Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4dveřové kupé – Čtyřmístné superauto

redakce AUTO.CZ
Diskuze (60)

Vyzkoušeli jsme nejsilnější verzi ostrého čtyřdveřového kupé od AMG. Našli jsme na něm vůbec nějaké chyby?

Design, interiér


AMG, tato tři písmenka jsou už od roku 1967 označením pro speciální Mercedesy. Zpočátku šlo jen o závodní speciály, později k nim ale přibyly i sportovní verze sériových modelů, ať už roadsterů, kupé, sedanů či SUV, však od roku 1999 se jedná o divizi automobilky Mercedes. Až v roce 2010 však přišel samostatný model kompletně navržený AMG, supersport Mercedes-Benz SLS AMG. Dnes se prodává jeho nástupce, pojmenovaný Mercedes-AMG GT, který se loni dočkal nové karosářské verze. A právě čtyřdveřové kupé jsme po prvních zkušenostech v americkém Texasu vyzkoušeli na českých silnicích v rámci tradičního týdenního redakčního testu.

Mercedes-AMG GT čtyřdveřové kupé (ano, takový je oficiální název auta) je úplnou novinkou v nabídce, která se od dalšího, podobně velkého čtyřdveřového kupé ze stuttgartské dílny, modelu Mercedes-Benz CLS, liší nejen svým agresivnějším pojetím designu, ale také nabídkou motorů. Dalo by se říci, že tam, kde nabídka CLS vrcholí, tam GT začíná. Vrcholem CLS je šestiválcová varianta 53 4Matic+ s výkonem 320 kW, zatímco GT začíná na verzi 43 s 270 kW. My ale otestovali vůbec to nejlepší, co v nabídce čtyřdveřového kupé najdeme, konkrétně osmiválcový Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+. A ten má hned 470 kW!

Ostrý hoch s elegantním šmrncem

A je pravda, že Mercedes-AMG GT čtyřdveřové kupé dává svoji sílu v útrobách najevo hned na první dobrou. Díla AMG byla vždy takovými „zlými,“ ostrými hochy a nejinak je tomu v případě tohoto modelu. Vyceněná maska s obřím logem značky a vertikálně orientovanými lamelami odpovídá kupé a roadsteru, inspirována je Mercedesem 300 SL účastnícího se v padesátých letech jihoamerického závodu Panamericana, podle něhož je i nazvána. Ostrou vizáž dále zdůrazňují zachmuřené světlomety, standardně využívající techniku Multibeam LED. Osmiválcová provedení navíc mají i odlišný nárazník.

Bok tvoří dlouhá kapota ukrývající minimálně šestiválec a dozadu posunutá kabina, tedy typické prvky pro kupé, kabina je pouze kvůli druhému páru dveří samozřejmě protažená. Linie střechy se svažuje až k zadnímu čelu, do něhož jsou zakomponována „retro“ nízká koncová světla protažená do boků, která spolu s chladicími otvory alespoň částečně opticky rozbíjejí masivní zadní blatník.

Ladnou záď nenarušuje žádné excentrické křídlo, tedy pokud ho neaktivujete příslušným tlačítkem, nebo pokud nepřekročíte rychlost 80 km/h. V takovém případě z víka vyjede nízký spoiler, jehož poloha se mění v závislosti na rychlosti či zvoleném jízdním režimu pro optimální přítlak nebo naopak co nejlepší obtékání vzduchu kolem karoserie. S elegantní horní částí zádě pak kontrastuje spodní část s nezbytným difusorem a zdvojenými koncovkami výfuku na každé straně, další charakteristický znak sportovního vozu.

Co se týče velikosti, je hodnocené auto s délkou 5.054 mm a rozvorem 2.951 mm největší čtyřdveřové kupé Mercedesu. CLS je o 66 mm kratší, jeho rozvor pak o 12 mm kratší, zároveň je o 12 mm nižší.

Nečekaný praktik

Jako supersport se Mercedes-AMG GT čtyřdveřové kupé nenechá zahanbit ani uvnitř. Sedí se velice nízko, přičemž posádku objímají skvělá sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou a nastavitelnou délkou sedáku, jejichž výrazné boční vedení vás až neskutečně podrží i v té nejutaženější zatáčce. Tyhle sedačky byste opravdu čekali spíše v superautu než v pětidveřovém vozu.

