Mercedes-Benz Actros 1848 LS 4x2: Solo Star
Nový Actros jezdí po silnicích již tři roky. Byl první z vozidel Euro VI uvedených dávno před příchodem tohoto emisního požadavku. Podíváme-li se detailně na exteriér kabiny, těžko na ní najdeme zcela rovnou plochu.
Testovaný tahač byl doladěn standardním aerodynamickým zakrytováním podvozku. Další palivový přínos by mělo přinést zakrytování rohů. Do standardního vybavení Actrosu patřily také krycí žaluzie chladiče motoru, které se nastavují v závislosti na požadavku chlazení. V praxi to tedy znamená, že při zahřívání motoru či jeho malém výkonu je mřížka chladiče uzavřená a snižuje tak aerodynamický odpor tahače. Tento prvek je už rozšířený u osobních automobilů některých značek včetně Mercedes-Benzu, v nákladní dopravě s ním debutuje poslední generace modelu Actros.
Dej si sólo
Koncept rohového křesla na místě spolujezdce je velkým lákadlem pro řidiče, kteří v kabině tráví s přestávkami více týdnů. Zejména ve spojení s monitorem zabudovaným do boku kabiny nad dveře řidiče můžeme hovořit o vytvoření domácího kina.
Sedací kout je samozřejmě součástí příplatkové výbavy a podle informací ze zastoupení Mercedes-Benzu si jej v Česku pořizují cca čtyři procenta zájemců o tahač Actros. V drtivém počtu případů se jedná o majitele vozidel, kteří jsou zároveň i řidiči.
Kdo se jednou do rohového křesla posadí, má mnoho co přemýšlet, pokud může volbu kabiny ovlivnit. Ve spojení s rovnou podlahou kabiny Gigaspace jsme si sedli napříč směru jízdy a nohy mohli mít pohodlně mezi oběma sedadly. Držák vztyčeného stolečku sloužil jako opěrka předloktí. Po sklopení stolku jsme se nemuseli k němu předklánět, ale mohli jsme jíst stejně pohodlně jako u stolu v restauraci.
Postel nevadí
Pohodlné rohové křeslo bylo umístěné až k zadní stěně budky, takže v podélném směru jsme měli královské místo a i největší basketbalista by si pohodlně natáhl nohy. Nezasahuje taková koncepce včetně sklopného stolečku do funkčnosti dolního lůžka?
Nikoliv, zní jednoduchá odpověď. Dolní postel lze po sklopení děleného opěradla rohového křesla spustit do vodorovné polohy. Pevná část opěradla u boční stěny budky poslouží v tomto případě jako měkká výstelka v oblasti nohou či hlavy. Výklopný stoleček připevněný k spodní části dolní postele se po jejím sklopením skryje. Promyšlená variabilita křesla Solo Star s dolním lůžkem si zaslouží pochvalu.
Přemotorováno?
Tahač Actros poháněl silný šestiválec OM 471 o výkonu 350 kW. S tahačem byl spojený plachtový návěs Schmitz- Cargobull se speciálním systémem rychlého shrnování boční plachty.
Vydali jsme se na obvyklou trasu z Prahy přes Benešov, Votice a kopcovitý Miličín až na dálnici D3. Na sjezdu č. 70 jsme provedli otočku a jeli stejnou trasou zpět. Kombinace krátkých rovinatých úseků s náročným stoupáním do Miličína byla ideální k prověření soupravy v různých podmínkách. Zkouška však měla jeden nedostatek, a to v nenaloženém návěsu.
V táhlém dlouhém stoupání do Miličína jsme jeli jedenáctkou, přestože výrobce nakonfiguroval tahač velmi dlouhým stálým převodem 2,533. Motor na hranici povoleného rychlostního limitu točil jen 1100 min-1, což bylo přesně na dolní hranici pole s maximum točivého momentu 2300 N.m. Díky této porci se cca třináctitunová souprava drala do kopců jako levhart za kořistí. Lehké podmínky na velmi náročné trase s drtivou většinou stoupání a klesání se také projevily na spotřebě paliva, která na náročné trase dlouhé 151 km dosáhla průměru 22,8 l/100 km.
Všichni pomocníci
Na dálnici D1 jsme využili služeb predikativního tempomatu PPC, ale zároveň jeli tempem ostatních truckerů. Bylo příjemné pozorovat, jak PPC má načtená jemná klesání dálnice D1 za Průhonicemi a zapíná volnoběžku s otáčkami motoru pouhých 500 min-1.
Po sjetí na benešovskou silnici jsme zpočátku nechali aktivovaný adaptivní tempomat, ale posléze kvůli různorodě pohybující se koloně vzali do rukou regulaci rychlosti sami. Bylo nám líto nechat soupravu silně akcelerovat, když jsme viděli půlkilometru před sebou pomalu jedoucí kolonu. Tak daleko čidla radaru nevidí, a proto je v takovém případě výhodnější vzít otěže do rukou. Bylo to příjemné, protože Actros měl velmi přesné řízení a vedení celé soupravy v zatáčkách bylo potěšením i odpočinkem.
Gigaspace
Ze sedmi kabin, z nichž pět má rovnou podlahu, jsme vyzkoušeli největší. V interiéru s výškou 213 cm se dá v pohodě pohybovat. K dispozici jsme měli více než jedenáct kubických metrů prostoru a odkládací schránky, kde jen to bylo možné.
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | OM 471 |
Typ | přeplňovaný vznětový šestiválec |
Počet válců/ventilů | 6/24 |
Objem válců (cm3) | 12 809 |
Největší výkon (kW/min-1) | 350/1800 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 2300/1100 |
Převodovka | dvanáctistupňová automatizovaná |
Rozdsah převodovky | 14,93-1,00 |
Stálý převod | 2,533 |
Pneumatiky | 315/70 R 22.5 |
Výrobce pneumatik | Michelin |
Rozvor (mm) | 3700 |
Celková hmotnost (kg) | 18 000 |
Nosnost P/Z nápravy (kg) | 8000/13 000 |
Kabina | Gigaspace |