Mercedes-Benz Citan 111 CDI XL: Dost pro všechny
Nejmenší užitkový model Mercedes-Benzu dostal zpočátku pod kapotu jen dvě verze čtyřválce OM 607, který má základ v jednotce 1.5 dCi Renaultu. Nebyl by to však Mercedes-Benz, aby si agregát nevzal do řádné péče a nevylepšil. Proto se také zpočátku u Citanu prodávaly pouze dvě nejslabší provedení o výkonu 55 a 66 kW, nejsilnější verze 81 kW ještě čekala na modernizaci a nové vstřikovače Siemens.
Nejsilnější
Zkoušené nejdelší provedení XL dosahuje 4,32 m a v pětimístné verzi vykazuje pohotovostní hmotnost přes 1,5 tuny. Proto také tento osobní Citan dostal od Mercedes-Benzu výhradně nejsilnější jednotku OM 607/81 kW. My jsme si jízdu s ním pochvalovali, protože modernizace přinesla agregátu příjemně plynulý zátah bez turboefektu, který provázelo starší provedení dříve používané ve francouzských vozech.
Čtyřválec s novým výfukem pouštěl příjemný zvuk, který podtrhoval jeho sílu. Přestože malá dodávka v osobním provedení byla stavěná zejména do městského provozu, nebyl problém s ní jet v pohodě i po dálnici.
Šestka potěšila
Se slabšími provedeními čtyřválce OM 607 je spjatá pětistupňová převodová skříň, ale u nejsilnějšího a zkoušeného motoru výrobce počítal s častými cestami daleko za obce. Zkoušený Citan tedy obdržel šestku, přičemž ve srovnání s pětistupňovým ústrojím jde o skutečné přidání delšího převodu, protože prvních pět zůstalo pro obě převodovky stejných. Mimoměstský limit držel otáčky motoru na začátku maxima točivého momentu, při plné rychlosti po dálnici motor točil ještě snesitelných 2800 min-1.
Agregát by v našich dálničních omezeních hravě zvládl ještě těžší převodování, ale už by hodně utrpěla dynamika a spotřeba klesla jen nepatrně. Vhodně nastavený kompromis převodů se šestkou použitelnou po výjezdu z obce nakonec nás přesvědčil i díky průměrné spotřebě 4,6 l/100 km v celém testu.
Doporučení
S přílivem asistenčních systémů se také čím dál více objevuje ukazatel doporučeného řazení. Z teoretického hlediska jistě přínosný prvek. Pokud jsme se však zeptali známých používajících vozidlo s tímto doporučením, drtivá většina odpověděla, že raději dává pozor na cestu a řadí podle sluchu.
Méně zkušený řidič či dokonce začátečník nebude kvůli decilitru nafty hlídat šipky na přístrojovém štítu, když kvůli tomu může způsobit nehodu se škodou za desítky tisíc či dokonce někoho zranit. Vyježděný řidič je už zvyklý poslouchat zvuk motoru a stačí mu několik letmých pohledů na otáčkoměr, aby si vnímaný zvuk porovnal s otáčkami a zapamatoval. Doporučené řazení má tedy smysl zejména u řidičů, kteří ještě neměli zkušenost s tím, že moderní turbodiesel vykazuje největší točivý moment při velmi nízkých otáčkách.
Proto také systém Citanu nás nabádal k přeřazení na vyšší převodový stupeň již po dosažení otáček 2000 min-1 a naopak radil podřadit při poklesu tempa motoru pod 1200 min-1. Snaha výrobce o dosažení minimální spotřeby a maximální spokojenosti řidiče a jeho peněženky je v tak silném konkurenčním prostředí pochopitelná.
Dodávkový základ
Citan nezapře nejen svými proporcemi užitkový základ, ale rovněž druhým párem bočních posuvných dveří. Ty jsou sice výhodou v úzkých prostorách například parkovišť, ale kvůli posuvnému mechanismu vykazovaly větší odpor při manipulaci. Původně užitkové využití potvrzoval přístup do obrovského zavazadlového prostoru dvojicí křídlových dveří. Díky asymetrickému dělení s levou větší částí opatřenou registrační značkou bylo možné v pohodě převážet předměty přesahující přes zadní okraj Citanu. Každého živnostníka potěší při pracovním i rodinném využití rovná nakládací hrana, plastový kryt podlahy zavazadelníku a čtveřice kotvicích ok.
V interiéru
Přední část pro posádku nás potěšila příjemným komfortem. Pohodlná sedadla a vkusný tříramenný volant byly ozdobou, pouze velká jednobarevná plastová plocha přístrojové desky působila mdle. U primárně užitkového vozidla však nemůžeme vyžadovat designová překvapení. V Citanu jsme tedy spíše ocenili vše potřebné při ruce s velmi názorným ovládáním ventilační soustavy.
Přiblížili bychom však do jednoho bloku velmi roztroušená tlačítka vnitřního zamykání a nouzových blikačů (v horní části přístrojové desky), stabilizačního systému ESP (vpravo od řadicí páky) a zapínání asistentu pro couvání (vpravo od rukojeti parkovací brzdy). Jejich umístění se dle funkce sice jeví účelně, ale vypadají jako samostatné ostrovy v obrovském oceánu. Všemu jako maják vévodila řadicí páka s velkou a příjemnou hlavicí. Navíc dráhy páky v kulise byly přesné jako u osobních automobilů kvalitních značek.
Servisní interval
Náklady bývají hlavním a mnohdy jediným hodnotícím kritériem při fleetových prodejích, v případě živnostníků se více hledí na životnost vozidla. Těmto druhým majitelům doporučujeme nenechat se nalákat čtyřicetitisícovým servisním intervalem bez ohledu na provozní podmínky vozidla s krátkými či dlouhými trasami. Výměna oleje a filtru minimálně dvakrát častěji bývá u městských dodávek se vznětovými motory a masivní recirkulací výfukových plynů maximální hranicí pro dlouhodobý bezproblémový provoz.
Plusy
- Silný a úsporný motor
- Jistý podvozek
- Prostorová nabídka
Minusy
- Absence podélného nastavení volantu
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | OM 607 |
Typ | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Počet válců/ventilů | 4/8 |
Objem válců (cm3) | 1461 |
Chlazení | kapalinou |
Vstřik paliva | common rail |
Největší výkon (kW/min-1) | 81/4000 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 260 /1750 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Pohon | předních kol |
Průměrná spotřeba paliva (l/100 km) | 4,8/4,2/4,4 |
D/š/v (mm) | 4321/1829/1882 |
Rozvor (mm) | 2697 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1580 |
Celková hmotnost (kg) | 2200 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1050 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 675 |
Objem zavazadl. prostoru (m3) | 2,4 (bez 3. řady sedadel) |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 170 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 12,3 |
Objem nádrže paliva (l) | 60 |
Základní cena (Kč bez DPH) | 501 000 |