Mercedes-Benz SL: Půl století slávy
Před padesáti lety se na newyorském autosalonu rozzářily reflektory a odrazily se od elegantních křivek dvou automobilů, které zanedlouho čekal vstup mezi nejvyšší elitu automobilové historie - roadsteru 190 SL a zejména kupé 300 SL, jednoho z nejoprávněnějších držitelů adjektiva „legendární“ na světě. Lidé ze všech kontinentů se doslova zamilovali do stříbrných křivek s výklopnými dveřmi a vzápětí si je i pojmenovali „Gullwing“. Vzhled nebyl jediným důvodem ke glorifikaci – neméně zajímavý byl ve své době tuhý prostorový rám s centrální nosnou rourou a zejména řadový třílitrový šestiválec s přímým vstřikováním benzínu. Ovšemže úspora paliva byla v tomto případě cosi nepatřičného, zde šlo čistě o výkon a výsledek – 215 divokých koní – rozhodně nebyl v polovině padesátých let špatný. Závodní tratě v té době pak vzdychaly obdivem při každém průjezdu závodního typu SLR.
Po deseti letech extrémně malosériové výroby nadešel čas pro nástupce – nový Mercedes-Benz 230 SL ustoupil z ryzího charakteru svého magnificentního předka a přeměnil se v civilizovaný sporťák pro každodenní provoz. Jeho řadový šestiválec 2,3 l vyvíjel 150 koní a uděloval vozu maximální rychlost 200 km/h. Do podvědomí motoristické veřejnosti se tento ušlechtilý roadster zapsal unikátním řešením střechy – kromě jednoduše ovladatelné plátěné nabídl premiérově i charakteristicky tvarovaný hard-top, jenž si brzy díky podobnosti s japonskými stavbami vysloužil alias „Pagoda“, pod kterým tento vůz znal celý svět. Přínosem tohoto modelu byl zejména důraz na bezpečnost a vnitřní prostor, což začátkem šedesátých let zdaleka nebyly samozřejmosti.
Další generace, představená v roce 1971 vydržela ve výrobě neskutečných 18 let! Jako první nabídla spektrum pohonných jednotek na výběr a další primát obstaral první vidlicový osmiválec o výkonu 200 koní, stačící k dosažení 212 km/h a zrychlení na sto za 10 sekund. Pravděpodobně největší reklamu tomuto modelu udělal proradný JR Ewing v americkém velkoseriálu Dallas. Kromě nápadně krátkého rozvoru si jej lze zapamatovat i podle charakteristické dvojice těsně u sebe umístěných stěračů.
Další dlouhověké „eselko“ vzniklo v roce 1989. Tento model dosáhl největší obliby, o čemž svědčí 180 tisíc prodaných kusů – úctyhodné číslo zejména vzhledem k nebeským prodejním cenám. Nejmarkantnějším znakem byla tentokrát prvořadá bezpečnost – na tomto nádherném autě se uplatnilo více než 20 patentů, z nichž mnohé (automaticky výsuvné ochranné oblouky při převrácení, sedadla s integrovanými tříbodovými bezpečnostními pásy, pevný rám sedadel, absorbující boční náraz) znamenaly prvenství v sériové výrobě. Dalším poznávacím znakem byla vyčerpávající paleta pohonných jednotek v nabídce, od poněkud rozšafného dvouventilového řadového třílitrového šestiválce (130 kW) pro 300 SL až po špičkový dvanáctiválcový (další premiéra) šestilitr (290 kW), posouvající model 600 SL jízdními výkony, kultivovaností i cenově na absolutní vrchol. O oblibě a nadčasovosti modelu W129 svědčí i fakt, že dosud v hojných počtech jezdí a ztratil jen málo ze své prestiže a zejména prodejní ceny.
A konečně před třemi lety, v roce 2001, se ohlásila aktuální generace stuttgartského snu, kterou jsme měli možnost testovat.
K celkovému počtu 780 tisíc prodaných double-seaterů s třícípou hvězdou významnou měrou přispěl i model SLK, jehož dosavadní generace se od roku 1996 vyrobilo a prodalo 308.000 jednotek. Více o novém SLK si můžete přečíst zde.