Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz S350 - račte, Vaše veličenstvo

Libor Zezulka
Těžko se hledá úspěšnější auto Mercedesu než třída S. Nyní přichází na scénu nová generace a nás pochopitelně zajímalo, zda má předpoklady k tomu, aby udržela vysoký tržní podíl ve své třídě.

Těžko se hledá úspěšnější auto Mercedesu než třída S. Nyní přichází na scénu nová generace a nás pochopitelně zajímalo, zda má předpoklady k tomu, aby udržela vysoký tržní podíl ve své třídě.

Přestože nabídka Mercedes-Benzu dnes překypuje různými automobily z rozličných segmentů, které stuttgartští pravidelně obměňují a doplňují zcela novými modely zakládajícími nové třídy, najde se stále mnoho lidí, kteří považují za jediný opravdový Mercedes třídu S (i prosto dosahuje loajalita evropských klientů 73%). Velká limuzína si výjimečné podstavení zaslouží, neboť nejenže položila základ úspěchu německé značky, ale dlouhodobě kraluje třídě luxusních limuzín.

Například předešlá generace si i na konci sedmiletého života udržela výborné prodejní výsledky a v tuhé konkurenci dravců z domácího Německa i vzdáleného Japonska uhájila vysoký 30procentní tržní podíl. Bohatá historie a vysoká popularita třídy S proto nebyla týmu odpovědnému za vývoj nového eska pouze inspirací, ale také velkým závazkem. Designéři a konstruktéři museli zkrátka vytvořit automobil, který naváže na skvělé výsledky předchůdců.

Situace byla o to komplikovanější, že se Mercedes zrovna potýkal s rozkolísanými prodeji a musel zákazníkům vysvětlovat, proč kdysi naprosto bezporuchové německé kočáry zaujímají v tabulkách hodnocení spolehlivosti horší příčky. Vývojový tým, jak se ukázalo už ve Frankfurtu, se naštěstí nenechal negativními vlivy ovlivnit a postupoval se strojovou přesností. Ze starého modelu vyextrahoval silné stránky, které zdokonalil a přidal kupu inovací.

Zatímco například technici museli vymyslet, jak omezit vliv elektroniky v brzdové soustavě vycházející z SBC (sensotronic brake control), designéři si lámali hlavu s tím, jak zachovat novince charakterické rysy třídy S a přitom vdechnout velké limuzíně novu myšlenku. Všichni si totiž uvědomovali, že třída S nepotřebuje ani tak novou techniku, se kterou ostatně nebyl problém, ale především moderní svěží design.

Příslib CLS

Na čtyřdveřovém kupé-sedanu CLS Mercedes demonstroval schopnost odpoutat se od konvencí, popustit uzdu fantazie a vytvořit luxusní automobil se sportovním nádechem. Netrpělivě se proto očekávalo, co předvede s novou vlajkovou lodí. Jen letmý pohled na tvary karoserie během velkolepé frankfurtské premiéry prozradil, že ve Stuttgartu definitivně přehodili výhybku.

Příď ztratila těžkopádnost předchůdce, poněkud neforemné přední světlomety nahradily ostře řazené svítilny, dlouhá přední kapota získala hlubší prolis a ostřejší hrany, masivní, nepříliš zajímavý přední nárazník vystřídal sportovně střižený nástupce s integrovanými trojúhelníkovými mlhovkami a bohaté chromovaná zvětšená maska přidala vozu na majestátnosti. Také boční partie prošly důležitou proměnou.

mercedesbenz luxusni testy mercedesbenz luxusni testy Kdysi rovná linka oken začala s novým modelem od vnějších zpětných zrcátek pomalu stoupat, aby se v oblasti C-sloupku téměř potkala s ostrou přímkou protínající prakticky celou délku vozu a dodala esku onen sportovní dojem. Ten dále podporují nezvykle vytažené lemy blatníků a nová zadní část. Právě v zadních partiích budete podobnost s modelem, jež se odebral na odpočinek, hledat velmi těžce.

