Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz E 200 NGT – Koruna za kilometr

Diskuze (26)
Jezdit na plyn se dnes vyplatí, provozním nákladům totiž nedokáže konkurovat ani diesel.

Aktuální Mercedes třídy E jsme už testovali jako dieselový i benzinový šestiválec a kombi se čtyřválcovým biturbodieselem. Většina zájemců o prostřední z tradičních modelů stuttgartské automobilky by si dokázala mezi nimi vybrat, výrobní program je ale podstatně širší.

Zajímavou volbou je zážehový model E 200 NGT, který je z továrny upraven pro spalování CNG – stlačeného zemního plynu.

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni

Zvenku se plynová verze identifikuje dvěma znaky: označením modelu na zádi (bezplatně lze objednat provedení bez něj) a nálepkou CNG na zadním okně. Zkoumání uvnitř vozu odhalí upravený palubní počítač, do kterého jsou plně integrovány funkce související s provozem na dva druhy paliva, nádrž za zadními sedadly a pevnou podlahu zavazadlového prostoru bez prohlubně na náhradní kolo. Hrdlo pro tankování plynové nádrže je ukryto pod společným víčkem s benzinovou nádrží.

Osvědčená technika

Více rozdílů se ukrývá pod kabátem. Spočívají v použití starší techniky, která ještě pamatuje předchozí generaci třídy E. Totiž zatímco benzinové čtyřválce před dvěma lety přešly na přeplňování turbodmychadlem, plynová verze si zachovává mechanický kompresor.

Asi proto nepřekvapí, že špičkové parametry foukané osmnáctistovky – 120 kW při 5500 min-1 a 240 Nm mezi 3000 a 4000 min-1 – zůstávají mezigeneračně nezměněny. Ruku v ruce s tím jde i přítomnost pětistupňové automatické převodovky, která jinak v létě zmizela z třídy E i většiny ostatních modelů značky Mercedes-Benz.

Jak to všechno funguje v praxi?

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni První silnou stránkou testované verze je kultura chodu motoru. Čtyřválec běží v nízkých otáčkách neslyšně, ve středním pásmu o sobě dá vědět decentním a sympatickým zvukem a v nejvyšších otáčkách zní prostě jako čtyřválec – ovšem dobře utlumený. Navíc nemá zvolený režim paliva na projev motoru žádný vliv, a to je jedině dobře.

Ačkoliv výkon 120 kW a objem 1,8 litru nejsou v souvislosti s jeden a tři čtvrtě tuny vážícím sedanem nikterak ohromujícími údaji, na běžný provoz s rezervou stačí. Díky přeplňování kompresorem motor netrpí (a nemůže trpět) na prodlevu nástupu točivého momentu a intenzitou zátahu se plně vyrovná srovnatelnému turbodieselu.

TEST Mercedes-Benz E 200 NGT – Pohodlně a PLYNule (08/2008)

Potud o půl generace starší pohonná technika funguje na výbornou, horší to už je s převodovkou. Aby pětistupňová skříň dosáhla rozsahu převodů, které dnes řidič od prémiového vozu očekává, nemůže se vyvarovat velkých přeskoků mezi jednotlivými převody. To znamená, že ne vždy je k dispozici odpovídající délka převodu, která by nabídla pro danou zátěž a rychlost optimální otáčky.

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni V zájmu snižování spotřeby převodovka bohatě využívá uzamykání měniče. Při akceleraci je jízda bez prokluzu měniče dokonce komfortnější. Občas se ale uzamknutí zapomene i v okamžik řazení a výsledkem je cuknutí, které jinak velmi komfortně fungující převodovku sráží na úroveň dvouspojkových ústrojí.

Na plynulou jízdu sladěný motor a převodovka funguji v realitě českého provozu velmi dobře. Překvapilo nás, že při jízdě na plyn celek pracuje o něco lépe – elektronika si dovolí řadit do nižších otáček a zátah motoru je o chlup přesvědčivější.

Vyzkoušeli jsme samozřejmě i opačný způsob použití. Pochybnosti ohledně dostatku výkonu spolehlivě umlčí schopnost auta dlouhodobě udržovat rychlost kolem 200 km/h. Její výraznější překonání je už věcí trpělivosti, k dosažení maxima 224 km/h je potřeba přece jen potřeba pár volných kilometrů.

