Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

McLaren MP4-12C: Rychlejší než Ferrari

Diskuze (35)
Nový silniční McLaren, model MP4-12C, rozhodně nebude dělat značce ostudu.

McLaren MP4-12C je skutečností. U příležitosti jeho uvedení na trh automobilka zveřejnila definitivní specifikace.

Nový silniční McLaren, model MP4-12C, rozhodně nebude dělat značce ostudu. Ze zveřejněných definitivních specifikací je totiž patrné, že si ve Wokingu dali záležet na tom, aby jejich auto bylo ve všem lepší než hlavní konkurent Ferrari 458 Italia.

Jednotlivé parametry dosahují takových hodnot, že by MP4-12C ještě před pár lety kvalifikovaly do světa supersportů. Ve skutečnosti ale bude jen velmi ostrým sportovním autem. S výrobním plánem 4000 kusů ročně překoná přímou konkurenci nejen výkonem a rychlostí, ale zřejmě i prodejními výsledky.

Motor 3,8 twin turbo je osazen variabilním časováním sacích i výfukových ventilů a má mnoho konstrukčních prvků ze závodních motorů – například mazání se suchou skříní nebo klikový hřídel typu flat-plane, tedy s jednotlivými písty přesazenými o 180°. Nejvyšší výkon je 441 kW (600 k) při 7000 min-1 a maximální otáčky motoru jsou 8500 min-1. Točivý moment vrcholí 600 Nm v širokém pásmu od 3000 do 7000 min-1.

Základem šasi je karbonový monokok, který váží 75 kg. Suchá hmotnost je v odlehčeném provedení 1301 kg (Ferrari 458 Italia v odlehčeném provedení 1380 kg), standardní verze váží 1336 kg a normovaná pohotovostní hmotnost činí 1434 kg.

Akcelerace z 0 na 100 km/h je dílem 3,3 sekundy, 200 km/h McLaren dosáhne za 9,1 sekundy. Instalací příplatkových pneumatik Corsa se tyto hodnoty zlepší na 3,1 s a 8,9 s. nejvyšší rychlost je 330 km/h.

Sprint na 400 m McLaren zvládne za 10,9 s a kilometr s pevným startem za 19,6 s (konečná rychlost 272 km/h).

K zabrzdění z rychlosti 100 km/h auto potřebuje 30,5 metru, pomáhá mu i aerodynamická brzda. K zastavení ze 200 km/h je potřeba 123 m.

Kombinovaná spotřeba 11,7 l/100 km a emise CO2 279 g/km mají být nejlepší hodnotou mezi konkurencí.

McLaren MP4-12C - srovnání s konkurencí
ZnačkaMcLarenFerrariLambroghiniPorsche
ModelMP4-12C458 ItaliaLP 570-4911 GT2 RS
Převodovka7DS7DS6MA6M
Zdvihový objem [cm3]3799449952043600
Válce/ventily8/48/410/46/4
Největší výkon [kW/min-1]441/7000425/9000419/8000456/6500
Největší toč. mom. [Nm/min-1]600/3000-7000540/6000540/6500700/2250-5500
Maximální rychlost [km/h]330>325320330
Zrychlení 0-100 km/h [s]3,3 (3,1)3,43,5
Zrychlení 0-200 km/h [s]9,1 (8,9)10,29,8
Brzdná dráhá 100-0 km/h [m]30,432,5--
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]11,713,313,511,9
Suchá hmotnost [kg]130113801340-
Poh. hmotnost [kg]14341498-1445

Prodej v Evropě bude zajišťovat 13 autorizovaných dealerů. Českým hranicím bude nejbližší zastoupení v Mnichově a Frankfurtu nad Mohanem, v ani jednom z těchto měst ale nebylo zatím jmenován prodejce. První zájemci z Česka se proto budou muset vypravit do Düsseldorfu k Moll Sportwagen GmbH nebo do Hamburgu k Merkur Hanseatische Beteiligungs-AG.

Kromě čtveřice německých měst se bude McLaren prodávat v Birminghamu, Bruselu, Londýně, Madridu, Manchesteru, Miláně, Monaku, Paříži a Zurichu.

Diskuze (35)
13. 7. 2011 23:07
Re: nuz 458 sa predava od r. 2009
Jen tak mimochodem, Ferrari 458 Italia bylo představeno 15. září 2009, McLaren MP4-12C byl představen 8. září 2009. MP4-12C nebylo stavěno proto, aby tak tak porazilo neexistující hypotetické budoucí vozy jeho třídy, ale bylo postaveno jako ultimátní sportovní vůz své třídy. V době jeho návrhu bylo 600/600 blíže supersportům. Takové Murciélago mělo při uvedení 580/649, SLR 626/780, SLS 571/650. V porovnání s F430 490/465 je jasně vidět, kam McLaren mířil. Jejich cílem bylo vytvořit dostupný derivát sportovní DNA SLR.

