TEST Mercedes-AMG GT S – Erupce na slunci
Stojím a koukám, jak po smyslně tvarované karoserii stékají kapky vody hledajíce cestu na zem. Mám před sebou dva velmi zamračené dny, které se však bude snažit prozářit nové slunce – silné, nepřehlédnutelné a mocné. Jmenuje se Mercedes-AMG GT S a jediné, o co se vedou spory, je jeho barva. Metalíza Solarbeam je podle nás zářivě žlutá, výrobce však barvu označuje za oranžovou a v malém technickém průkazu se hovoří o zelené...
Nacházím ve tvarech automobilu zalíbení a krásný lak přitahuje mé oči jako magnet, brzy však přichází vystřízlivění. V rukou mi přistane klíč od vozu a mám s ním prý hned odjet. Víte, běžně se na spojení mokra a vozu se zadním pohonem vyloženě těším, baví mě ten boj zadních pneumatik s trakcí, ale zde cítím zradu. Kolik to auto stojí? Jaký že má výkon? A co když ty široké „salámy“, do kterých jsou zadní kola obuta, ztratí trakci i v dálničních rychlostech?

Polknu na prázdno, ale jdu do toho, touha automobil pořádně provětrat je silnější, než strach. Na rozdíl od staršího bratra SLS nemá tento vůz nahoru výklopné dveře, což je z praktického hlediska možná dobře, byť to je krásný efekt. Snažím se nasoukat za volant a je třeba říci, že pokud jste již starší, musím vás upozornit na poněkud náročnější úkon odpovídající výjimečnosti a exkluzivitě stroje. Prostě se dovnitř leze podobně jako do jiných supersportů, tedy přes široký práh a velmi nízko nad zemí.
Naštěstí však jsem již uvnitř a uvelebuji se ve fantastických skořepinových sedadlech. Tato záležitost pro spíše štíhlé lidi dokáže zajistit perfektní posaz za volantem, s nataženýma nohama, volantem kousek od těla a nízkou pozicí blízko silnice. Opět nepředpokládáme, že by při koupi vozu mohlo něco podobného vadit, ale v případě, že chcete automobil používat každý den, připravte se na horší výhled z vozu. Nízké okno, široké sloupky a tak dále...
Pokud však již něco vidíte, je to nádherný pohled. Před vámi se do dáli line kapota, připadáte si oproti ostatním automobilům jako trpaslíci, ale zároveň jasně cítíte široký, podmanivý postoj vozidla. V interiéru najdete věci známé z jiných luxusních modelů značky, ať už se jedná o navigaci a její ovládání či různé dekory. Zde si není na co stěžovat. Snad jen malinký ovladač převodovky je kvůli množství věcí ve spíše miniaturní kabině posunut hodně dozadu, takže si musíte při práci zvyknout, že jej běžně máte na úrovni lokte. Používat jej však budete pouze pro volbu jízdy dopředu, dozadu či při zastavení, takže vlastně o nic až tak zásadního nejde.
Docela se nám líbilo, že některá tlačítka jsou k dispozici i nad koncem čelního okna, nahoře tak najdete například ovládání vyhřívaných sedadlech či vysunování zadního křídla. A vy chcete, aby křídlo bylo vidět, protože jinak je zaoblená záď možná až příliš fádní vzhledem k pěkně přiostřené přední části.
Motor a převodovka – To nejlepší od Mercedesu
Konec obdivování detailů, mačkám startovací tlačítko a zezadu vyštěkne klenot mezi motory se stříbrnou hvězdou na deklu. Tedy, on je samozřejmě vpředu, ale hlavní úlohu hrají monstrózní výfuky, které lahodí uším. Jedná se o dvojitě přeplňovanou čtyřlitrovou jednotku, osmiválec do V, který má obě turbodmychadla mezi jednotlivými řadami válců pro rychlejší roztočení lopatek. Agregát točí až 7200 otáček, má suchou hmotnost 209 kg a nabízí výkon 510 koní (375 kW) v 6250 otáčkách za minutu, přičemž křivka točivého momentu vrcholí hodnotou 650 N.m v širokém rozmezí 1750 až 4750 otáček. Samozřejmostí je mazání se suchou vanou.
Tohle je jednotka par excellence. Výkon je tak snadno dostupný a v takové intenzitě, až tomu nebudete chtít věřit. Hodnota 510 koní se najednou zdá být snad až zdrženlivá. Najděte si suchou silnici a zjistíte, že každá rovinka je krátká. Prostě šlápnete támhle, ta věc zaburácí a teleportuje vás v okamžiku rozmazaným světem na horizont. Maximální zátah máte k dispozici v tak širokém rozmezí, až se budete divit, že má motor „jenom“ čtyři litry. Přiznám se, že už dlouho jsem neměl takový respekt z vozu a dlouho jsem nepřemýšlel, jestli je plný plyn opravdu tou správnou a bezpečnou volbou.
