Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Arocs: Bez obav

Ladislav Černý
Diskuze (1)
V kamenolomu poblíž německého Wuppertalu jsme prověřili několik verzí modelu Arocs. Dostali jsme se i na silnici.

Stavební vozidla nemohou být postavena pouze do středního terénu. Musejí zvládat také drsnější off-road či jízdu po asfaltu, aniž by postrádala komfort a řidiče ohlušovaly vypnuté uzávěrky diferenciálů.

Lehký terén

První testovací jízda spočívala v seznámení s Arocsem po kamenitých komunikacích v dole. Třínápravová verze 6x6 nás během nastupování mile přivítala příjemným úchytem v plechové části pod sedadlem řidiče. První krok byl pohodlný díky tomu, že jsme měli pro obě ruce potřebná madla. Nastupování díky schodům nikoliv kolmo nad sebou, ale postupně směřujících do interiéru bylo velmi pohodlné.

V kabině jsme po hodinách strávených za volantem vlajkové lodě Actros byli jako doma. Multifunkční volant s ovládáním telefonu, tempomatu a omezovače rychlosti našel místo také v distribuční řadě Atego, takže přesedat v rámci modelové nabídky užitkových vozidel Mercedes-Benz nepřináší velké změny. Naopak, ovládací prvky dříve vyhrazené Actrosu se dostaly i do menších či specifických modelů.

PowerShift 3 standardně

Plně zatížené (26 tun) vozidlo poháněl 10,7litrový agregát OM 470 v nejvyšší výkonové verzi 315 kW/2100 N.m. Na voliči automatizované převodovky PowerShift třetí generace jsme navolili D a přidali plyn pro rozjetí. Dvanáctistupňová převodovka na vodorovném povrchu zvolila trojku a při nabírání rychlosti řadila tak, aby otáčky klesaly až na 1000 min-1. Nic nového pod sluncem pro toho, kdo tuto převodovku už vyzkoušel v silničních modelech Actros či Antos. Důraz na ekonomiku byl v Arocsu také zřejmý a opodstatněný, protože agregát umí podat 95 procent točivého momentu už od 800 min-1.

Volnoběžka v terénu

Když byl vjezd do jednosměrného tunelu volný, sešlápli jsme akcelerátor až na podlahu a dosáhli rychlosti 35 km/h na devátý převodový stupeň. Po uvolnění akcelerátoru nastoupila během okamžiku volnoběžka EcoRoll, což nás zpočátku na nezpevněné komunikaci překvapilo. Bylo nezvyklé jet se stavebním vozidlem v terénu na volnoběžku, protože v něm se obvykle jezdí pořád v otáčkách, aby motor měl okamžitě k dispozici nejen dostatek síly, ale díky výfukové brzdě také velkou decelerační schopnost.

Instruktor zpozoroval naše rozpaky z možnosti neplánovaného navýšení tempa plně naloženého vozidla. Hned poznamenal, že jde o úsporu paliva, ale ve speciálním automatizovaném modu A off-road pro náročnější podmínky se volnoběžka neaktivuje, že to brzy poznáme v náročnějším úseku.

V klesání za tunelem jsme záměrně nechali běžný režim Auto a postupně přidávali tři stupně motorové brzdy. První znamená klasickou výfukovou, druhý stupeň přidává podporu turbodmychadlem a třetí zaručuje maximální otáčky automatickým podřazováním (samozřejmě s ohledem na dovolené žluté pole otáčkoměru). Výborně odpružené sedadlo filtrovalo výmoly cesty, kterými jsme pozvolna projížděli. V prudké zatáčce jsme poprvé zaznamenali, jak snadno lze otáček volantem u vozidla 6x6.

Instruktor se jen pousmál a poznamenal, že tento Arocs je vybaven elektrohydraulickým posilovačem řízení, přičemž elektrická složka zajišťuje silný účinek při nízké rychlosti. Jak to bude při další jízdě po silnici, zeptali jsme se. Odpověď s úsměvem instruktora na tváři zněla: „Vidím, že vozidlo dobře cítíte, takže to brzy poznáte sám.“ Ano, víc než sto slov je vlastní zkušenost. Ta nám byla dopřána bez obsáhlého úvodu.

Ještě před vyjetím na silnici jsme vyzkoušeli prudké otáčení a strmější sjezdy i stoupání. Instruktor doporučil krátkým stiskem tlačítka na voliči převodovky změnit režim řazení na A offroad, který nejen udržoval vyšší otáčky motoru při akceleraci, ale rovněž zablokoval volnoběžku pro sjíždění klesání. Během rozjíždění také docházelo k řazení po „půlkách“, aby jízdní odpory a zpomalení během řazení nezpůsobily přílišný propad otáček šestiválce.

