Mercedes 9G-Tronic: Devítistupňová převodovka podrobně
Automatická převodovka 7G-Tronic, která byla vůbec prvním sedmistupňovým automatem, spatřila světlo světa v roce 2003. Po deseti letech přichází další skok v počtu převodů, rovnou na devět – Mercedes mimochodem to samé udělal už dříve, když z pětistupňových automatů přešel rovnou na sedmistupňové.
Jako první se nového automatu dočká dieselový sedan a kombi E 350 BlueTec. Postupně se dočkají i další modely, to je ale nejspíš otázka měsíců a let. Vždyť pětistupňový 5G-Tronic, který se ve svém původním provedení představil téměř před dvaceti lety, Mercedes vyrábí dodnes.
Novinka má zlepšit všechny důležité provozní parametry. Více převodů znamená nižší otáčky a tedy i tišší práci motoru – konkrétně u E 350 BlueTec činí rozdíl až 4 dB. Větší rozsah převodů (9:1) znamená nižší otáčky na nejvyšší převod, konkrétně 1350 min-1 při 120 km/h. Nové Mercedesy proto budou při 250 km/h „točit“ jen 2800 otáček!
Mercedes slibuje rychlou a téměř neznatelnou změnu převodů. Měnič je osazen tlumičem kmitů, tedy dvouhmotovým setrvačníkem známým z manuálních převodovek. Přídavné elektrické čerpadlo oleje zajišťuje mazání a chlazení převodovky, pokud je motor kvůli zásahu systému start/stop vypnutý. I přes navýšení počtu převodů je nová skříň stejně velká jako 7G-Tronic, navíc je lehčí. Maximální přenositelný točivý moment je 1000 N.m, nová převodovka umožní i kombinaci s pohonem všech kol nebo s elektromotorem v hybridních Mercedesech.