Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Actros s částečně automatizovaným řízením slaví úspěch v ostrém nasazení

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)

Mercedes-Benz Actros ve své nejnovější podobě nabízí díky novému asistenčními systému Active Drive Assist možnost částečně automatizované jízdy, zvyšující bezpečnost jízdy i komfort obsluhy vozidla.

 

Mercedes-Benz Actros se představil v roce 1995 a od roku následujícího, kdy byla jeho první generace uvedena na trh je vlajkovou lodí v nabídce nákladních vozidel své značky.

Premiéra aktuální generace modelové řady Actros se odehrála v červnu roku 2011 a s pěti druhy střech, dvěma šířkami a výběrem různých výšek nabídl celkem jedenáct variant kabiny. Pohon pak zajistily přeplňované vznětové řadové šestiválce o objemu 7,7 l, 10,7 l, 12,8 l a 15,7 l s výkony od 175 do 460 kW (238 do 625 k).

Mercedes-Benz na loňském IAA v Hannoveru představil modelovou řadu Actros v jejím nejnovějším provedení. To zůstává věrné vzhledu z roku 2011, ale nabízí výrazné zvýšení bezpečnosti a komfortu ovládání spolu s cílem výrazného snížení provozních nákladů.

Mezi první uživatele modelu Actros v jeho modernizované podobě se zařadila dopravní firma Wagenstetter z Forstingu v Horním Bavorsku, která přepravuje potraviny a nebezpečné zboží. Hlavní trasy, po nichž se pohybují vozidla této společnosti, jsou mezi oblastí Porúří a severní Itálií.

Mercedes-Benz Actros ve službách této společnosti, za jehož volant usedá zkušený řidič Tom Westphal, je vybaven asistenčním systémem Active Drive Assist. Ten dokáže automaticky brzdit, zrychlovat a řídit.

Active Drive Assist jako první systém svého druhu v sériově vyráběných nákladních vozidlech umožňuje částečně automatizovanou jízdu při jakékoli rychlosti. Novinkou je aktivní řízení vozidla v příčném směru a propojení řízení v podélném i příčném směru v celém rozsahu provozních rychlostí.

Tom Westphal k používání Active Drive Assist přiznal, že si na něj a jeho fungování musel nejprve zvyknout, protože pocit z jízdy, do níž tento systém zasahuje, je odlišný od běžného řízení. Zároveň ovšem uvedl, že mu začal rychle důvěřovat, protože jeho zásahy do řízení dávají smysl a přispívají ke zvýšení bezpečnosti provozu. To má podle slov Toma Westphala pozitivní vliv na dálkovou dopravu, protože řidič je mnohem méně ve stresu.

Zkušený řidič společnosti Wagenstetter s nadšením přijal i nový systém MirrorCam, který tvoří kamery a displeje, nahrazující klasická vnější zpětná zrcátka. Kamery jsou umístěný na tenkých pylonech nad rámy dveří, v místech kde jsou běžně uchycena ramena vnějších zpětných zrcátek, a výrazně přispívají ke snížení aerodynamického odporu vzduchu čelní plochy vozidla.

Záběry z kamer se promítají na 15palcové displeje s rozlišením 720 x 1920 pixelů, které jsou umístěné v kabině na A sloupcích. Na těchto displejích může být zobrazena mnohem větší plocha, než jakou mohou zabírat klasická vnější zpětná zrcátka. Systém navíc může pracovat, i v případě, že je vozidlo zaparkováno a okna při odpočinku řidiče kryjí závěsy. Ty znemožňují výhled klasických zpětných zrcátek, ale nijak neomezují práci kamer a displejů.

Zdroj: Daimler AG

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)

Doporučujeme