která čítá 94 let. Nejen Japonci s oblibou připojují i období, které do ní vlastně nepatří. Připomeňme, že přímý předchůdce, firma Toyo Cork Kogyo, byla založena Jujirem Matsudou v Hirošimě 30. ledna 1920. Nejdříve vyráběla předměty z korku, jak už její název napovídá. Později přibyly nástroje a nářadí a z názvu vypadlo slůvko „Cork“. První nákladní tříkolka se zrodila v závěru roku 1930 a malé osobní automobily přišly na řadu o dekádu později, zůstalo ovšem pouze u prototypů. První sériový minivůz R360 na sebe nechal čekat ještě dalších dvacet let, tedy až do roku 1960. Výbuch atomové pumy 6. srpna 1945 mimochodem tovární komplex přežil, protože jej chránil přírodní val. Od sezóny 1984 pak společnost používá současný název Mazda Motor Corporation.

Ale zpět do současnosti. Finanční rok skončil 31. března 2014, není tedy totožný s kalendářním. Oproti tomu předchozímu vyskočil zmíněný provozní zisk o 238 % a překonal i dosud nejlepší šest let starou hodnotu o 12 %. Globální čistý zisk v tomto účetním období pak dosáhl 1,01 miliardy eur (27,7 miliardy korun).

A jak si značka vedla na jednotlivých trzích? Evropa vykazuje 163 tisíc prodaných vozů, o čtvrtinu více. Nejvíce vylétl odbyt na Britských ostrovech (+35 %, 35.000 jednotek) a v Německu (+20 %, 47 tisíc kusů). Příjmy dosáhly 3,5 miliardy eur (96 mld. Kč), zvýšily se o 28 %. To je velmi slušné, neboť starý kontinent se sice z nejhoršího už dostal, ale na čísla z předkrizového období stále vzpomíná. Doma v Japonsku si pak její vozy vybralo 244 tisíc nových klientů (+13 %), nesmíme zapomínat na Čínu (+12 % a 196 tisíc exemplářů). Severní Amerika včetně Kanady a Mexika hlásí pouze pětiprocentní nárůst na 391 tisíc aut. Letos však chce překonat čtyřsettisícovou hranici, už v listopadu 2013 to slíbil prezident firmy Masamichi Kogai. Tento výsledek pochopitelně není nereálný. Analytička Stephanie Brinley z IHS Automotive v rozhovoru pro Autoblog poznamenala: „Pět procent není tak strašných.“ Ve vzdálené Austrálii je trojkou tamního trhu s prodejem 194 tisíc exemplářů a podílem 9,2 %.

Zbývá dodat ještě celosvětový prodej: 1,33 milionu vozů znamená zisk 8 %. Směnný kurz jenu přitom není tak příznivý. Mazda ale dále expanduje: postavila továrnu v Mexiku a rozšiřuje závody v Malajsii, Rusku a Thajsku. Finanční předpovědi jsou i nadále příznivé. Celoroční provozní zisk by se měl dále zvýšit na 1,56 miliardy eur (aktuálně 42,8 miliardy korun), čistý pak na 1,19 mld. (32,6 mld. Kč). Odhad letošních globálních příjmů je 21,5 miliardy eur, tedy bezmála 590 miliard korun, vzroste také o osm procent.

Aleš Dragoun
Diskuze (87)
Avatar - Jaros71
29. 4. 2014 09:02
Re: Plně zasloužený úspěch!
Souhlas!
Krásná auta se sportovními geny by takový úspěch mít měla..!
Mazda jede.. :yes:
Avatar - Jaros71
29. 4. 2014 08:57
Re: Opět gratuluji
:yes: :yes: :yes: Mazda to dělá dobře!
29. 4. 2014 08:05
Re: skyactive ma neco spolecnycho se snizovanim hmotnosti??
Napsal jsem teoreticky. Špička to bude. ;-) Jen vytvoříš (relativně) nízkootáčkový agregát.
29. 4. 2014 00:31
Re: skyactive ma neco spolecnycho se snizovanim hmotnosti??
No, svým způsobem sice špičku mít budeš, ale co to je za špičku při 4000 otáčkách... :-)
28. 4. 2014 23:41
Re: skyactive ma neco spolecnycho se snizovanim hmotnosti??
V teoretické rovině to jde - stačí omezit otáčky. Pak můžeš mít motor dole silný se špičkou při relativně malém specifickém výkonu. V praxi to ale moc nedává smysl. Alespoň mně.