Ekonomika provozu

Nebudeme se zaklínat zachraňováním planety, pádným důvodem pro koupi auta na CNG jsou provozní náklady. Relativně vysoká vstupní investice (v tomto případě nejméně 1,15 milionu Kč) je bohatě kompenzována nízkou cenou za ujetý kilometr.

Řečí konkrétních čísel: kilogram CNG, který je ekvivalentem 1,4 litru benzinu, jsme tankovali ta 23,40 Kč. Cena benzinu se přitom dnes pohybuje kolem 35,50 Kč/l, což víc než dvakrát tolik.

Úsporám s plynem dále napomáhá nižší reálná spotřeba proti jízdě na benzin. Při jízdách po Praze jsme na plyn dosáhli průměrné spotřeby 5,7 l/100 km, tomu odpovídají náklady na palivo 1,33 Kč/km. Jízda na benzin vykazuje méně zajímavých 8,6 l/100 km a náklady 3,05 Kč/km.

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni Povzbuzeni těmito výsledky vyrážíme na delší cesty. V prvním případě je cílem Chomutov. Po 86 km od konce Prahy do centra Chomutova palubní počítač ukazuje spálených 6,8 l/100 km benzinu. Přepínáme na plyn a cesta zpět přidá na řádek pro CNG průměrnou hodnotu 3,9 kg/100 km. Jezdíme levněji než za korunu na kilometr, a to běžným tempem s rychlostním průměrem 84 km/h!

Právě při této cestě se ujišťujeme, že motor má na plyn více sil v běžných pracovních otáčkách. Toho dokáže využít i ve stoupáních na D1 při tempomatových 130 km/h. V úseku Velké Popovice-Kývalka jsme dosáhli průměrné spotřeby plynu 4,9 kg/100 km, v opačném směru 8,1 l/100 km na benzin.

Přesný přehled odečtených spotřeb včetně vypočtených nákladů na palivo uvádíme v následující tabulce. Pro úplnost dodejme, že měření vždy předcházelo zahřátí motoru alespoň hodinou plynulé jízdy.

Srovnání nákladů při provozu na CNG a na benzin
Palivo CNG benzin
Spotřeba/náklady kg/100 km Kč/km l/100 km Kč/km
město 5,7 1,334 8,6 3,05
Chomutov 3,9 0,913 6,8 2,41
D1 4,9 1,147 8,1 2,88
130 km/h 4,9 1,147 7,8 2,77
100 km/h 3,9 0,913 6,2 2,20
Otáčky motoru: při 130 km/h 2900 min-1, při 100 km/h 2250 min-1

Celkově jsme po dobu testu ujeli na plyn 815 km s průměrnou spotřebou 5,5 kg/100 km (náklady 1,29 Kč/km) a na benzin 362 km za 7,8 l/100 km (náklady 2,77 Kč/km). Díky nádrži na 19,5 kg plynu a příplatkové nádrži na 80 l benzinu (standard 59 l) to znamená bez dotankování dojezd 354 km na plyn a 1025 km na benzin. Součtu 1379 km může v praxi za běžného provozu konkurovat málokterý vůz.

Bohužel konstrukční aspekty, konkrétně snaha o minimum rozdílů proti konvenční verzi, určily, že nádrž na plyn nedosahuje nijak závratné kapacity. Ze stejných důvodů je také v nabídce jen karoserie sedan.

Kde vzít CNG?

O co je kratší dojezd na zemní plyn, o to hustší síť čerpacích stanic řidič vyžaduje. Tím narážíme na hlavní argument proti CNG – 33 tankovacích míst není mnoho. Realita ale není tak děsivá: jen v Praze je šest čerpacích stanic s CNG, v každém krajském městě (kromě Olomouce a Zlína) je také alespoň jedna a další jsou vcelku rovnoměrně rozmístěny po zbytku území ČR. Navíc tempo budování nových veřejných plniček na plyn neustále roste.

