Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz B 55 V8: Malé béčko s velkým motorem

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
V době, kdy se automobilový svět orientuje na elektromobily a hybridy, se v továrně Mercedes-Benz v Rastattu zrodil nejsilnější exemplář malé třídy B.

Podstatnou tohoto auta není co nejnižší spotřeba, ale naopak co nejvyšší výkon a maximální rychlost. Studenti z továrny Mercedesu v Rastattu tak stvořili dílo, při kterém se vzdáleně nechali inspirovat americkými hot rods. Pod kapotou MPV třídy B totiž bije vidlicové osmiválcové srdce z aktuálního modelu E 500 W212.

Nápad se zrodil v hlavně ředitele závodu Petera Wespa, skupinu dvanácti učňů vedl šéf odborného technického vzdělání Andreas Würz. Ten ji sestavil spolu se specialistou na elektrickou soustavu a elektroniku Matthiasem Riegerem.

Základem pro konverzi se stala varianta B 200 CDI s přeplňovaným vznětovým motorem. Parametry výsledného vozu ovšem vyrážejí dech: zdvihový objem 5461 cm3, výkon 285 kW (387 k) a točivý moment 530 Nm. Přitom se pořád jedná o kompaktní MPV s délkou necelých 4,3 m. Při úpravách nebyla nijak omezena ani praktičnost původního vozu.

Agregát byl transplantován včetně sedmistupňové samočinné převodovky a řídicí jednotky. Ta musela být později přeprogramována, neboť i zadní poháněná náprava pochází z třídy E, ovšem starší generace W210. Ta má vhodnou geometrii, ale musel být pro ni vyroben speciální pomocný rám. Jen připomeňme, že běžné Mercedesy třídy B série W245 mají poháněná přední kola.

Uložení pohonné jednotky překvapivě mohlo zůstat původní, stejně jako kloubový hřídel, který se bez problémů vešel do sendvičové podlahy. Výfukový systém s dvojicí centrálně umístěných koncovek se skládá z různých náhradních dílů.

Jejich katalog posloužil také při výběru brzd, ty pocházejí z C 32 AMG rovněž již nevyráběné série W203. Perforované kotouče s vnitřním chlazením jsou na obou nápravách, přední mají rozměry 345 x 34 mm, zadní jsou menší a tenčí: 300 x 30 mm. Pětipaprsková kola AMG 8,5 x 18 vpředu jsou obuta do pneumatik 235/40 ZR 18 Y, zadní 9 x 18 mají pláště 255/35 ZR 18 Y. Tvrdší pružiny poskytl podvozkový specialista K&W.

Interiér je čalouněn umělým semišem Alcantara a kůží, na jeho úpravách se podílel jak závod Mercedesu v Sindelfingenu, tak i specialisté z Johnson Controls, pobočka této společnosti sídlí také v Rastattu. Nadupané béčko svou sílu navenek nijak neprozrazuje, což bylo jedním z prvotních záměrů projektu. Pouze zatmavené čočky hlavních světlometů a mřížky na masce dávají cosi tušit, stejně jako decentní chromovaný nápis B 55 nad levými koncovými světlomety vzadu.

Mercedes-Benz B 55 oproti původnímu B 200 CDI přibral asi 180 kg, takže váží 1620 kg. Sprint z 0 na 100 km/h by měl zvládat pod šest vteřin, žádná oficiální měření ale nebyla prováděna. Výkonová hmotnost 5,68 kg/kW ovšem hovoří celkem jasně, takže výkonové parametry budou jistě přinejmenším dostatečné.

Zájemce o patřičně ostrou verzi třídy B zklameme. Ač vypadá jako běžný vůz pro denní použití a nikoli koncept na hony vzdálený realitě, zůstane v jediném exempláři, ani malosériová výroba se nechystá.

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
26. 12. 2010 16:49
Re: proboha proč?
Protože to jde..
Avatar - salamoon
26. 12. 2010 14:25
Re: proboha proč?
a preco nie? co ti na tom vadi? :no: :no: :no:
Avatar - Kolouš
26. 12. 2010 13:56
proboha proč?
??? ;-\