Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mera s vizáží Ferrari je jedním z nejvzácnějších amerických automobilů

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Na první pohled působí Mera jako populární Ferrari 308 GTB, ale ve skutečnosti v sobě ukrývá techniku značky Pontiac, jejíž prodejci měli tento vůz ve své nabídce.

Mera dnes představuje jeden z nejvzácnějších severoamerických automobilů, který spíše než svou technikou původem od General Motors nebo designem inspirovaným Ferrari přitahuje pozornost svou historií.

Ta se začala psát ve druhé polovině osmdesátých let, kdy měl Pontiac ve své nabídce model Fiero, jehož výroba byla spuštěna v srpnu roku 1983 a ukončena v srpnu roku 1988. Tento dvoumístný vůz se čtyřválcem nebo šestiválcem před zadní nápravou je dodnes především díky devadesátým létům vnímán jako levný a dostupný základ pro repliky vozů italských značek Ferrari a Lamborghini.

V osmdesátých letech byla situace poněkud odlišná a myšlenky na využití modelu Fiero za základ vozu s karoserií ve stylu italských mistrů se teprve rodily. Bob Bracey, který tehdy v Michiganu vlastnil společnost Corporate Concepts, se rozhodl využít Fiero za základ takové stavby, když bylo pro modelový rok 1985 uvedeno jeho provedení s vidlicovým šestiválcem o objemu 2,8 l a výkonu 100 kW (136 k).

Vzorem se stalo Ferrari 308 a to nejen díky podobným proporcím či koncepci, ale rovněž i díky tehdejší popularitě seriálu Magnum P.I., v němž se Tom Selleck jako soukromý detektiv vozil v modelu 308 GTS.

Vývoj konverze modelu Fiero ve sportovní vůz s italskými liniemi trval dva roky a výsledkem se stal vůz, který dostal jméno Mera. Na trh tato novinka modelového roku 1987 ovšem nemířila jako sada krabic s nejrůznějšími díly, které si nějaký nadšenec namontuje na svůj Pontiac doma v garáži, ale jako na klíč a podle představ svého majitele kompletně hotový vůz. Stačilo tedy jen nasednout, otočit klíčkem a vyrazit na silnice.

Koncern General Motors, pod jehož křídla patřila značka Pontiac, se k aktivitám společnosti Corporate Concepts nikdy oficiálně nehlásil, ale v případě prodejců značky Pontiac již byla situace odlišná a dvoumístné kupé Mera figurovalo v jejich nabídce prakticky jako další stupeň výbavy modelu Fiero. Pro maximální přiblížení vzhledu k Ferrari 308 GTB byla v modelovém roce 1988 nabízena i pětipaprsková litá kola, která svým designem připomínala disky italského vzoru.

Realita prodeje tedy byla taková, že zákazník v letech 1987 a 1988 navštívil prodejce značky Pontiac, u nějž si objednal Fiero i jeho proměnu a společnost Corporate Concepts dodala hotový vůz. V této době nikdy nebylo k přestavbě použito ojetého nebo zákazníkem dodaného vozu a vždy byly využívány automobily dodané přímo z výroby nebo skladu prodejce.

Automobilka Ferrari tomuto plagiátorství rozhodně nechtěla pouze přihlížet a již v roce 1987 společnost Coporate Concept zažalovala. V následujícím roce mělo dojít k mimosoudní dohodě a ukončení výroby konverzí modelu Fiero na vůz se jménem Mera. Během necelých dvou let bylo přestavěno 247 vozů, z nichž 88 využívalo za svůj základ Fiero GT a 159 pak Fiero Formula.

Dnes patří Mera k nejvzácnějším vozům, jejichž výroba probíhala na území Spojených států amerických, ale na cenách dostupných exemplářů se to příliš neprojevuje a ty nejlevnější lze získat i za částky kolem sedmi tisíc amerických dolarů (zhruba 145.000 Kč).

Foto: Carthrottle, Topclassiccarsforsale, Hemmings

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Avatar - Stejsn
15. 4. 2018 22:10
Je to úplně to samý
jako čínský šmejdy s designem "inspirovaným" renomovanými značkami.
Avatar - maty driver
15. 4. 2018 08:49
Hmmm...
Tož pro fandy feráry to je dobrá zpráva,za 145 000 kč. Jinak pro mě nic,radši originál za 5 milionů