Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz CLS – apartmá pro soukromé lety

Michal Volf
Jistě každý z vás na sklonku loňského roku zaznamenal pozoruhodnou studii Vision CLS, kterou představil Mercedes na frankfurtském autosalonu. Jednalo se o takzvané „čtyřdveřové coupé“, tedy o pokus zkombinovat sportovní automobil s luxusní...

Upřímně řečeno, oproti studii se na designu prakticky nic nezměnilo. Karosérii s rozměry 4913 x 1851 x 1390 milimetrů disponující rozvorem 2854 milimetrů zůstal uhlazený vzhled s vyváženými proporcemi. Dlouhé přídi dominuje značně vystouplá maska chladiče s velkým logem trojcípé hvězdy, na kterou navazují

světlomety lomeného tvaru s čirou optikou. Spodní část nárazníku prakticky vyplnila mřížka pro přívod vzduchu k chladiči a po stranách zůstal jen malý prostor pro oválná mlhová světla.

mercedesbenz design predstavujeme mercedesbenz design predstavujeme

Až k hraně kapoty, za níž se skrývají přední stěrače, se jedná o uhlazenou luxusní limuzínu. Kdo by však očekával, že bude design v tomto duchu pokračovat i dále, bude zklamán (nebo příjemně překvapen?). A-sloupek je totiž „zalehlý“ pod velkým úhlem a při pohledu z boku máte pocit, že nad B-sloupkem plynule přechází v C-sloupek. Díky tomuto designérskému řešení má karosérie o poznání dynamičtější vzhled než limuzína. Pocit nespoutané dynamiky ještě umocňuje zakřivená hrana, která společně s dolním okrajem oken napodobuje tvar střechy. Tím vzniká vysoký ponton s extrémně malými bočními okny. Aby nedošlo k porušení čistých linií, svažuje se víko zavazadlového prostoru rychle od vysoko položeného spodního okraje zadního okna k jediné ostré hraně na celé karosérii, kterou je odtrhová hrana. Zadní světla s technologií LED již nezapřou příslušnost ke stáji Mercedes.

mercedesbenz design predstavujeme mercedesbenz design predstavujeme

Na karosérii je použita řada materiálů pro dosažení vysoké pevnosti, životnosti a co nejmenší hmotnosti. Větší část je vytvořena z vysokopevnostní oceli, kapota, front-end modul (vnitřní upevňovací a deformační rám na čele vozu) a přepážka za zadními sedadly z hliníku. Kromě těchto materiálů na podvozku nalezneme nově vyvinutou vysokopevnostní ocel s dvoufázovou mikrostrukturou odolávající vysokým dynamickým zatížením a také speciální plast, ze kterého je vyroben box na rezervu. Pro snadnou opravu karosérie je u Mercedesu použit osvědčený modulární systém využívající šroubových spojů.

Mezi nově použité technologie patří i speciální ochrana laku pomocí nano-technologií(!). Základem této metody jsou keramické částice o velikosti menší než jeden nanometr (miliontina milimetru), které v laku při stříkání volně plavou. Během vytvrzování se však uspořádají do pravidelné a velmi tvrdé mikrostruktury ochraňující povrch před poškrábáním.

Protože aerodynamika má značný vliv na spotřebu paliva a celkové jízdní vlastnosti, nalezneme na podvozku minispoiler před každým kolem a před přední i zadní nápravou. Samozřejmostí je kompletní zakrytování spodní části včetně motorového prostoru a převodovky plastovými panely. Těmito a řadou dalších opatření bylo dosaženo součinitele odporu Cx 0,30 při čelní ploše vozu 2,22 metru čtverečního.

Mercedes CLS lze pořídit ve dvou variantách. CLS 350 pohání nový vidlicový šestiválec o objemu 3498 ccm disponující výkonem 200 kW při 6000 ot/min a kroutícím momentem 350 Nm v širokém pásmu 2400-5000 ot/min. Vůz zrychluje z 0 na 100 km/h za 7,0 s a dosahuje maximální rychlosti 250 km/h (elektronicky omezeno). Kola jsou výhradně hliníková, v základu 8,5Jx17 obutá do pneumatik 245/45 R17. CLS 500 ukrývá pod kapotou vidlicový osmiválec o objemu 4966 ccm. Výkonové parametry jsou 225 kW při 5600 ot/min a 460 Nm při 2700-4250 ot/min. Z 0 na 100 km/h vůz zrychlí za 6,1 s a jeho rychlost je rovněž elektronicky omezena na 250 km/h. Kola jsou z lehké slitiny, tentokráte však 8,5Jx18 s pneumatikami 245/40 R18. Oba motory jsou vybaveny dvojitým katalytickým systémem (CLS 500 má dvojité výfukové potrubí a tedy čtyři katalyzátory) a splňují emisní normu EU4.