Vysoký masivní středový tunel evokující osmiválce odpovídá ostatním karosářským variantám, což znamená nejen to, že omezuje prostor pro pravou nohu, ale také nepřirozeně umístěný volič převodovky až příliš vzadu nebo poněkud lacině působící tlačítka nastavení jednotlivých systémů, tvořená dotykovými displeji, která poněkud kazí dojem z jinak naprosto luxusní kabiny využívající ty nejkvalitnější materiály. A co víc, ovládání je trochu nepochopitelně zdvojené, nastavení vybraných systémů najdete i na speciálních voličích na volantu. Ten je na oko krásný, v případě testované varianty kombinuje alcantaru v místě úchopu s karbonovým obložením.

Zbytek interiéru odpovídá spíše klasickým osobním Mercedesům, i zde je použito řešení se dvěma širokými displeji s úhlopříčkou 12,3“ známé ze všech těch éček, CLS nebo esek. I přes všechno to příplatkové karbonové obložení, sedačky připomínající výraznými bočnicemi nějaké skořepiny nebo tachometr cejchovaný u osmiválcové verze do úctyhodných 360 km/h to však narušuje sportovní vizáž. Nebo byste si se sporťákem raději nespojili nějaké krásné analogové budíky? Zvlášť, když ta „sportovní“ grafika se žlutými číslicemi vypadá až příliš pouťově... Zamrzí to zvlášť s ohledem na to, že šestiválcové verze mají na vybraných trzích standardně analogové budíky (u nás však ne).

mercedesbenz testy luxusni sportovni mercedesbenz testy luxusni sportovni  

Při posazení se dozadu nečekáme žádné prostorové zázraky, zvlášť po zkušenostech z CLS, nakonec to ale ve výsledku není až tak špatné. Prostor pro chodidla je sice kvůli nízko ukotveným předním sedadlům omezený, co se ale týče podélného prostoru i výšky nad hlavou je na tom GT čtyřdveřové kupé dokonce lépe než CLS!

Částečně je to dáno nízko uloženým sedákem lavice, která ale nadchne poctivým bočním vedením – to snese srovnání s tím u sedadel vpředu. Nemusíte se tak bát, že by posádka létala vzadu sem a tam, když je se čtyřdveřovým kupé vezmete zrovna na projížďku na své oblíbené silničky. Počítejte však s tím, že vzadu je místo jen pro dva, prostor mezi sedadly s rovněž integrovanými hlavovými opěrkami obsadil držák nápojů a odkládací prostor se dvěma USB vstupy.

Mercedes-AMG GT čtyřdveřové kupé tudíž nezapomíná myslet ani na praktickou stránku věci, což se potvrzuje i v zavazadelníku, kde nechybí háčky na nákupní tašky, zásuvka nebo síť na upevnění zavazadel. Dokonce je tu i dodatečné místo pod podlahou.

Objem s hodnotou 461 litrů je v této kategorii dostatečný, na CLS ale ztrácí 59 litrů. Zavazadelník přitom sází hlavně na délku, která činí 115 centimetrů, dosáhnout na vpředu umístěná zavazadla tak je pro drobnější postavy už trochu oříšek. Zapotíte se už při nakládání bagáže, kvůli zajištění co nejvyšší tuhosti karoserie je nakládací hrana opravdu vysoko, 88 centimetrů nad vozovkou. V tomto se koncepce fastbacku (tak by se vůz měl ve skutečnosti označovat) ukazuje jako nepraktická. Na šířku má kufr mimochodem 111 centimetrů, na výšku pak jen 42.

Motor, jízdní vlastnosti


Strop nabídky

Jak už jsme nastínili v úvodu, verze AMG GT 63 S 4Matic+ je absolutním vrcholem, který v útrobách čtyřdveřového kupé můžete dostat. Konkrétně se bavíme o dvakrát přeplňovaném čtyřlitrovém osmiválci s přímým vstřikováním paliva, jenž disponuje výkonem 470 kW (639 k) od 5500 do 6500 otáček a mamutím točivým momentem 900 newtonmetrů od 2,5 do 4,5 tisíce otáček. Stovka za 3,2 sekundy a maximální rychlost 315 km/h hovoří za vše.