Kdysi zcela konveční záď se proměnila v záď „vrstvenou“. To znamená, že víko zavazadlového prostoru vyčnívá nad okolí. V tomto nová třída S následuje luxusnější sourozence Maybach. Sluší se také připomenout, že do sportovnějšího hávu se obléknul také rovněž nárazník. Kombinací sportovních prvků se Mercedesu podařilo vytvořit impozantní celek.

Ačkoliv délka vozu překračuje o 76 mm pětimetrovou hranici a předchůdci naděluje 38 mm rozdílu, budete mít zpočátku pocit, že se díváte spíše na automobil vyšší střední třídy než luxusní limuzínu. Dynamický design dělá třídu S opticky kompaktnější, takže například vedle bavorského hromotluka řady sedm (srovnání obou vozů vám přineseme v následujících týdnech) vypadá jako štíhlý atlet. Velikostně jsou na tom ale stejně.

Zařazení obou značek přitom automaticky stavilo do pozice většího sportovce bavoráky, alespoň u nové třídy S to však vypadá, jakoby si chtěl Mercedes se svým rivalem vyměnit roli. Majitelé předchozího modelu se děsit nemusí. I při vší té orientaci na sportovnější design Mercedes nezapomněl na svou odvěkou přednost - prostor, komfort a vyspělou, často inovační techniku.

Například zavazadlový prostor se zvětšil o 60 litrů, takže pojme o něco více nákladu než předchozí generace. Díky tradičně velkému vstupnímu otvoru zasahujícímu až do stran jednoduše naložíte i velká zavazadla, menší problém může pouze nastat při jejich vykládání. Pokud se vám vinou prudkého brzdění zatoulají zavazadla do zadní části kufru, nezbude vám, než se do zavazadelníku pro vytažení zanořit.

Zvláště osobám menšího vzrůstu může vylovení předmětu ze zadní části kufru činit trochu problémy. Kromě velkého základního prostoru můžete využít i praktické přihrádky umístěné pod podlahou. Jejich objem odpovídá velikosti vozu, a tak do nich můžete klidně uschovat i větší předměty.

Rajská zahrada

Dost bylo kufru a vnějšího designu, míříme dovnitř. Otevření velkých dveří a průchod v tomto segmentu průměrně širokým a vysokým vstupním otvorem, lze nejlépe připodobnit vstupu do rajské zahrady. Absolutní nadvláda kůže, chromu, hliníku a leštěného dřeva nedává pochyb o tom, že sedíte v jednom z nejluxusnějších vozů, které se na světovém trhu nabízí.

Palubní deska okamžitě zaujme masivní přístrojovou deskou s kapličkou protaženou nad velký centrální displej, sedadla pohladí absolutně komfortním posazem a zabudované systémy spustí elektronický koncert. Jakmile za sebou zabouchnete dveře, úplně zapomenete na okolní svět a necháte se unášet technickou dokonalostí trojcípé hvězdy. Najdou se i stinná místa, ale nechci předbíhat.

Podrobnější průzkum můžeme začít u přístrojové desky. Ta se stala od počátku symbolem nové s-klasse a ne všem se zalíbila. Mohu vás uklidnit, v reále vypadá dlouhá kaplička docela hezky, nebo minimálně zapadá do designu palubní desky a celého interiéru. První technickou finesu nového eska objevíte, anebo spíše neobjevíte, otočením klíčku a rozsvícením přístrojů.

mercedesbenz luxusni testy mercedesbenz luxusni testy Uprostřed září obrovský rychloměr, vpravo se krčí otáčkoměr, vlevo palivoměr a ukazatel teploty chladicí kapaliny. Na tom není nic zvláštního. Vtip spočívá v tom, že otáčkoměr není klasický analogový přístroj, ale pouze obraz promítaný na velkém displeji. Při přímém pohledu zepředu si displeje možná ani nevšimnete, pohled zboku však světlejší plochu uprostřed přístrojové desky odhalí jednoznačně.

Upřímně řečeno, boční pohled na zářící světlejší plochu není úplně vábný, ale uznávám, že o spolujezdce tady příliš nejde. Důležitější jsou funkce. A cože displej umí? Kromě prostého zobrazování rychlosti, ať už analogicky nebo digitálně, využil Mercedes efektivně celou plochu displeje na projekci informací z palubního počítače, nové generace systému Command nebo automatické převodovky.

