Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz G 63 a G 65 oficiálně

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Modernizovaná G-Klasse pro modelový rok 2013 se odhalí na autosalonu v Pekingu. Pojďme se na ní podívat podrobněji.

Terénní Mercedes-Benz G se vyrábí nepřetržitě od roku 1979. Luxusnější verze s kódem W463 je chápána spíše jako SUV s patřičnou dávkou komfortu. Terénní schopnosti pochopitelně neztratila, ale špičkové verze G 63 a G 65 AMG tam zřejmě ani nezajedou, s nimi se vydá totiž do terénu skutečně asi jen blázen. Dvacetipalcová pětipaprsková kola s poměrně nízkoprofilovými pneumatikami 275/50 R20 se mimo zpevněné komunikace zkrátka jaksi nenosí, tužší tlumiče taktéž ne. Pracovní W461 nezmizela, ta se ale současných úprav nedočkala, ani je nepotřebuje.

Novinky

Co je tedy na W463 globálně nového? Pod předními světlomety přibyly diodové pásy pro denní svícení. Vnější zpětná zrcátka se trochu zcivilizovala a na první pohled zmenšila. Přepracována byla přístrojová deska, středová konzola a auto dostalo nový volant. Modifikovaný přístrojový panel nabídne nyní mezi otáčkoměrem a ukazatelem rychlosti velký barevný displej. Druhou barevnou obrazovku najdeme ve středu palubní desky, je standardní součástí informačního systému Comand, který zahrnuje i nadstavbu Mbrace2 s navigací a přístupem na internet. Interiér G 63 AMG je čalouněn kůží, kterou lze doplnit o karbonové prvky, dále jsou v nabídce jiné v bílém a hnědém laku.

Nový je adaptivní tempomat Distronic Plus, systém automatického parkování a také další elektroničtí pomocníci jako Blind Spot Assist, přičemž někteří z nich budou součástí standardní výbavy. Sériové ESP má kromě rozjíždění do kopce nyní navíc stabilizaci přívěsu. Ten zákazníci tahají za G-Klasse velmi často, takže se jeho elektronická kontrola bude určitě hodit.

Základ

Základním motorem je přeplňovaný vznětový vidlicový šestiválec 3,0 l s se čtyřmi ventily, výkonem 155 kW/3400 min-1 a točivým momentem 540 Nm/1600-2400 min-1. G 350 CDI doplňuje benzinový V8 5,5 l s 285 kW a 530 Nm, který se montuje jak do dlouhé verze G 500 s pevnou střechou, tak i do stejně značeného kabrioletu. Všechny mají sedmistupňové samočinné převodovky 7G-Tronic Plus, pohon všech kol je rovněž samozřejmostí. Turbodiesel se dává pouze do karosářské varianty se dvěma páry dveří.

Mercedes-Benz G – přehled motorizací
VerzeG 350 BlueTECG 500G 63 AMGG 65 AMG
Převodovka/pohon7A/4x47A/4x47A/4x47A/4x4
Zdvihový objem [cm3]2987546154615980
Počet válců/palivoV6/dieselV8/benzinV8/benzinV12/benzin
Největší výkon [kW/min-1]155/3400285/6000400/5500450/4300-5600
Největší toč. mom. [Nm/min-1]540/1600-2400530/2800-4800760/2000-50001000/2300-4300
Maximální rychlost [km/h]--210230
Zrychlení 0-100 km/h [s]--5,45,3
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]11,214,913,817
Cena v Německu [EUR]85.311,-99.948,-137.505,-264.180,-

Se dvěma turby

Nyní ale podrobněji k ostrým modelům. Slabšímu G 63 AMG bije pod kapotou motor V8 objemu 5,5 l přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Nabízí 400 kW/5500 min-1 a točivý moment 760 Nm v rozmezí od dvou do pěti tisíc otáček, nechybí mu ani start-stop. K čemu? Oproti poslední evoluci staršího kompresorového G 55 AMG se totiž podařilo snížit kombinovanou spotřebu benzinu o 2,1 l na 13,8 l/100 km. Mimochodem, Mercedes-Benz už model s tímto jménem vyráběl v letech 2002-2003, ten byl ovšem poháněn atmosférickým dvanáctiválcem.

Agregát s obdobným počtem válců najdeme v útrobách v současnosti také, má ovšem kromě šestilitrového objemu dvě turba stejně jako jeho slabší bratříček. G 65 AMG, jak se tato verze jmenuje, se pyšní 450 kW/4300-5600 min-1. Na všechna kola se přenáší rovných 1000 Nm při 2300-4300 min-1. Převodovky jsou v obou případech případech znovu sedmistupňové samočinné, skříně s označením AMG Speedshift Plus 7G-Tronic dostaly jen odolnější ložiska. Nechybí u nich několik režimů: manuální, sportovní a ekonomický. G-Klasse s číslem 63 sprintuje z klidu na stovku za 5,4 s, 65 je o desetinku rychlejší, ale v průměru spálí až sedmnáct litrů benzinu na každou stovku kilometrů. Maximální rychlosti 210, respektive 230 km/h je elektronicky limitována, při aerodynamickém odporu hranaté karoserie ani není divu.

G 63 AMG navíc od slabších sourozenců poznáme na první pohled díky jiné masce se dvěma vodorovnými lištami u sebe místo tří silných žeber. Má i bixenonové světlomety, mohutnější blatníky, hranatý přední nárazník s trojicí mohutných vstupů vzduchu, chromované nášlapy, nerezové výfukové koncovky a vrtané kotouče o rozměrech 375 x 36 mm vpředu a 330 x 20 mm vzadu. Rudě nebo stříbrně lakované pevné brzdové třmeny na přední nápravě mají šest pístků a jejich dárcem byl ML 63 AMG. Na zadní jsou ovšem mnohem jednodušší plovoucí jednopístkové. Došlo také ke zpevnění silentbloků na zavěšení. O dvacetipalcových ráfcích v titanové šedi byla už řeč v úvodu, volitelně jsou v nabídce i matně černá.

Podobu nejvýkonnější verze nám dosud Mercedes-Benz neukázal, neměla by se ale kromě větší porce chromu na masce a symbolů V12 Biturbo místo V8 Biturbo na bocích nijak zvlášť lišit.

Dvakrát tolik

Zato ceny obou provedení se odlišují dosti výrazně. Zatímco G 63 AMG přijde v Německu na 137.505 eur (přes 3,42 milionu korun), G 65 AMG stojí takřka dvakrát tolik: 264.180 eur. To znamená v přepočtu 6,58 milionu! Zůstává tak vozem skutečně jen pro vyvolené. Američané a Britové na něj ale mohou zapomenout, tam se bude prodávat jen první jmenované.

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
27. 8. 2012 22:14
Zvuk V8
Jenže ten V8 tak krásně bublá >:D samo, že ho nemám, ale dneska jel okolo mě a je to paráda poslouchat ... takže diesel NEBRAT >:D
Avatar - salamoon
21. 4. 2012 23:21
diesel vs. benzin
pozeram tabulku na nemeckej stranke

tabulkove spotreby
diesel 350cdi -13.6l
benzin 63amg -17.2l

aky je realny rozdiel? nie ze by som mal co i len na diesel,ale tak tych 13.6l sa mi zda dost vela....

21. 4. 2012 22:39
omg
hroza...nie amg
Avatar - salamoon
21. 4. 2012 15:21
g amg v12
par ludi v emiratoch prave dostalo novu hracku >:D