Mercedes-Benz EQXX ujel přes 1000 kilometrů na jedno nabití. V běžném provozu a neloudal se
Když Mercedes-Benz začátkem roku představoval koncept Vision EQXX, chlubil se, že aerodynamický elektromobil zvládne na jedno nabití ujet tisíc kilometrů. Nyní dokazuje, že nešlo jen o marketingové řeči.
Automobilka totiž EQXX poslala na cestu z německého města Sindelfingen přes švýcarské Alpy a severní Itálii do městečka Cassis v jižní Francii. Auto samozřejmě vyráželo s plně nabitou baterií. A bez dobíjení dorazilo do cíle. Celkem urazilo 1008 kilometrů.
Mercedes navíc tvrdí, že auto jelo běžným způsobem a v denním provozu. Z Německa se ostatně startovalo v úterý 5. dubna v sedm hodin ráno a do finiše EQXX dorazilo ten samý den v sedm hodin a 2 minuty večer.
Cesta tak zabrala 12 hodin a 2 minuty - z toho v pohybu byl vůz 11 hodin a 32 minuty. Elektromobil trasu zvládl průměrnou rychlostí 87,4 km/h, na německé dálnici jel nejvýš 140 km/h, jinde se údajně držel na hranici rychlostních limitů.
Do městečka Cassis dokonce Mercedes dorazil s 15procentním stavem baterie a dojezdem okolo 140 kilometrů. Průměrná spotřeba činila pouhých 8,7 kWh/100 km. Automobilka zmiňuje také počasí, teploty se pohybovaly od 3 do 18 stupňů Celsia, v severní části Alp lehce pršelo. Na regulérnost pak dohlížela organizace TÜV Süd.
Mercedes-Benz EQXX představuje ochutnávku elektromobility blízké budoucnosti - minimálně te v podání stuttgartského výrobce s hvězdou ve znaku. Sdružuje proto nejmodernější technologie, například baterie s kapacitou blížící se 100 kWh je o polovinu menší a o 30 procent lehčí než akumulátor s podobnou kapacitou v sériovém modelu EQS.
I s rámem, který baterii nese, tento prvek váží 495 kilogramů. Automobilka v souvislosti s efektivním akumulátorem hovoří o zvýšení hustoty energie, vyšším obsahu křemíku a pokročilém složení. Vůz také využívá 900V architekturu. A zajímavý je i údaj o efektivitě pohonného ústrojí: na zadní kola prý doputuje 95 procent energie.
Mercedes se ale také soustředil na hmotnost a aerodynamiku. Koncept váží 1.750 kilogramů. Ano, není to málo, ale musíme si uvědomit, že jde o elektromobil s mimořádně bohatou a moderní výbavou. Ještě zajímavější je aerodynamika: Mercedes udává součinitel odporu vzduchu cx = 0,17!