Jedinou převodovkou v nabídce je sedmistupňová automatická převodovka 7G-TRONIC. Ta je vybavena malým rozjezdovým hydrodynamickým měničem, který se ihned po rozjezdu blokuje přemosťovací spojkou, což přispívá k úspoře paliva. Dle údajů výrobce by měla převodovka při konstantní jízdě udržovat cca o 12% nižší otáčky motoru než běžné pětistupňové automaty. Převodovka pracuje ve třech režimech – M – manual, C – comfort, S – sport. Režim M ponechává řazení na řidiči (tlačítky na volantu nebo řadící pákou). Pouze v případě dosažení limitních otáček a při kick-downu řadí systém sám. Podřadit lze při kick-downu až o čtyři stupně naráz, což zlepšuje dynamiku jízdy. Režim „Comfort“ je zaměřen na plynulost jízdy a „Sport“ snese i hrubější zacházení ve vyšších otáčkách motoru.

U modelu CLS 350 je přední náprava čtyřprvková se vzpěrami McPherson, příčným stabilizátorem a omezovačem předkláněcího efektu. Zadní náprava typu multi-link je vybavena příčným stabilizátorem a protipředkláněcím i protizakláněcím omezovačem. Pro CLS 500 (u CLS 350 možno instalovat za příplatek) použil výrobce stejné nápravy, ale doplněné o systém vzduchem odpruženého podvozku AIRMATIC DC používaný v typu S od roku 1998. Vzduchové jednotky zde fungují jako tlumiče a zároveň i pružiny. Vyspělá elektronika řídí množství vzduchu na každém kole zvlášť (změna během 0,05 sekundy), čímž lze potlačit jak naklánění v podélném, tak i v příčném směru. Chvilkovým přitvrzením podvozku potlačuje elektronika kmitání vnášené do karosérie nerovnostmi vozovky. K dispozici jsou čtyři charakteristiky tlumení, mezi kterými elektronika volí. Řidič sám si může zvolit ze tří režimů. Běžně používaný režim je určen pro maximální pohodlí, druhý režim je tvrdší a umožňuje sportovnější jízdu. Ve třetím, vysloveně sportovním módu se podvozek sníží o 15 milimetrů a je připraven pro opravdu dravou jízdu. Ve všech režimech se podvozek stará o dostatečný zdvih tlumících jednotek podle zatížení vozu. Na špičkové jízdní výkony dohlížejí na všech kolech kotoučové brzdy s vnitřním chlazením.

mercedesbenz design predstavujeme mercedesbenz design predstavujeme

Prostorný interiér nabízí dostatečný prostor pro čtyři cestující na samostatných sedadlech. Šířka ve výšce ramen je vpředu 1472 mm, vzadu 1422 mm a vzdálenost mezi předními a zadními sedadly je 829 mm. Pro zavazadla zbývá až 505 litrů (CLS 350). To ale předpokládá využít pro ně i prostor rezervy mající objem 42 litrů, který je oddělen tuhou přepážkou od ostatního zavazadlového prostoru (s vozem je standardně dodávána sada na opravu pneumatik TIREFIT). Dva přední dvoustupňové airbagy jsou společně s bočními a hlavovými, předpínači bezpečnostních pásů a limitéry tahu dnes již v této třídě standardem. Interiéru vládne luxus tak, jak jsme na to zvyklí u ostatních Mercedesů vyšších tříd. Kožená sedadla a obložení jsou kombinována s leštěným dřevem a chromovanými doplňky.

mercedesbenz design predstavujeme mercedesbenz design predstavujeme

Volant o průměru 380 mm, rovněž obšitý kůží, je vybaven podsvícenými tlačítky pro ovládání rádia, telefonu, navigace a dalších zařízení. Přístrojovému štítu vévodí kruhový rychloměr s integrovaným displayem, kterému sekundují zleva hodiny a zprava otáčkoměr. Palivoměr a teploměr chladící kapaliny jsou řešeny jako čárkové digitální ukazatele na levém a pravém okraji přístrojového uskupení.

