Mercedes-Benz B: Technika budoucí generace
U Mercedesu se již stalo standardem, že každý nový model nebo i facelift přináší významné technické inovace. A v roce 125. výročí automobilky se tempo nasazování nových řešení ještě zrychluje.
Nové MPV třídy B je proto nositelem dalších podstatných změn. Definitivní vzhled je zatím stále spíš hádankou, Mercedes se ale v dvouměsíčním předstihu před premiérou v září ve Frankfurtu chlubí technikou nového modelu.
Přicházející generace si uchová kompaktní rozměry. Délka se protáhne o 8 cm na 4359 mm, šířka 1786 mm odpovídá předchůdci, výška se díky opuštění sendvičové konstrukce karoserie mohla snížit o 4 cm na 1577 mm.
Bližší údaje zatím nejsou dispozici, z boční siluety ale lze odhadovat opět nadstandardně dlouhý rozvor náprav.
Díky propracované aerodynamice se nová třída B pochlubí vynikajícím součinitelem aerodynamického odporu – jeho hodnota bude jen 0,26.
Benzinový motor M270 – 1,6 litru
Zážehové čtyřválce M270 jsou novou konstrukcí. Agregáty jsou osazeny piezo vstřikovači pro vícenásobné přímé vstřikování benzinu, navzdory přeplňování mají vysoký kompresní poměr 10,3:1 a systém start/stop. Ke snížení spotřeby přispívá mimo jiné odpojitelná vodní pumpa a regulace olejového čerpadla.
Základní varianta B 180 dá z objemu 1,6 litru 90 kW a 200 Nm. Silnější B 200 bude mít 115 kW a 250 Nm. V obou případech se maxima výkonu dosáhne již při 5000 min-1 a nejvyšší točivý moment bude dostupný napříč pásmem 1250 až 4000 min-1.
Agregát je v této objemové variantě podčtvercový – vrtání má průměr 83,0 mm, zdvih je 73,7 mm. Díky tenkým stěnám válců nebo i dutému klikovému hřídeli motor váží jen 137 kg.
Motory M270 jsou určeny pro příčnou i podélnou zástavbu. V případě třídy B (i např. chystané nové třídy A) budou zabudovány příčně před přední poháněnou nápravou.
Dieselový motor OM651/D18 – 1,8 litru
Zmenšením oceňovaného turbodieselu OM651 vznikl turbodiesel určený pro kompaktní třídu. Kód D18 označuje snížení zdvihového objemu z 2,1 na 1,8 litru. Agregát je osazen jedním turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek.
Proti větší variantě se změnila lokace turba, tvar sání a pohon příslušenství – vše samozřejmě zejména v zájmu bezproblémové příčné zástavby. Motor si zachoval některá konstrukční specifika, jako např. pohon rozvodů ozubeným soukolím nebo konzervativní řešení bloku z litiny (hlava je hliníková).
Zmenšení objemu se dosáhlo zkrácením zdvihu z 99 na 83 mm. Zdvih je tak nyní shodný s vrtáním, jedná se o čtvercový motor, což je u moderních turbodieselů považováno za konstrukční ideál.
Základní varianta B 180 CDI dosáhne 80 kW a 250 Nm, silnější B 200 CDI pak 100 kW a 300 Nm. Menší objem, resp. kratší zdvih, se odráží v nižších momentových maximech, než jaká vykazují odpovídající varianty 2,1litrového motoru.
Mercedes-Benz B - základní technická data přeplňovaných motorů | ||||
Motor | B 180 | B 200 | B 180 CDI | B 200 CDI |
Zdvihový objem [cm3] | 1595 | 1595 | 1796 | 1796 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 90/5000 | 115/5000 | 80/3200-4600 | 100/3600-4400 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 200/1250-4000 | 250/1250-4000 | 250/1400-2800 | 300/1600-3000 |
Max. rychlost [km/h] | - | - | - | - |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | - | - | - | - |
Komb. spotřeba [l/100 km] | - | - | - | - |
Dvouspojková převodovka
Mercedes-Benz poprvé nasadí v masově dostupném modelu dvouspojkovou převodovku. Jedná se o sedmistupňové ústrojí s tříhřídelovou konstrukcí. Fakticky jde o automatizovanou manuální převodovku rozdělenou do dvou modulů, každý je k motoru připojen přes vlastní spojku. Proti dosud používanému CVT má být dvouspojka o výrazných 9 % efektivnější.
Spojky jsou „mokré“, pracují v olejové lázni. Jedná se o speciální specifikaci převodového oleje, zařízení jej k práci potřebuje jen 6 litrů. Délka převodovky je 367 mm a hmotnost 86 kg.
Převodovka je jako první svého druhu osazena dvěma čerpadly. Elektrické v ní udržuje tlak při vypnutém motoru a slouží jako pomocné v případě, že je mechanické čerpadlo zatěžováno. Převodovka má navíc mechanický zámek, který umožňuje zaparkovat se zařazeným libovolným převodovým stupněm.
Ovládání převodovky u třídy B zajistí páčka pod volantem, podobná, jakou známe z velkých Mercedesů.
Alternativou je šestistupňová manuální převodovka. Ta měří na délku 345 mm a váží 46 kg.
Collision Prevention Assist
S třídou B přijde nová generace radarového bezpečnostního systému. V rychlostech 30 až 250 km/h umí rozeznat nebezpečně malý rozestup od vozidla jedoucího vpředu. Díky varování řidiče a aktivaci brzdového asistentu dokáže podle interních testů Mercedesu snížit riziko srážky ve třech typických situacích ze 44 na 11 %.