Proces tankování CNG trvá u 20kilové nádrže necelých 5 minut. Nejedná se o lineární proces – první polovina je naplněna zhruba za minutu. Rychlost plnění se kvůli regulaci tlaku postupně zpomaluje. Z časových důvodů je proto výhodnější vyjíždět plynovou nádrž tzv. do prázdna. Jde ale jen o minuty.

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni Další možností je pořízení vlastní plničky, která umožňuje dotankovat doma v garáži. Právě tato, zatím velmi málo rozšířená technologie má teoreticky největší potenciál rozvoje.

Mimochodem, ceny CNG jsou proti benzinu a naftě velmi stabilní. Před dvěma lety jsme na jaře 2009 v testu Mercedesu B 170 NGT zmiňovali hodnoty benzin 24,70 Kč za litr a CNG 21,70 Kč za kg. To také znamená, že dnes je plyn o dost výhodnější, než býval ještě nedávno.

Závěr – proč nesplynout s davem?

Hlavní zprávou je zjištění, že E 200 NGT je stále tím Éčkem dobře známým z testů na Auto.cz. Jízdní komfort překonává veškerou konkurenci, kvalita odpružení je těsně pod špičkou vyšší střední třídy a ovladatelnost v případě komfortního provedení Elegance nejlépe vystihuje sousloví poctivý Mercedes. Interiér i v základním provedení potěší kvalitou zpracování, samozřejmostí je dostatek prostoru do všech směrů a propracovaná a intuitivní ergonomie, navzdory mnoha specifickým řešením.

Největší slabinou jinak mimořádně zajímavé motorizace je cena. Za E 200 NGT (120 kW) Mercedes žádá 1,154 milionu korun, zatímco konvenční benzinové E 200 (135 kW) stojí 1,017 milionu korun a dieselové E 200 CDI (100 kW) dokonce 991 tisíc. Ano, ani jeden z těchto motorů nemá standardně automatickou převodovku, ale to je jediný zaznamenáníhodný rozdíl ve výbavě konkurentů z vlastní stáje.

mercedesbenz testy vyssistredni mercedesbenz testy vyssistredni

Plynový pohon mimo vyšší pořizovací ceny a přítomnosti pětistupňové převodovky ale nepředstavuje žádné zásadní ústupky. Zmenšení zavazadlového prostoru je na litry zdánlivě velké, ve skutečnosti ale spíš symbolické, a podle nejnovější legislativy mohou vozidla na CNG zajíždět do podzemních garáží. Firemní klientelu by navíc mohlo zajímat osvobození od silniční daně.

JAKE.AUTO.CZ Mercedes-Benz třídy E – všechny testy a další články

První cena vozu 991.200,- Kč (E 200 CDI/100 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.154.400,- Kč (E 200 NGT/120 kW)
Základní cena testovaného vozu 1.154.400,- Kč (E 200 NGT/120 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.308.168,- Kč (E 200 NGT/120 kW)

Plusy

  • Velmi nízké náklady na palivo
  • Osvobození od silniční daně
  • Nižší spotřeba a lepší dynamika na CNG než na benzin
  • Tichý a velmi kultivovaný motor
  • Jízdní komfort
  • Vnitřní prostor
  • Kvalita zpracování
  • Funkce brzd Auto Hold