Na středovém panelu je ve standardu ovládání audio systému Audio 20 CD, který je doplněn u modelu CLS 350 dvouzónovou klimatizací THERMATIC a u modelu CLS 500 čtyřzónovou klimatizací THERMATRONIC. Za příplatek lze získat Audio 50 APS a COMMAND APS, což je kvalitnější audiosystém s navigací a 4,9 palcovým barevným displayem.

mercedesbenz design predstavujeme mercedesbenz design predstavujeme

Na středovém tunelu u řadicí páky automatické převodovky se podle vybavenosti vozu nacházejí ovladače např. centrálního zamykání, ESP, vyhřívání a odvětrávání sedaček nebo sklápění zadních hlavových opěrek. Loketní opěrka mezi předními sedadly obsahuje dvě schránky – mělkou pro drobnosti a hlubší, která může být klimatizovaná. Také je zde možno instalovat držák mobilního telefonu. Středový tunel pokračuje výdechy klimatizace pro zadní sedadla (u THERMATRONIKU jsou zde i ovladače) a následně dvěma uzavíratelnými schránkami. Ukončen je až u opěradel zadních sedadel.

Sedadla jsou samostatná pro každého cestujícího a lze je mnohostranně elektricky nastavovat. Sedadlo řidiče je možné vybavit pamětí, do které se uloží poloha sedadla, hlavové opěrky, volantu a vnějších zpětných zrcátek. Nastavení lze uložit do klíče od vozu. V takovém případě se nastavení aktivuje po nastartování motoru. Na přání bude Mercedes dodávat také speciální sedadla vybavená vzduchovými vaky, které jsou rozloženy v sedáku a opěradle. Systém snímá natočení volantu, příčné zrychlení vozu a aktuální rychlost vozu. Podle těchto hodnot mění naplnění jednotlivých vaků a vytváří tak optimální podporu těla při průjezdu zatáčkou. Navíc nabízí aktivování „masáže“, kdy vaky umístěné v bederní oblasti pravidelně pulzují a způsobují tak relaxaci svalů. Další nadstavbou je třístupňové odvětrávání sedadel pěti malými ventilátory.

Klimatizace THERMATIC je vybavena senzory snímajícími aktuální teplotu a vlhkost. Mikroprocesor ovládá množství vzduchu z vnějšku a míchá ho s vnitřním. Zajímavou funkcí je také volba recyrkulace. V případě, že řidič podrží tlačítko vnitřního oběhu vzduchu delší dobu, uzavře se nejen přívod vnějšího vzduchu ventilátory, ale zavřou se také okna, včetně střešního. Po opětovném dlouhém stlačení se okna nastaví do původní polohy. Čtyřzónová klimatizace THERMOTRONIC, udržuje navíc pro každého cestujícího kromě teploty také množství přiváděného vzduchu. Indikátor znečištění nasávaného vzduchu v případě potřeby sám aktivuje vnitřní oběh vzduchu.

Řidičův komfort nelze dnes měřit pouze kvalitou sedaček nebo výkonností klimatizace. Je třeba se podívat také na to, co nabízí automobil za elektronické podpůrné systémy. A těch je v Mercedesu opravdu požehnaně: posilovač řízení s proměnnou účinností, ABS, SBC (Sensotronic Brake Control - brzdový asistent rozdělující podle mnoha senzorů brzdnou sílu na jednotlivá kola podle momentální adhezní situace, rozpozná krizové brzdění, zabraňuje couvnutí při rozjezdu v kopci), ESP (stabilizační systém s analýzou úniku tlaku v pneumatikách), Tailback Assist (pro popojíždění v kolonách – zabrzdí vůz při sundání nohy z plynu), DISTRONIC (udržuje vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla), PARKTRONIC (parkovací asistent s čidly v předním a zadním nárazníku), LINGUATRONIC (ovládání důležitých funkcí hlasem).

K bezpečnosti všech účastníků silničního provozu přispívá i nový systém světlometů, které jsou v základu sice jen normální halogenové s vysokou svítivostí či za příplatek bi-xenonové s dynamickou korekcí úhlu svitu při přejezdu nerovností a proměnném zatížení vozu. Jako doplňkovou výbavu k bi-xenonovým světlometům je však možno pořídit dvě další funkce: za prvé - doplňkové světlo pro osvětlování prostoru šikmo před vozem při odbočování, které funguje do rychlosti 40 km/h a za druhé – natáčení hlavních světlometů společně s volantem poskytující lepší výhled do zatáčky. Halogenový i bi-xenonový systém je vybaven automatickým rozsvícením světel při vjezdu do tunelu či podzemního parkoviště.

V nabídce je celá škála příplatkové výbavy vyhřívaným volantem počínaje a elektrickým ovládáním víka zavazadlového prostoru konče. Záviset bude tedy jen na investiční chuti zákazníka. A že si vůz své zákazníky nesporně najde. Vždyť k dynamickému životnímu stylu určitě patří dynamický luxusní vůz.

Michal Volf