Informace z palubního počítače, audiosystému, navigace nebo další informace systému Command jsou logicky uspořádány uprostřed rychloměru, napsány dostatečně velkým fontem a patřičně kontrastní, takže se skvěle odezírají. Spodní řádek displeje tvoří stavová lišta, po níž se můžete pomocí tlačítek na volantu pohybovat a vybrat jakoukoli funkci systému Command.

Tu potom můžete vyvolat na displej a tlačítky na volantu se zanořit hlouběji do menu a nastavit požadovanou hodnotu. To znamená, že nemusíte během jízdy vůbec stáčet pozornost na centrální displej, ale všechny důležité funkce jednoduše nastavíte tlačítky na volantu, aniž byste ztratili z dohledu vozovku. Ve vyšších verzích slouží obrazovka dalšímu šlechetnému cíli – ukazuje obraz noční vozovky a okolí v podání systému nočního vidění.

Stává se tak zdokonaleným pohledem řidiče, neboť zachytí i to, co lidské oko v noci nezahlédne. Od přístrojové desky se můžete přesunout na centrální displej, jenž ve spojení s novým systémem Command představuje další klíčový prvek nové třídy S. Nová generace systému Command pracuje s centrálním otočným ovladačem umístěným na středové konzole, jenž nápadně připomíná bavorský iDrive.

Váš příkaz, pane

Mercedes-Benz samozřejmě zvolil nejlepší možnou strategii. Inspiroval se základní koncepcí, ale samotné provedení přizpůsobil svým vozům a svým zákazníkům a zároveň se snažil vyvarovat všech chybiček, které udělalo BMW, a které se hlasitě propíraly ve všech motoristických médiích. Bez přehánění musím konstatovat, že technici Mercedesu odvedli vskutku mistrovskou práci.

Údaje na barevné obrazovce s vynikajícím rozlišením, kontrastem i grafickým rozhraním, překonávajícím podle mého názoru i dosud nedostižné MMI od Audi, jsou uspořádány do logických celků, přičemž základní kategorie Navi (navigace), Audio (audiosystém), Tel (telefon), Video (DVD přehrávač), Vehicle, (nastavení osvětlení, funkce automatického zamykání za jízdy, …) a System settings (nastavení) se nacházejí v horní a dolní stavové liště.

mercedesbenz luxusni testy mercedesbenz luxusni testy K jednotlivým položkám v sekci se nemusíte složitě „proklikávat,“ naopak si vystačíte s několika málo pohyby a kliky. To činí ze systému Command silně použitelný nástroj, a to nejen v situaci, kdy vozidlo stojí, ale i za jízdy. Velmi mě potěšilo také to, že všechny údaje na displeji jsou aktivní, takže jsem se například z funkce Audio pouhými dvěma pohyby přesunul na údaj o teplotě v pravé či levé zóně a třetím klikem teplotu rovnou nastavil.

Stejně můžete postupovat v případě intenzity a směru vyfukování. Dáváte přednost klasickým tlačítkům? Žádný problém, Mercedes myslel i na vás. Na středové konzole vykládané leštěným dřevem a lemované chromovými lištami instaloval jedinou řadu tlačítek, pochopitelně kovových, kterými klimatizaci v mžiku zkrotíte. Tlačítka pracují na kolébkovém principu, pohybem nahoru tedy teplotu nebo intenzitu vyfukování zvýšíte, pohybem dolů zase snížíte.

K joysticku systému Command ještě zbývá dodat, že citlivě reaguje na každý pohyb a díky vyvýšené opěrce se i dobře drží. Mimochodem uvnitř opěrky nalezla útočiště numerická klávesnice telefonu. Doposud téměř dokonalé ergonomické dílo nekazí ani další prvky. Tlačítka elektrického ovládání sedadel na dveřích nemají chybu, počet pák pod volantem u Mercedesu vždycky určovalo pravidlo – méně je více.

Ve srovnání se staršími mercedesy zde sice jedna nová přibyla, ale volič automatu nebude určitě používat tak často, jako například sdruženou páčku směrových světel a stěračů.