Minusy

  • Dojezd na plyn jen kolem 300 km
  • Pětistupňová převodovka v době nadvlády 7G-Tronic Plus
  • Dostupné jen s karoserií sedan v jedné výkonové variantě
  • Zmenšení zavazadlového prostoru, pevná podlaha
  • Dlouhý převod řízení
  • V praxi nepoužitelné „sekvenční“ řazení
Diskuze (26)
Mercedes-Benz E 200 NGT
Cena základní sestavy 1 154 400 Kč
Výbava základní sestavy Attention Assist, ADAPTIVE BRAKE s funkcí HOLD, 5stupňová automatická převodovka, protiblokovací brzdový systém (ABS), loketní opěrka vzadu s úložným prostorem a držákem kelímků v barvě doplňků, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky nastavitelná, s asféricky tvarovaným zrcadlem a integrovanými ukazateli směru, brzdový asistent (BAS), elektronický program stability (ESP®) s regulací prokluzu při akceleraci (ASR), elektrický ovládaná okna (4) s ovládáním jedním dotykem a detekcí překážky, přední airbagy s vícefázovou logikou aktivace pro řidiče a spolujezdce vpředu, předpínače bezpečnostních pásů s dvoufázovými omezovači síly pro řidiče a spolujezdce vpředu, jednofázové pro vnější zadní sedadla, dvouzonová automatická klimatizace THERMATIC s kombinovaným filtrem a spínačem ventilace, čalounění látkou Toulon, opěrky hlavy včetně hlavových opěrek NECK-PRO pro řidiče a spolujezdce vpředu; zadní opěrky hlavy jsou elektricky sklopné, výškově a délkově manuálně nastavitelný sloupek řízení, multifunkční volant, PRE-SAFE ®, PRO-SAFE™, radiopřijímač Audio 20 CD s klávesnicí pro telefon, 8 reproduktorů, Aux-in vstupy, integrovaná anténa do zadního okna nebo do bočního okna ložného prostoru, výstraha před únikem tlaku vzduchu z pneumatik, stírače předního okna s ovládáním jedním dotykem a dešťovým senzorem s nekonečně variabilním nastavením intervalu stírání a dvěma úrovněmi citlivosti, posilovač řízení, boční airbagy řidiče a předního spolujezdce, tempomat s nastavitelným omezovačem rychlosti SPEEDTRONIC s použitím brzd, elektronický imobilizér se systémem zamykání ELCODE, infračerveným dálkovým ovládáním a vizuální kontrolou uzamknutí, okenní airbagy, kolenní airbag. Kč
Cena testované sestavy 1 308 168 Kč
Výbava testované sestavy Elegance – rozšířené dřevěné ozdobné výplně, komfortní sedadla, osvětlení Ambiente, chromované lišty, osvětlení zpětných zrcátek a další (46.900,-), metalický lak (25.265,-), parkovací asistent Parktronic (21.199,-), sada komfortních funkcí zpětných zrcátek pro Elegance (11.326,-), vyhřívání předních sedadel (9.874,-), nádrž na 80 litrů benzinu (2.904,-), sada vnějšího osvětlení – LED denní svícení, adaptivní bi-xenony Intelligent Light System (36.300,-). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1796
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 3000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 224
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 4.2 / 5.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 400 / 0
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1735 / 505
Rozměr pneu: 225/55 R16
Mercedes-Benz E 200 NGT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4868
b) šířka (mm): 1854
c) výška (mm): 1464
d) rozvor (mm): 2874
e) rozchod vpředu (mm): 1600
f) rozchod vzadu (mm): 1619
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 530 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 910
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
17. 10. 2011 18:55
Re: value
Určitě je to nepříjemné, ale nedělal bych z toho takovou otázku života a smrti... Pořád je tam nádrž na benzín, na kterou zvládne Éčko ujet přes 1.000km, takže člověk nemusí ztrácet čas ježděním k čerpačce na CNG, když se mu to zrovna nehodí... Každý kousek cesty ujetý na CNG se počítá a šetří peníze, ale není z toho nebohýho auta nutný dělat invalidu, co nezvládá jezdit na benzín ;-)
Avatar - Lukáš Vaverka (Auto.cz)
13. 10. 2011 10:18
Re: value
V Praze jich je 6 (souhlasím, stále to není mnoho), rovnoměrně rozmístěné po celém městě.
Avatar - Pekelná Micinka
12. 10. 2011 23:16
Re: value
Ty plničky ale předpokládají jednu nemilou věc. Musíš mít parcelu s přípojkou plynu a el. s třífázovým elektroměrem.
Avatar - Ronault.
12. 10. 2011 21:34
Re: value
Tak tohle byl problém i před lety s LPG... a hle... dočkejme času.
12. 10. 2011 20:47
Re: value
Je to velký problém. Jedeš z Prahy do Brna a musíš myslet na to, že i když máš jednání na jedné straně Brna, abys dojel zpátky, musíš natankovat na straně druhé. Což může být ve špičce zdržení hodinu. V Praze jsou čerpací stanice tři, ale všechny na stejné straně Vltavy.
Pro mně to dává největší smysl pro člověka, který jezdí nejvíc času po městě. Budeš in protože jsi eco, nebude to tolik žrát.