Pohonná jednotka se páruje s devítistupňovou samočinnou převodovkou. Oficiální označení je AMG Speedshift MCT a dostává mokrou spojku. Síla vyprodukovaná biturbem pod kapotou je přenášena na všechna čtyři kola prostřednictvím systému 4Matic+. Jde o dílo samotné divize AMG, a co fanoušky sportovní jízdy potěší nejvíce – ze čtyřkolky lze několika kroky učinit plnotučnou zadokolku s vypnutou stabilizací.

Přepnutí do tohoto režimu je ale docela oříšek. Nejprve musíte zvolit jízdní režim Race, posléze podržíte tlačítko pro vypnutí stabilizace a nastavíte manuální režim samočinné převodovky. Následuje podržení obou pádel za volantem, přičemž v tu chvíli musíte stát na brzdě. A až se na budících objeví výzva k aktivaci režimu, potvrdíte svůj úmysl „zařazením“ vyššího stupně. Jak jste správně pochopili, zadokolku ze čtyřdveřového kupé nevytvoříte za jízdy.

K maximálnímu jízdnímu požitku má pomoci celá plejáda prvků, které v případě nejbrutálnější verze nalezneme již ve standardu. Hovoříme o vzduchovém odpružení s adaptivními tlumiči, elektronicky řízeném samosvorném diferenciálu na zadní nápravě či aktivním natáčení zadních kol. Součástí je i systém AMG Dynamics, jenž na základě zvoleného jízdního režimu mění fungování čtyřkolky, natáčení zadních kol či citlivost stabilizace.

Prostě brutální!

Samotný motor je opravdu výstavní skříní celého automobilu, což pochopíte už po prvním nastartování. Stisknete tlačítko a ozve se chraplavé burácení, ať už jste v jakémkoliv jízdním režimu. Velkou výhodou tohoto čtyřdveřáku je fakt, že v nejstřízlivějším režimu zůstává motor utlumený a posádku nikterak neruší, ani na volnoběh o osmiválci skoro nevíte. Jenže stačí přepnutí do jednoho ze sportovních módů a dějí se věci. Vybíráme režim Race, prošlápneme plynový pedál a v podzemních redakčních garážích máme pocit, že se co nevidět propadnou. Skvělý zvuk doprovázený lehkým kolébáním celého auta zleva doprava a střílejícím výfukem je něco, co vám dokáže vykouzlit úsměv na tváři.

Samozřejmě to neplatí jen při prošlapávání na místě, ale i akceleraci na silnicích. Sešlápnete plynový pedál, maličkou chviličku počkáte, než se celá strojovna probudí k životu a posléze vystřelíte jako šíp. Je jedno, jestli jedete 50, nebo 150 km/h, motoru nechybí razance a výkon snad v žádné situaci. Síla je opravdu masivní a běžný uživatel nemůže potenciál agregátu nikdy využít na maximum. Příkladem za všechny budiž předjíždění na okreskách. Kde byste se s nějakým dvoulitrovým čtyřválcem šestkrát rozmýšleli, tam v AMG stačí jen polechtat plynový pedál a jako mrknutím oka jste před druhým autem. A když manévr provede s plynovým pedálem až u podlahy, druhý řidič si nestihne ani přečíst vaší registračku.

mercedesbenz testy luxusni sportovni mercedesbenz testy luxusni sportovni  

Vím, je to až dětinská radost, ale věřte, že akcelerování v tomhle autě vás prostě bude bavit! A to nemluvím o tom, když si takové zrychlení zkusíte z místa se systémem launch control. To už se nejednomu spolujezdci dělá nevolno… Kolem vás sviští okolní svět a vy v opojném pocitu nevíte, jestli si užívat nápor adrenalinu, nebo sledovat číslíčka na tachometru, která rostou závratnou rychlostí. Pomáhá tomu i chod devítistupňového automatu, který nechává motor vytočit až do nejvyšších pater otáček a když uzná za vhodné, v doprovodu sportovního cuknutí tam pošle další kvalt.