Nadpozemský komfort

Co takhle odkládací plochy, říkáte si možná? Je to velmi dobré, ale mohlo to být i lepší, odpovídám. Na středové konzole a tunelu objevíte několik šikovných přihrádek včetně dvojitého prostoru pod širokou loketní opěrkou, kapsy na dveřích se mohly trochu prohloubit a protáhnout zejména vzadu a přihrádce na straně spolujezdce by slušel větší objem. Asi nejvíce jsem však u testovaného kousku postrádal držáky nápojů.

mercedesbenz luxusni testy mercedesbenz luxusni testy S těmi se v S350 počítá pouze za příplatek, který po zkušenostech s vozem bez držáků doporučuji obětovat. Na moji rozmrzelost z absentujících držáků měla třída S účinný lék – ortopedická sedadla. Vpravdě exklusivní položka výbavy za 64.900 Kč dokáže navodit příjemný stav těla i mysli a na chvíli zahnat chmury všedních dnů. Na displeji si můžete zvolit jemnou nebo intenzivní masáž a před nebo při masáži si záda v zimě prohřát a v létě odsáváním ochladit.

Schopnosti ortopedických sedadel překračují hranice prostého masírování, joystickem lze navolit přifukování bočních výztuh v zatáčkách, těsné nebo volnější sevření si můžete vybrat i u sedáku. Spojení bohatě dimenzovaných sedadel, masážních funkcí s odvětráváním a vyhříváním a širokými možnostmi nastavení maximalizuje cestovní komfort a proměňuje i dlouhou jízdu v relaxaci.

Vždyť i opěrky hlavy (za 10.344 Kč) mírou pohodlí předčí nadýchaný polštář. Vnitřní prostor odpovídá luxusní třídě, na zadních sedadlech budete mít dostatek místa u hlavy i kolen, u kolen si však dovedu představit i nějaký centimetr navíc. Sedadla jsou i vzadu velmi komfortní, příjemně tvarovaná a poskytují dostatečnou oporu stehen.

Důstojný základ

Nová třída S na český trh vstoupila se dvěma motory, 3.5litrovým šestiválcem S350 a pětilitrovým osmiválcem S500. V prvním čtvrtletí roku 2006 se nabídka pohonných jednotek rozšíří o S600 s dvanáctiválcem o výkonu 380 kW a v Česku velmi důležitou S320 CDI s novým vznětovým šestiválcem o výkonu 173 kW. Pro nás byla na první test připravena základní varianta S350.

Základní zážehový šestiválec s objemem 3.5 litru poskytuje maximální výkon 200 kW při 6000 otáčkách a točivý moment 350 Nm při 2400 – 5000 otáčkách, což nejsou na více než dvoutunovou limuzínu žádné závratné hodnoty. Tradiční otázka tedy zněla: Stačí to? Záleží na požadavcích. Pokud chcete mít z nové s-klase tak dynamickou limuzínu, jak se tváří, měli byste zvážit koupi o 85 kW a 180 Nm silnější S500.

Jestliže upřednostňujete řekněme svižnou jízdou s občasnými sportovními záchvěvy, vystačíte si s šestiválcem. Jednotka má dostatek síly od nízkých otáček, a dobře se vypořádá s potřebou okamžité akcelerace, z 0 na 100 km/h limuzína zrychlí za 7,3 sekund. Potřebu většiny řidičů uspokojí i pružné zrychlení. Výhodou zážehových motorů zůstává i v S350 široký rozsah využitelných otáček a výborná kultivovanost.

Jednotka se pod kapotou v nízkých otáčkách úplně ztrácí, činnost motoru v tomto pásmu otáček signalizuje vlastně pouze otáčkoměr a rychloměr. Ve vyšších otáčkách o sobě dává motor vědět výrazně utlumeným hlasem šestiválce, který se i v nejvyšší poloze příjemně poslouchá. Bude určitě velmi zajímavé srovnat, nakolik se Mercedesu podařilo v novém esku utlumit vznětový šestiválec S320 CDI.