Co se komfortnosti týče, nemám zkušenost z první ruky (pracuji na nápravě), ale testy ukazují, že MP4-12C je nebývale komfortní.
13. 7. 2011 22:11
Re: McL vs. Ferrari
Exkluzivita je výjimečnost. Je tedy čistě dána počtem kusů. Pak už jde jen o tom, kde kusy počítáte. Co je někde obyčejné bude jinde exkluzivní. Když se bavíme globálně, tak MP4-12C bude zhruba stejně exkluzivní jako Italia. Nicméně McLaren jako značka je exkluzivnější než Ferrari.
13. 7. 2011 21:37
Re: Supersport
Já nemám potřebu sportovní vozy škatulkovat. Supersporty jsou jediná kategorie, kterou vymezuji. Jsou přehnané snad v každém smyslu, jsou iracionální. Bývá s nimi hodně těžký život. Dalo by se říci, že supersport není stavěný jako nejlepší auto, ale jako výkladní skříň.

MP4-12C je skvělé auto, použitelné, racionální, podle mě král sportovních vozů. Minimálně patří mezi špičku. Něco lepšího se bude hodně špatně shánět. Proto nemůže být supersportem.

Co se ceny týče, supersporty většinou obsahují to nejlepší, co se dá pořídit, a jsou plánovány v malých sériích. To znamená astronomickou cenu, což zaručuje, že jich opravdu mnoho nebude. Proto se dá částečně supersport definovat cenou nebo exkluzivitou.

Zkrátka, neznamená to, že nemůžeš takových výkonů dosáhnout za méně peněz, ale neuděláš to s takovou grandiózností. Velikášství k tomu patří. Supersport je pro mě takový exot ve světě sportovních vozů. Proto je strkám stranou.

Roky zpět jsem viděl video McLarenu, kde inženýři popisovali designová rozhodnutí. A oni sami v něm říkali, že chtěli přinést techniku supersportů do světa sportovních vozů, konkrétně v souvislosti s monokokem z uhlíkového kompozitu, což byla do té doby specialita supersportů, kvůli extrémní finanční nákladnosti. Jeden z cílů projektu bylo vyvinout výrobní postup, který umožní značně zlevnit výrobu těchto monokoků. SLR tam bylo stavěno do role supersportu a vůči němu srovnávali náklady na výrobu. Právě monokok z uhlíkových kompozitů byl jeden z důvodů vysoké ceny SLR.

To, že někomu připadá označení sportovní vůz nepatřičné pro MP4-12C, je asi výsledek nadužívání výrazu sportovní. Dnes je vše sportovní. Tohle auto je však skutečně sportovní a nemá se za co stydět. Dnes lidé chtějí všechno mega, giga, super, hyper, čím víc, tím líp. Podle mě tu všichni víme, co je tohle auto zač a nemá smysl mu nutit nějaký přídomek.
13. 7. 2011 21:15
Re: Supersport
Podle mě přídomek super není určený výkony, ale racionálností. Takový Ariel Atom zazdí řadu supersportů, ale supersport to není. Není na něm nic super, jen ty výkony. Supersportovní auta jsou to, co financuje vývoj nových technologií. Těžko se dá charakterizovat, co dělá supersport supersportem; podle mě nejblíž je právě množství kompromisů. Při vývoji aut jako Koenigsegg nebo Zonda se moc kompromisů nedělá. To neznamená, že jsou lepší než GT3 RS nebo MP4-12C. Já osobně, kupovat si auto pro sport, radši sáhnu po sportovním než supersportovním. Nejen kvůli ceně, ale kvůli celkovému zážitku z jízdy. Supersporty jsou kolikrát až moc divoké, hádavé, nesladěné.

BTW: Je rozdíl mezi 599 GTO a GTB :)
13. 7. 2011 20:16
Re: pises akoby si sedel v kazdom Ferrari
ked tvrdis, ze "neni zadne Ferrari ani z pulky tak komfortni jako tento McL". toto je ovsem hlupost jak traky, s ktorou ani nestoji za to polemizovat. tipol by som, ze si nesedel ani v jednom Ferrari a vsetko co vies su krcmove reci pri pive ;-)