Přes 600 žíznivých koníků si samozřejmě umí říct o svůj příděl paliva. Počítejte tedy s tím, že v centrech měst budete jezdit za nějakých 15 litrů, okresková a dálniční jízda si vezmou mezi patnácti a dvaceti. A když se budete hodně snažit a s technikou jednat jako v rukavičkách, můžete se dostat na nějakých třináct. To je ale asi to nejmenší, co by majitele takového auta trápilo. Větší starostí spíš bude nutnost častějšího tankování, což alespoň z části kompenzuje větší 80litrová nádrž, kterou najdeme mezi bezpříplatkovými položkami.

Má vůbec chybu?

Nebudu vám lhát, na běžných silničkách bychom si flirtování s čistou zadokolkou nedovolili. Naštěstí jsme v průběhu týdenního soužití měli cestu na polygon mosteckého autodromu, kde jsme dostali pár minutek na vyzkoušení. Bylo poněkud mokro, sem tam ještě zbyteček sněhu. O to více šlo AMG dveřmi napřed ochotněji, k rozhození zádě stačilo opravdu velmi málo. Abyste si tohle auto užili na maximum, budete zkrátka muset vyrazit na okruh. Tam oceníte i parádní karbon-keramické brzdy, které přijdou na necelých 215 tisíc korun a zdají se být k neutahání. Jejich razance je mimořádná.

Ale dost bylo okruhových hrátek, o těch jsme si ostatně povídali v rámci mezinárodních jízd v texaském Austinu. My se vracíme na klasické silničky. Na nich při svižnějším tempu oceníte nejen ony výrazně tvarované sedačky, ale znát je i tuhost celé karoserie. Když si najdete hezké úseky s hladkým asfaltem, není nic, co by váš jízdní zážitek mělo zkazit. Snad jen od řízení bychom uvítali ještě více zpětné vazby, jinak je ale přesné a tuhé, jak se pro takové auto sluší a patří. Velkou pochvalu si zaslouží sportovní čtyřkolka. Pro opravdu zábavné výjezdy z jednotlivých pasáží je přeci jen vhodnější omezená stabilizace. S plnou aktivací tak nějak mizí hravost a vy cítíte, že pohon všech kol vás nechce nechat příliš riskovat.

mercedesbenz testy luxusni sportovni mercedesbenz testy luxusni sportovni  

Největší nedostatky v každodenním životě řidiče pociťujeme dva - podvozek je sice adaptivní, ale i v nejbenevolentnějším režimu opravdu tuhý. Jedete po rozbité silnici a víte o každém sebemenším výmolu, který se pod koly objeví. Není to jen naladěním podvozku, ale i jednadvacetipalcovým koly, jež byly obuty do zimních pneumatik.

Při dálniční stotřicítce zjišťujete, že hluk od kol a hlavně aerodynamický svist kolem bezrámových oken nejsou zrovna zanedbatelné. Na druhou stranu je to však jen kapka v moři zážitků, které tohle auto dokáže nabídnout.

Závěr


Závěr

Chtělo by se říct, že Mercedes-AMG GT 4dveřové kupé je vlastně takový nesmysl, který si ale zamilujete. Jenže on to úplný nesmysl není. Dostáváte do rukou skvěle vypadající auto s atraktivní siluetou, které se ale nenechá zahanbit ani po stránce praktičnosti. Není to jen vůz pro radost, který bude k dispozici vedle pořádného rodinného auta. Když na to přijde, klidně zvládne obojí (s trochou sebezapření). Vždyť dozadu se vejde i mimčo v dětské autosedačce. Jo, fakt jsme to vyzkoušeli.

Navíc má pod kapotou brutální techniku, která vás na silničkách dokáže neskutečným způsobem rozparádit. Akcelerace je nepopsatelná a ochota jízdy bokem v tomu určeném módu chvályhodná, stejně jako fungování čtyřkolky od AMG. Lacinější detaily v interiéru, vysoká nakládací hrana, opravdu tuhý podvozek a svist od bočních oken jsou jen nepatrné drobnosti, které jinak skvělému autu rádi odpustíte.