Kombinovaná spotřeba 10,3 litrů benzínu udávaná výrobcem pro mě opět zůstala nedostižným snem. Desetilitrové hranici jsem se přiblížil s maximálním vypětím sil a pouze na několik okamžiků, poté začala spotřeba okamžitě růst a na konci testu se ustálila na 15,3 litrech. Ve městě se připravte i na 18 litrů. Spojení sedmistupňového automatu 7G-Tronic a 3.5 litrového šestiválce nevykazovalo až na jednu drobnost žádné nedostatky.

Tou drobností mám na mysli citelnou prodlevu mezi přeřazením zpátečky a prvního stupně. Pak jde vše jako po másle. Převodovka mění stupně citlivě a hladce, v kopci pozná potřebu většího výkonu a podřadí, rychle reaguje na kickdown a nemá tendenci stupně „losovat.“

Queen Mary

Pokročilá koncepce podvozku s přední čtyřprvkovou nápravou a zadním pětiprvkovým závěsem společně s vzduchovým odpružením Airmatic vytvořila předpoklad precizních jízdních vlastností s kombinací dokonalého komfortu a jistého chování ve vysokých rychlostech a v zatáčkách. Teoretický předpoklad se v praxi potvrdil. Nerovnosti v podání S350 téměř neexistují, ani velké výtluky se dovnitř coby hlasité rázy nepropracují.

Přesto, vzpomenu-li znovu na chystaný srovnávací test s BMW řady sedm, musím konstatovat, že bavorští i na standardním povozku dosáhli ještě lepších výsledků. Jízdní vlastnosti třídy S a zvláště stabilita ve vysokých rychlostech jsou příkladné. Po dálnici se řítí ve vytyčeném směru zcela nedotčena poryvy větru, s klidem zkušeného mazáka, bez náklonů, vypíše prudký oblouk zatáčky.

mercedesbenz luxusni testy mercedesbenz luxusni testy Zhoršené adhezní podmínky umožňují vyniknout stabilizačnímu systému, jenž včas drobečka srovná. Brzdy s omezenou funkcí elektroniky disponují například oblíbenou funkcí Hold, jež domáčknutím brzdového pedálu blíže podlaze (po zastavení) automobil úplně zastaví a na dotek plynového pedálu brzdy uvolní. Brzdný účinek nastupuje pomaleji, ale v konečné fázi mají brzdy naprostý dostatek síly.

K luxusním limuzínám většinou patří účinné posilovače, u třídy S to však Mercedes s účinkem trochu přehnal. Odezva od volantu není nejlepší, v některých situacích proto máte jen hrubý přehled o tom, co se děje na vozovce. Do nové generace třídy S se nastěhovala také parkovací kamera. Jde jistě o zajímavou věcičku, ale upřímně řečeno v praxi se podle ní couvá docela složitě, protože obraz okolí vozu výrazně zkresluje.

Další funkce už telegraficky. Na přední sklo proudí kapalina z osmi ostřikovačů, čímž je zajištěno rovnoměrné omytí po celé ploše skla, nový aktivní tempomat, který bohužel ve výbavě testovaného vozu chyběl, dokáže esko úplně zastavit a poté znovu uvést do pohybu a krátce zmíněný DVD systém s prostorovým zvukem v mžiku promění třídu S v „kinosál“.

Za tohle všechno však tučně zaplatíte, Mercedes totiž nastavil cenu poměrně vysoko nad úrovní konkurence. Vysokou pořizovací cenu trochou omlouvá skutečnost, že se jedná o nový model, ale na druhou stranu za částku 2.249.000 Kč, kterou si Mercedes účtuje za S350, si u Audi pořídíte A8 s osmiválcem 3,7 litru a ještě pohonem všech kol quattro (dokonce ještě 20.000 ušetříte), u BMW dostanete za 2.202.600 Kč model 740i také s osmiválcem.

Hozená rukavice

Těžký úkol, který konstruktéři a designéři Mercedesu před lety dostali, a to navrhnout nástupce velmi úspěšného modelu, jenž si po celou dobu prodeje udržel vysoký tržní podíl, se podařilo splnit. Nová třída S posunuje hranice luxusu a technické vyspělosti zase o kus dál a konkurence musí přemýšlet, čím překvapí stuttgartského šlechtice příště. Rukavici tentokrát hodil Mercedes.

