Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+: Dvakrát přeplňovaný řadový šestiválec a elektrický kompresor

Mercedes-AMG GLE 53 4Matic
Mercedes-AMG GLE 53 4Matic
Mercedes-AMG GLE 53 4Matic
Mercedes-AMG GLE 53 4Matic
40 Fotogalerie
Tomáš Dusil
Diskuze (9)
Novým vrcholem stávající řady GLE (V 167) se stane verze AMG 53 4Matic. Pod tímto označením se ukrývá řadový přeplňovaný šestiválec s výkonem 320 kW.

Současný Mercedes-Benz GLE označený V 167 se vyrábí od loňského roku. Až dosud byla jeho nejvýkonnější verzí varianta 400 d 4Matic, poháněná řadovým šestiválcovým dieselem OM 656 se dvěma turbodmychadly a výkonem 243 kW.

Příští týden v Ženevě ale Mercedes představí novou vrcholnou verzi své řady GLE, jak jinak než vzniklou ve spolupráci s dvorním ladičem AMG. Pod označením GLE 53 se bude ukrývat motor zcela výjimečných kvalit. Nejde jen o nejvyšší výkon 320 kW při 6100 otáčkách, či maximum točivého momentu 520 N.m při 1800 až 5800 otáčkách za minutu, ale také o jeho techniku.

Elektrický kompresor i EQ booster

Označení modelu 53 má ukazovat na použití řadového šestiválce stejně jako 63 na vidlicový osmiválec ve větších modelech. K výše uvedenému výkonu si tohle srdce pomáhá přeplňováním dvojicí turbodmychadel. Ale pozor, navíc je ještě doplňuje elektricky poháněný kompresor napájený z 48voltové palubní sítě. Jedná se tedy o podobnou techniku plnění válců, jakou známe třeba ze vznětového osmiválce Audi SQ7. Elektricky poháněný kompresor poskytuje motoru velkou sílu už od nejnižších otáček. Tedy v oblasti, kde ještě výfuková turbodmychadla nedodávají potřebný přetlak. Díky této technologii bude odezva na přidání plynu od nejnižších otáček jistě velmi dobrá.

Součástí palubní sítě s napětím 48 voltů je také takzvaný EQ Booster. Jedná se o reverzibilní alternátor, který pracuje jak v roli alternátoru, tak také spouštěče motoru. V tomto případě ale není poháněn řemenem pohonu příslušenství, ale je vložen mezi motor a převodovku, kterou je v tomto případě AMG Speedshift TCT 9G. Kromě spouštění motoru a dobíjení palubní 48voltové elektrické sítě poskytuje hnacímu řetězci navíc dalších 16 kW výkonu, hlavně však 250 N.m točivého momentu.

Jízdní výkony charakterizuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,3 sekundy, maximální rychlost je ale omezena na 250 km/h.

Vyberte si podvozek

Jak je patrné z označení vozu, standardem je pohon všech kol 4Matic. A dále také pneumatické odpružení, jemuž zde říkají AMG Active Ride Control. Jeho součástí je funkce ADS+ (Adaptive Damping System). V rámci ní řidič může zvolit tři režimy nastavení podvozku vozu: Comfort, Sport a Sport+. Jedná se o nastavení podvozku vhodné pro silniční využití vozidla. Jenže tenhle vůz je určený také pro jízdu mimo zpevněné komunikace, k čemuž je zde navíc ještě režim Trail a Sand. V režimu Spor a Sport+ se nastaví nejen tužší režim tlumičů pérování, ale zároveň dojde díky pneumatickému odpružení ke snížení světlé výšky vozu o 15 mm. V režimu Comfort k tomu dochází až při rychlosti vyšší než 120 km/h. V případě potřeby je možné světlou výšku zvýšit o 55 mm nad základní úroveň. O účinné zastavení rozjeté masy se starají přední brzdy s kotouči o průměru 400 mm a monoblokovými dvoupístovými brzdiči. Vzadu postačí kotouče s průměrem 345 mm a plovoucí jednopístkové brzdiče.

Vůz ale nabízí mnohem větší možnosti nastavení. Je to zásluhou rozhraní AMG Dynamic Select. Některé režimy se překrývají s nastavením podvozku, jsou to Comfort, Sport, Sport+, Trail a Sand. Jiné jsou ale samostatné. Sem patří Slippery a Individual. V rámci nastavení se mění nejen šasi, ale také odezva na plynový pedál, program řazení samočinné převodovky, režim pohonu všech kol 4Matic, zásahy ABS (respektive ESP) a samozřejmě účinek posilovače řízení. Díky tomu tak auto dokáže skvěle plnit roli komfortního přepravníku, stejně jako nabídnout zážitky za volantem takřka na úrovni opravdového sportovního vozu. V tomto případě je limitem pouze jeho vyšší těžiště a hmotnost.

Video placeholder
Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+: Dvakrát přeplňovaný řadový šestiválec a elektrický kompresor • Zdroj: Mercedes-Benz press

Vstoupit do diskuze (9)