Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz C 250 CDI BlueEFFICIENCY: 4 válce, 150 kW, 500 Nm, 5,2 l/100 km

Ondřej Láník
Diskuze (5)
Nový čtyřválcový motor bude mít premiéru v třídě C, ale dostane se ke slovu i v GLK a nové generaci třídy E. Nejmenší sedan s třícípou hvězdou s ním dokáže akcelerovat z 0 na 100 km/h za 7 sekund, ale spotřeba činí jen 5,2 l/100 km.

Nový motor se známým objemem 2143 cm3 nahradí celkem čtyři zavedené motorizace, v některých případech tak budou pravděpodobně na místě šestiválců již jen čtyřválce. K vrcholné verzi se 150 kW Mercedes-Benz přidá také další dvě se 125 kW a 400 Nm a 100 kW a 330 Nm. Motor může být instalován ve voze jak napříč tak i podélně, rozumí si také s pohonem všech kol 4Matic a splňuje emisní normu Euro 5. Automobilka počítá s rozšířením motoru i do užitkových vozů.

O motoru

Blok motoru je i nadále odlit z litiny, šestnáctiventilové hlavy válců jsou z hliníkové slitiny. Chod motoru je klidný díky dvěma vyvažovacím hřídelům, které jsou nově uloženy v ložiskách s velmi nízkým třením. Přeplňování válců je dvoustupňové, dvě turbodmychadla (menší vysokootáčkové a větší nízkootáčkové) jsou zařazena za sebou, čímž je dosaženo výrazně vyšších plnicích tlaků při širokých možnostech regulace pomocí přepouštěcích obtokových ventilů. Vylepšeno bylo také chlazení celého motoru, které je pro správnou činnost agregátu životně důležité.

Nový motor využívá vstřikování systému common railu čtvrté generace, který pracuje s maximálním tlakem zvýšeným na 200 MPa, což je nárůst o 40 MPa oproti stávajícímu provedení. Nejsilnější verze dokáže generovat výkon 150 kW a točivý moment 500 Nm, což je nárůst o 25 kW a 100 Nm oproti dosud nejsilnější čtyřválcové verzi s označením 220 CDI. Zlepšení parametrů motoru má na svědomí také větší maximální tlak ve válcích (až 20 MPa). Byl dále snížen kompresní poměr a to z 17,5:1 na 16,2:1, tvar spalovací komory byl optimalizován pro novou techniku. Oproti předchozí generaci nabídne ta současná nejen větší výkon, ale také čistší výfukové zplodiny a menší spotřebu.

Nový vznětový čtyřválec Mercedes-Benz
Varianta200 CDI220 CDI250 CDI
Zdvihový objem [cm3]214321432143
Válce/ventily4/44/44/4
Vrtání x zdvih [mm]83 x 9983 x 9983 x 99
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]100/3000-4600125/3200-4800150/4200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]330/1600-2800400/1400-2800500/1600-1800

Prototyp agregátu stihl od srpna 2005 najet deset milionů kilometrů. Nejsilnější varianta 250 CDI urychlí tento sedan střední třídy z klidu na 100 km/h za pouhých 7 sekund. V kombinovaném cyklu si řekne o 5,2 litru nafty na 100 kilometrů.

Mercedes-Benz C 250 CDI BlueEFFICIENCY Prime Edition

Prvním působištěm silného čtyřválce bude model C 250 CDI BlueEFFICIENCY. Mercedes-Benz jej uvede zvláštní zaváděcí sérií Prime Edition se zvýhodněnou výbavou čítající 5000 vozů.

Provedení BlueEFFICIENCY má standardně několik opatření, které přímo ovlivňují jízdní odpory nebo provozní podmínky motoru. Celá podlaha je tak například zakrytovaná, zrcátka mají speciálně tvarované kryty s nižším aerodynamickým odporem, pneumatiky mají o 10 % nižší valivý odpor a posilovač řízení je vybaven managementem, který uzavíráním ventilu dále snižuje ztráty. O vhodném okamžiku přeřazení šestistupňové ručně řazené převodovky informuje nový ukazatel na přístrojovém štítu.

Za 40.638 Euro (cca 1 milion Kč) dostanete v Německu model, vycházející z výbavy Avantgarde. Automobil je standardně dodáván s koly z lehkých slitin a pneumatikami 205/55 R16, ale kdo je ochoten slevit z extrémně nízké spotřeby, dostane bez příplatku větší rozměr. V nabídce jsou čtyři metalické barvy: černá obsidian, stříbrné palladium a iridium a exkluzivní diamantová bílá.

Mercedes-Benz třídy C - čtyřválcová CDI
MotorizaceC 200 CDI BE (současná gen.)C 220 CDI (současná gen.)C 250 CDI BE (nová gen.)
Zdvihový objem [cm3]214321432143
Válce/ventily4/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]100/3800125/3800150/4200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]270/1600-3400400/2000500/1600-1800
Max. rychlost [km/h]220229250
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,48,57,0
Komb. spotř. [l/100 km]5,15,95,2

Pozn. BE = BlueEFFICIENCY

Ondřej Láník
Diskuze (5)
11. 9. 2008 16:13
Re: A kdy ho narvou do eSka???
Ano ale to bola doba keď napr.VW považoval za špičku motor 1,9TD s 55KW a v testoch Passatov bolo písané o perfektnej dynamike auta :-)
Avatar - jurajos
11. 9. 2008 14:16
Re: A kdy ho narvou do eSka???
Svojho času S-ko W140 fungoval aj so 110 kW z 3,5TD. Síce špatne ale fungoval. >:-[]
11. 9. 2008 13:14
Re: A kdy ho narvou do eSka???
No 15OkW je na S-ko trochu málo.Výkon S-má má isť od 200 už len hore.Objem má byť tiež niekde inde inak to bude vypadať ako Superb 1,4TSI :-)
Avatar - Johny.Rico
11. 9. 2008 11:12
A kdy ho narvou do eSka???
Na to už se asi netrpělivě čeká, že? Nic proti tomuto nápada, nejde tady o válce, ale o výkon. ;-)

PS: Ikdyž představa plně vybaveného S za 4 mega s 4válcem je fakt zábavvná >:D

Jak říkám, nic proti tomu.