A pak je tady zvuk. AMG umí nabídnout snad úplně všechno, zejména když máte některý ze sportovních režimů a zmáčknete magické tlačítko s vyobrazenými výfuky. Očekávejte bouřku v nízkých otáčkách, řev medvěda ve středních, rykot kance u červeného pole a k tomu rány při přeřazení, jako když vedle vás blesk pokácí strom.
Fantastický motor s perfektním naladěním, rychlými reakcemi a mohutnou silou v jakékoliv rychlosti, to je něco, co u Mercedesu již známe. Jenže obvykle se takový agregát pojil s automatickou převodovkou, která prostě hrála druhou ligu. Pokud jste to vždy cítili podobně, tak dnes pro vás máme dobré zprávy. Dvouspojková sedmistupňová skříň si konečně vzala příklad z těch nejlepších podobných převodovek ve třídě a nyní je zcela bez výhrad. Řadí velmi rychle, okamžitě reaguje na povely tlačítek pod volantem, v automatickém režimu je inteligentní, prostě vyrovnává se těm nejlepším, třeba PDK od Porsche.
Zajímá vás spotřeba? Výrobce udává pouze 9,4 litru na sto kilometrů. Na rovinu ale přiznávám, že auto jsem si chtěl hlavně užít a ve svižnějším režimu byla nádrž vyprázdněna za necelých 300 km, přičemž na palubním počítači svítila hodnota okolo 20 l na 100 km. Nepochybuji však, že v ekonomickém režimu a při klidné jízdě nebude mít osmiválec potřebu více než usrkávat a k desetilitrové hranici se člověk přiblíží.
Ocelové paže
Jak jsem avizoval již na začátku, v době mého setkání s AMG GT S hustě pršelo a v takovém případě vyžaduje vůz velmi citlivé zacházení. Možná za to mohly i horší pneumatiky vpředu než vzadu na testovaném exempláři, ale i s plně zapnutou stabilizací si člověk nemohl dovolit jenom tak lehkovážně sešlápnout pedál plynu na podlahu. Při najíždění na dálnici to znamenalo rychlé kontra, horké chvilky a studený pot na čele řidiče. Ztráta přilnavosti je náhlá, a že k ní dojde, vám automobil jen tak nenapoví.
Druhý a poslední den se počasí nakonec umoudřilo a silnice vyschly. A to je právě ta chvíle, kdy člověk objeví to vůbec nejlepší AMG pro řidiče. GT S má nádherně rychlé řízení, zadní kola se mohou naplno zakousnout do asfaltu a objevíte tak extrémně rychlý, skvěle ovladatelný stroj. Tohle auto bylo pravděpodobně koncipováno od začátku jako GT, chování je však bližší supersportu a máte k němu i podobný respekt. Vlastně si ani nepamatuji, kdy naposled jsem měl k autu takovou úctu, kdy jsem se ho snad až trochu bál. Na limitu je jasná preference spíše přetáčivého chování, to může však opět být důsledek rozdílných pneumatik testovaného kusu. Ocenit musím ještě perfektně tuhou karoserii.
Z hlediska každodenního použití není GT S zrovna vzorem přívětivosti. Valivý hluk je vyšší a automobil nedokáže nikdy zcela filtrovat nerovnosti. To jsou však pouze drobnosti. Jediná opravdová výtka míří k chování vozu na příčných spárách a obecně na nerovnostech. Zejména pod plným plynem se s nimi zavěšení neumí vypořádat a automobil ztrácí trakci. Hádáme však, že majitelé pro své víkendové vyjížďky budou preferovat hladké nové silnice, kde auto funguje perfektně.
Závěr
Mercedes-AMG GT S je vozem, který umí uchvátit, ohromit i překvapit. Vedle nepřehlédnutelného exkluzivního vzhledu musíme vyzdvihnout zejména pohonné ústrojí, které nabízí takovou porci rychlosti a zběsilosti, až byste hádali podstatně více, než 510 koní. Navíc je osmiválec spojen s prvotřídní dvouspojkovou převodovkou.
Jakožto továrna na úsměvy pak vůz funguje perfektně a tvrdě šlape konkurenci po krku. Takto vyladěné AMG zde snad ještě nebylo. Jenom nezapomeňte, že ultimativní stroj potřebuje také sobě rovného řidiče. Na druhou stranu, většině majitelů bude stačit ten pocit, že řídí něco výjimečného.
Nejlevnější verze modelu | 3.236.750 Kč (AMG GT/340 kW) |
Základ s testovaným motorem | 3.775.200 Kč (AMG GT S/375 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 4.788.106 Kč (AMG GT S/375 kW) |
Plusy
- Velmi silný motor
- Parádní zvuk
- Výtečná převodovka
- Tuhá karoserie
- Zpracování interiéru
- Pozice za volantem
Minusy
- Chování na příčných nerovnostech
- Volič převodovky posunutý příliš dozadu
Foto: Petr Homolka