Mercedes-Benz prozrazuje detaily naftových plug-in hybridů. Filtr vypálí jen na dálnici
Mercedes-Benz naftovým motorům nadále věří. Jak jinak si vysvětlit fakt, že uvádí na trh plug-in hybridní model kombinující elektromotor právě s dieselovým agregátem. Poprvé je představil na jarním ženevském autosalonu a nyní odhaluje jejich technické detaily.
Naftový plug-in hybridní systém s obchodním označením „300 de“ bude dostupný pro třídy C a E. V obou případech kombinuje dvoulitrový turbodiesel OM 654 o výkonu 143 kW s devítistupňovou automatickou převodovkou s integrovaným elektromotorem o výkonu 90 kW a točivém momentu 440 N.m. Výsledkem této spolupráce je pak kombinovaný výkon 225 kW a závratný točivý moment 700 N.m, který bude dostupný už v 1400 otáčkách.
Elektromotor čerpá svoji energii z baterií o kapacitě 13,5 kWh, která oběma třídám umožní ujet v elektrickém režimu přes 50 kilometrů. Přeborníkem je v tomto případě sedan C 300 de, u něhož automobilka uvádí elektrický dojezd až 57 kilometrů. Čistě na elektřinu tyto plug-in hybridy zvládnou překonat rychlost 130 km/h.
Plug-in hybridní systém je navíc spárován s tzv. Eco Assistem, který ovlivní chování pohonného systému podle dat z radarových senzorů, kamer nebo dokonce ze zapnuté navigace. Díky tomu řidiči poradí, kdy sundat nohu z plynu, nebo ovlivní chování samočinné převodovky pro co nejnižší spotřebu paliva. Pokud je pak zapnutá navigace, ušetři Mercedes energii v bateriích pro průjezd městem v elektrickém režimu. A dokonce sepne regeneraci filtru pevných částic jen na dálnici, pokud je to tedy možné. Energie uvolněná při tomto procesu přitom umí opět dobít akumulátor auta.
Naftový plug-in hybrid ale není jedinou novinkou Mercedesu v tomto směru. Třída E bude nabídnuta také ve verzi E 300 e, která stejný elektromotor z naftového provedení zkombinuje s benzinovým dvoulitrem o výkonu 155 kW a točivém momentu 350 N.m. Výsledkem je systémový výkon 235 kW.
Nové plug-in hybridní verze se pak dočká i třída S, dosavadní S 500 Plug-in hybrid z roku 2014 nahradí model S 560 e. Ten se ale na straně spalovacího motoru na rozdíl od menších Mercedesů nespolehne na čtyřválec, ale vidlicový šestiválec. Ten má 270 kW a 500 N.m, přičemž v kombinaci s 90kW elektromotorem dává systémový výkon 350 kW. Lithium-iontové baterie tohoto eSka postačují pro dojezd asi 50 kilometrů v čistě elektrickém režimu, přičemž náboj jejich lithium-nikl-mangan-kobaltových článků vzrostl proti předchůdci z 22 Ah na 37 Ah. Baterie poprvé pocházejí od divize Daimleru Deutsche Accumotive, přičemž navzdory větší kapacitě zabírají méně místa než u předchozí plug-in hybridní S-Klasse.
Mercedes-Benz – technická data nových plug-in hybridů | ||||||
Model | C 300 de sedan | C 300 de kombi | E 300 de sedan | E 300 de kombi | E 300 e | S 560 e |
Zdvihový objem [cm3] | 1950 | 1950 | 1950 | 1950 | 1991 | 2996 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 6/4 |
Největší výkon spalovacího motoru [kW/min] | 143/3800 | 143/3800 | 143/3800 | 143/3800 | 155/5500 | 270/5500-6000 |
Točivý moment spalovacího motoru [N.m/min] | 400/1600-2800 | 400/1600-2800 | 400/1600-2800 | 400/1600-2800 | 350/1200-4000 | 500/1800-4500 |
Největší výkon elektromotoru [kW] | 90 | 90 | 90 | 90 | 90 | 90 |
Kombinovaný výkon [kW] | 225 | 225 | 225 | 225 | 235 | 350 |
Kombinovaný točivý moment [N.m] | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 |
Převodovka | 9A | 9A | 9A | 9A | 9A | 9A |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5,6 | 5,7 | 5,9 | 5,9 | 5,7 | 5,0 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 1,4 | 1,5 | 1,6 | 1,6 | 2,0 | 2,5 |
Komb. spotřeba [kWh/100 km] | 18,7 | 19,1 | 18,7 | 19,7 | 14,5 | 20,0 |
Dojezd v elektrickém režimu [km] | až 57 | až 56 | až 54 | až 52 | 50 | až 50 |