Uzávěrky diferenciálů

Více adrenalinu přinesl sjezd 45procentního klesání. Zkontrolovali jsme režim A off-road, otočným ovladačem uzavřeli všechny tři mezinápravové diferenciály, tlačítkem na volantu zvolili první převodový stupeň a pravou ruku si připravili na volič převodovky i motorové brzdy. Po uvolnění brzdového pedálu se Arocs rozjel na 700 min-1 a pak už stačilo vhodně přidávat stupně motorové brzdy až na druhý stupeň. Třetí byl zbytečný, o podřazování při uzamknutém prvním převodovém stupni nemůže být řeč. Sešup jsme sjeli bez dotyku na brzdový pedál, protože motorová brzda dokáže mařit až 340 kW - tedy jen o 35 kW méně, než činí největší výkon šestiválce OM 470.

Silniční porovnání

V režimu zásobování stavby s převažující silniční trasou jsme vyzkoušeli sklápěč 8x4. První část trasy s kamením na korbě jsme obdivovali stabilitu Arocsu na silnici. Řízení při překročení rychlosti 25 km/h příjemně tuhlo a vozidlo parádně drželo stopu. Po uvolnění plynového pedálu rychle nastupovala volnoběžka Eco Roll. V kabině bylo příjemné ticho, které ocení zejména běžný uživatel trávící denně za volantem četné hodiny.

Po příjezdu do areálu prodeje kamení jsme sklopili náklad a vydatně odlehčeni vyrazili zpět. Převodovka okamžitě začala řadit na vyšší stupeň dříve než s plně naloženou korbou, přičemž dynamika jízdy se také zvýšila. Ani prázdný Arocs „neplaval“ po silnici, ale výborně držel stopu, vůbec nebylo třeba provádět korekce volantem. Pokud bychom neseděli dva metry nad zemí, mohli bychom se domnívat, že řídíme osobní automobil.

Drsný terén

Třetí testovací oblast byla nazvána Extreme Drive. Obsahovala kromě jiného 800 metrů dlouhé stoupání s úseky až 45 % strmými, neměly chybět ani prudké sjezdy. Nejvíce jsme se těšili na oblast Critical terrain. Na trasu 6 km dlouhou jsme měli k dispozici třicet minut, což se zpočátku zdálo příliš. Instruktor se nás zeptal, zda se odvážíme řídit, a my jsme přitakali. Odvětil, že s přímo řazenou převodovkou budeme pěkně držet otáčky v rozmezí 1000-1500 min-1. Důraz na úspornou jízdu, kdykoliv je to možné, se nám zamlouval.

Po zdolání prvního kilometru jsme však pochopili naplánovaný čas. Pro tento úsek byla k dispozici výhradně vozidla 8x8 se sedmi uzávěrkami diferenciálů. V obvyklém stavebním prostředí jsme volič pohonu nechali v základní poloze. Před nájezdem do drsného stoupání jsme však vše zamkli, zvolili dvojku a pečlivě udržovat otáčky motoru mezi 1200-1500 min-1. Šestiválec tlačil 32tunové vozidlo vzhůru a my jsme chápali, co znamená 2100 N.m hnaných na osm kol. Po překonání stoupání jsme se trochu rychleji rozjeli, ale čekal nás úsek na zkřižitelnost náprav.

Plíživý pohyb

V modu A off-road existuje vychytávka pomalého pohybu. Tzv. crawler začal fungovat okamžitě, když jsme sundali nohu ze všech pedálů. Otáčky motoru se zvýšily na 700 min-1 a vozidlo se pomalu dalo do pohybu. Výhodu tohoto systému jsme ocenili při projíždění silně zvlněnou oblastí. Nemuseli jsme vůbec šlapat na plynový pedál, což by při prudkém naklánění kabiny střídavě vpravo a vlevo bylo náročné a mohli bychom s vozem poskakovat.

Crawler se aktivuje hned po nastartování s módem A off-road? zeptali jsme se. Instruktor rychle pochopil, kam míří naše otázka, a odpověděl. „Plíživý pohyb se po nastartování aktivuje až po prvním sešlápnutí plynového pedálu. To je kvůli bezpečnosti, aby po usednutí do vozidla, nastartování a uvolnění parkovací brzdy nenastalo samovolné rozjetí Arocsu.“ Šestiválec jsme vypnuli a opravdu shledali, že plíživý pohyb se aktivuje tak, jak nám bylo řečeno. Instruktor se usmíval našemu prověřování a dodal, že crawler je také perfektní na silnici při pomalé jízdě v dopravních zácpách.

Převodovka Powershift 3 samozřejmě dovolovala také manuální sekvenční řazení. Dlouhým stiskem bočního tlačítka voliče naskočilo na přístrojovém panelu písmeno M, které uzamklo převodový stupeň. Vzhledem ke strategii řazení jsme však manuálním mód kromě vyzkoušení jeho zapnutí nepoužili. Nebylo to třeba. Převodovka řadila automatizovaně přesně tak, jak jsme si vzhledem k ekonomice i dynamice provozu přáli.

Ladislav Černý
Diskuze (1)
14. 10. 2013 13:15
Parádní stroj
Parádní stroj, čumím jakou technikou je to narvané a už to zvládá Euro 6 :-)