Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz BlueZero E-Cell Plus: Na dlouhé tratě takřka bez emisí

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Trojice konceptů BlueZero byla představena již na lednovém autosalonu v Detroitu. Mercedes-Benz nyní uvolnil další informace a fotografie verze E-Cell Plus.

Nejdříve si připomeňme celou řadu tří konceptů, které dostaly názvy F-Cell, E-Cell a E-Cell Plus. F-Cell je poháněn elektromotorem, který napájejí palivové články nejnovější generace. I při jejich aplikaci umí převézt pět cestujících a 500 litrů zavazadel až do vzdálenosti 400 km, užitečná hmotnost činí 450 kg. E-Cell je elektromobil, který má akční rádius 200 km. Ten mu umožňuje zásoba energie 15,3 kWh uložená v lithium-iontových akumulátorech. Plné nabití z elektrické sítě trvá zhruba 3-4 hodiny.

Zastavme se podrobněji u třetího konceptu E-Cell Plus. Jedná se o hybrid, který získává energii z baterií o kapacitě 17,5 kWh, dobíjených přeplňovaným spalovacím motorem ze Smartu. Litrový tříválec s výkonem 50 kW při 3500 min-1 je umístěný u zadní nápravy. Maximální dojezd činí 600 km, z toho 100 km čistě na elektřinu. Tyto hodnoty činí z BlueZero E-Cell Plus čistě teoreticky vozidlo pro denní použití.

E-Cell Plus má stejně jako ostatní z trojčat přední pohon, elektromotor s největším výkonem 100 kW (trvalý je na hodnotě 70 kW) a točivý moment 320 Nm. Jezdí na dvacetipalcových kolech s pneumatikami s nízkým valivým odporem. Z 0 na 100 km/h zrychluje za méně než 11 s a jeho maximální rychlost je elektronicky limitována na 150 km/h. Pokud posádce stačí omezený dojezd na 50 km, dobijí se jeho akumulátory za půl hodiny! Při dojezdu 100 km činí doba nabíjení jednu hodinu, při dvojnásobném dvakrát tolik. Samozřejmě lze baterie dobít také z běžné elektrické sítě, to trvá hodin šest. Verze E-Cell a E-Cell Plus mohou mít články se zásobou až 35 kWh elektrické energie.

Zadní světla mají tvar obráceného písmene L a štědře využívají LED diod, což platí také o předních pro denní svícení. Všechny studie s délkou 4,22 m jsou označovány jako předsériové. Intenzivně totiž probíhá vývoj alternativních pohonů pro třídu B, ze které také série BlueZero konstrukčně vychází, což platí nejen o designu, ale i sendvičové konstrukci podlahy. V té je umístěno poháněcí ústrojí.

Béčko se ještě letos objeví ve verzi s palivovými články, která vznikne v malé sérii. Premiéru bude nejspíše mít na IAA ve Frankfurtu, kde návštěvníci poprvé v Evropě uvidí i BlueZero E-Cell Plus. Příští rok bude následovat klasický elektromobil.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)