A kolik za to všechno? Na vstup do světa čtyřdveřového kupé budete potřebovat lehce přes 2,4 milionu korun. To se však bavíme o základní verzi GT 43 se šestiválcem s výkonem 270 kW. Technologiemi našlapaná testovací verze už přijde na téměř 4,4 milionu, a když k tomu připočteme všechny ty příplatkové položky, nestačí vám ani pět milionů. Tenhle svět zkrátka není pro chudý.

mercedesbenz testy luxusni sportovni mercedesbenz testy luxusni sportovni  






Nejlevnější verze modelu 2.432.100 Kč (Mercedes-AMG GT 43/270 kW)
Základ s testovaným motorem 4.356.000 Kč (Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+/470 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 4.356.000 Kč (Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+/470 kW)
Testovaný vůz s výbavou 5.163.923 Kč (Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+/470 kW)

Plusy

  • Výrazný design
  • Silný motor se skvělým zvukem
  • Skvělé sedačky
  • Vynikající jízdní vlastnosti
  • Tuhá karoserie

Minusy

  • Lacinější detaily uvnitř
  • Vysoká nakládací hrana
  • Svist od bočních oken

Autoři: David Bureš, Stanislav Kolman, Foto: Ondřej Lilling

Zobrazit celý článek
redakce AUTO.CZ
Diskuze (60)

Doporučujeme

Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4dveřové kupé
Cena základní sestavy 4 356 000 Kč
Výbava základní sestavy Digitální sdružený přístroj, multimediální systém Comand Online, palivová nádrž se zvětšeným objemem na 80 l, výfukový systém AMG Performance se dvěma volitelnými režimy, ovládání AMG na volantu, touchpad, Mercedes me Conner (navigace, služby office, nastavení vozidla, monitorování) atd. Kč
Cena testované sestavy 5 163 923 Kč
Výbava testované sestavy 21" disky kol AMG z lehké slitiny (+72.509,-), ozdobné výplně interiéru – AMG carbon (+91.022,-), kůže nappa Exclusive/mikrovlákno Dinamica černá (+83.308,-), Metalíza – designo magno modrá brilliant (+86.394,-), sportovní sedadla AMG Performance (+60.167,-), Brzdová soustava AMG s kompozitními karbon-keramickými brzdovými kotouči (+214.442 Kč) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3982
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 470 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 900 / 2500 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 315
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 3.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 15.2 / 8.9 / 11.3
Emise CO2: 257
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 461 / 0
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2045 / 440
Rozměr pneu: 275/35 R21
Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4dveřové kupé
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5054
b) šířka (mm): 1871
c) výška (mm): 1447
d) rozvor (mm): 2951
e) rozchod vpředu (mm): 1669
f) rozchod vzadu (mm): 1664
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 440
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - ZZ
19. 3. 2019 09:20
Prý kdo to bude kupovat
Kupovat to budou ti, kteří kupují Panamery. Nebo ti, kdo měli A7 a už udělali víc kaček. Když se ptáš, kdo to bude kupovat, tak je jasné, že ty ne >:-[]
Avatar - ZZ
19. 3. 2019 09:13
Re: Na foto
Souhlas! Minulý týden jsem ho viděl v Bruselu na letišti a naživo je to mnohem lepší. A tahle modrá mu sekne. :yes:
Avatar - Hammunasakra
17. 3. 2019 19:46
Re: Cílová skupina
Jeho spotřeba je reálná [odkaz] :-)

Otázka je kde si přišel na tu svou = teda jestli to "kdy se dalo" znamená 1 km na trase 400-500 km tak jo >:D
Avatar - wikinko
14. 3. 2019 22:24
Re: Cílová skupina
a to je ako mozne? ja ked prasim 180-200kmh na R4 nafte tak mam vzdy nad 9L, skor sa to blizi az k 10, aj ked je pravda ze zbytocne vozim so sebou haldex.
Avatar - Ozzman
14. 3. 2019 19:58
Re: Cílová skupina
Ono záleží i kudy jezdíš, pokud jedeš ty hlavní tahy na Francii, Holandsko a Belgii přes velké aglomerace, tak se moc nesvezes, ale třeba dálnice ve vnitrozemí i na území bývalého východního Německa jsou často prázdné. Ale ta tvá spotřeba... Já tam jel nedávno kolem 200 kmh asi 400-500 km v kuse , kdy se teda dalo a kolem 7,5 na sto.. >:D