Související články

Mercedes-Benz S - high-end v novém (první díl)

Mercedes-Benz S - high-end v novém (druhý díl)

Plusy

  • luxusní interiér
  • vnitřní prostor
  • výborná ergonomie
  • komfortní ortopedická sedadla
  • kultivovaný zážehový motor
  • komfortní podvozek
  • vylepšený systém Command
  • osm ostřikovacích trysek pro přední sklo
  • kompaktní vnější design

Minusy

  • oproti konkurenci vyšší základní cena
  • příliš účinný posilovač řízení
  • drahé příplatkové položky
Libor Zezulka
Mercedes-Benz S350
Cena základní sestavy 2 249 000 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče a spolujezdce, boční a stropní airbagy vpředu a vzadu, elektronický program řízení dynamické stability ESP včetně ABS a ASR 7stupňová automatická převodovka 7G-TRONIC,ADAPTIVE BRAKE s funkcí HOLD a řízením rozjezdu do vrchu, adaptivní brzdové světlo, AIRMATIC (pneumatické odpružení s adaptivním systémem tlumení a regulací světlé výšky), loketní opěrky vpředu a vzadu, sklopné, s přihrádkou, vyhledávací osvětlení se zpožděným vypnutím světel pro jízdu, brzdový asistent BAS, přihrádka na brýle v obslužné jednotce střechy, systém COMAND, přímé spínání DIRECT SELECT s tlačítky na volantu, senzor světel pro jízdu, elektrické ovládání oken s funkcí uzavření PRE-SAFE, zadní lavicové sedadlo s 3bodovými bezpečnostními pásy a třemi sklopnými opěrkami hlavy, sítě na zavazadla, boční, v zavazadlovém prostoru, provedení dřevo Calyptus, zabezpečení dětí s krátkodobým otvíráním, automatická klimatizace, kosmetické zrcátko vpředu a vzadu, Blikající LED zabudované do vnějších zrcátek, automatické nastavování volantu při nastupování a vystupování, elektricky nastavitelný sloupek řízení, Multifunkční volalnt, parametrické řízení (servořízení závislé na rychlosti), senzor deště se 2 stupni citlivosti, těsnicí prostředek pneumatik TIREFIT s elektrickou vzduchovou pumpou, varovný signál ztráty tlaku v pneumatikách, bezpečnostní pásy 3bodové vpředu s komfortní automatikou a nastavitelnou výškou a funkcí PRE-SAFE, přední sedadla s bederními opěrkami a elektrickým výškovým a podélným nastavováním, s polohovací funkcí PRE-SAFE pro spolujezdce, bezstupňová (plynulá) aretace dveří, TEMPOMAT s proměnnou mezní rychlostí SPEEDTRONIC, centrální zavírání s radiovým dálkovým ovládáním, posilovač zadního víka Kč
Cena testované sestavy 2 842 198 Kč
Výbava testované sestavy červená metalíza Carneol (+35.800,-), kožené čalounění (+79.650,-), parkovací kamera vzadu (+30.900,-), parkovací systém (+27.700,-), vnitřní zpětné zrcátko s tlumením odrazivosti (+12.200,-), příprava pro mobilní telefon včetně hands-free sady (+18.740,-), komfortní sedadla vpředu včetně odvětrávání a vytápění (+37.850,-), aktivní ortopedická sedadla vpředu (+64.900,-), komfortní opěrky hlavy vpředu (+10.340,-), spodní kryt motoru (+3.930,-), COMMAND APS s navigací a pevným diskem (+67.850,-), alarm (+15.932,-), aktivní bixenonové reflektory (+51.350,-), Sound Systém Surround LOGIC 7 (+40.755,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 200 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 2400 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14.7 / 7.9 / 10.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 560 / 0
Objem nádrže (l): 90
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2100 / 750
Rozměr pneu: 235/55 R17
Mercedes-Benz S350
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5076
b) šířka (mm): 1871
c) výška (mm): 1473
d) rozvor (mm): 3035
e) rozchod vpředu (mm): 1604
f) rozchod vzadu (mm): 1606
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 970 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1590
l) šířka vzadu (mm): 1580
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 690