Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz SLK: Malému roadsteru s hvězdou a skládací střechou je 20 let

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
Roadster s pevnou skládací střechou a písmeny SLK je už vlastně minulostí, protože třetí generace po modernizaci změnila jméno. Ale trojcípá hvězda si připomíná dvě dekády od jeho zrodu.

Mercedes-Benz představil svůj nejmenší a řádně stylový roadster v prototypové fázi již v dubnu 1994 na autosalonu v Turíně. Stříbrné auto se stylovými ochrannými oblouky připomínalo poválečné stříbrné šípy, závodní vozy téže značky z 50. let minulého věku. Na designu se podíleli dva důležití muži: legendární Bruno Sacco a Peter Pfeiffer, od samotného Giorgetta Giugiara za něj dokonce dostali cenu. V zářijové Paříži měl premiéru druhý vůz, tentokrát modrý a bez tohoto prvku, ale už s funkční skládací pevnou střechou Vario. Oba se setkaly se vřelým přijetím odborné i laické veřejnosti.

První generace

Sériová verze kompaktního dvoumístného sportovního vozu se poprvé ukázala na konci dubna 1996, opět v Turíně. Tenkrát se pořádal 66. ročník tamní výstavy, která byla doménou hlavně místních karosářů. První generace dostala kód R170 a stala se menší alternativou velkého roadsteru SL, tehdy vyráběné „žehličky“ R129, ještě s plátěnou střechou a vystřelovacím bezpečnostním obloukem. Jenže na rozdíl od ní nabídla opět pevnou skládací, navíc pouze dvoudílnou. Putovala za sedadla, elektromotorky musely vyklopit celou zadní část.

Stala se charakteristickým znakem všech tří dosavadních řad. Mercedes vyzdvihoval výhody celoročního provozu, spojení hardtopu a flexibilitu klasického plátna. Kromě toho se ukázalo při bariérových testech, že taková konstrukce je bezpečná a karoserie má dostatečnou tuhost, což přilákalo do showroomů nemálo žen! Těm vyhovovala i výtečná protihluková izolace kokpitu.

SLK debutoval v provedeních 200 a kompresorovém 230 K, čísla ještě tehdy odpovídala zaokrouhlenému zdvihovému objemu válců, byť nomenklaturu Untertürkheim v minulosti mnohokrát porušil. Auto neměřilo ani čtyři metry. Pro některé trhy se z daňových důvodů vyráběla i 200 K, vždy šlo o čtyřválce. Po modernizaci v roce 2000 přišlo SLK 320 s novým šestiválcem o výkonu 160 kW (218 k). Nejvýkonnější verzi byla SLK 32 AMG s 260 kW (354 k), výhradně s pětistupňovým automatem. Dodnes autům zůstala klasická koncepce s vpředu podélně uloženými pohonnými jednotkami a zadním pohonem.

Tehdejší Daimler-Benz ještě nebyl stoprocentním vlastníkem ladiče z Affalterbachu, ale modely označené jen dvěma ciframi a třemi písmenky už tvořily špičku jeho nabídky. R170 byla ze všech generací nejúspěšnější, do roku 2004 se v Brémách vyrobilo přesně 311.222 aut včetně nulté ověřovací série, která naběhla koncem sezóny 1995. Právě před dvanácti lety odbyt kulminoval, na starém kontinentu si SLK koupilo přes 38,4 tisíce zákazníků.

Druhá generace

Trh sportovních vozů začal v polovině minulé dekády klesat, přesto se roadster dodnes neodebral do důchodu. R171 (2004-2010) se nechala inspirovat ostrým supersportem SLR a také monoposty McLaren F1, dlouhá léta poháněnými německými motory. Ostatně SLR nesl dodatkové jméno wokingské továrny a tamtéž se také kompletoval... Premiéru si odbyla v lednu 2004. Konstruktéři zapracovali na střeše, respektive sklápění zadního skla, takže složená zabírala méně místa. Základní objem zavazadelníku narostl z pouhých 145 l na 208. Přístupnost dozadu je omezená dodnes, ale to nikdo moc neřeší.

Za příplatek se dal přikoupit Airscarf, ofukování krků posádky horkým vzduchem. Tahle stále používaná vychytávka přijde vhod zejména na podzim a v zimě, když počasí dovolí jet s otevřenou střechou, ale přece jen je mnohem chladněji.

Základ představoval model SLK 200 K, „třistapadesátka“ nabídla vidlicový šestiválec a vrcholem byla pro změnu varianta 55 AMG. Poprvé v historii se tak do útrob dostal osmiválec, přirozeně do V objemu 5,4 l s výkonem 265 kW (360 k). Na podzim 2005 přišel SLK 280, kosmetické změny exteriéru i interiéru následovaly v sezóně 2008.

Současnost

Třetí generace R172 z roku 2010 nabídla poprvé i diesel 2,14 l 250 CDI a stále se držela zážehové V8 5,5 l. SLC prezentovaný letos na jaře na svého předchůdce s káčkem na konci jména jistě naváže, i když o největší motor přišel. Mercedes vyznává novou nomenklaturu a přiblížil roadster třídě C, kódové označení však zůstalo zachováno. Vyrábí se stále v Brémách vedle současného SL, místo produkce se za dvě dekády nezměnilo. Pro automobilku jsou aktuální kulaté narozeniny velmi důležité, protože se ani takto menšinové, ale zároveň atraktivní řady vzdát nehodlá... Dodnes našlo zákazníky přes 670 tisíc vozů všech generací.

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
18. 4. 2016 22:54
Re: Neradostná budoucnost
Proč sem cpete linky na konkurenční weby, když jsem dal jeden odkaz na vlastní materiál o SLC do článku? Tohle vážně nechápu :-/
18. 4. 2016 16:58
Re: 1.generace
A kompresorový motor není dopovaný? Btw. dřív tam nebyl ani osmiválec, ten až v poslední generaci.
18. 4. 2016 16:57
Re: Neradostná budoucnost
SLK nebylo nikdy auto pro petrolheady. Je to auto víceméně pro ženy a těm je dost jedno, co je pod kapotou.
Avatar - Magister
18. 4. 2016 08:12
Re: 1.generace
SLK obecně u kvalitativních porovnání ADAC vychází z mercedesů nejlíp. Asi taky proto, že ta auta nemají takový nájezd a tež si na tom asi dávají záležet. Možná i proto, že tm dosud nebylo tolik malých dopovaných motorů. Dříve tam býval kompresor nebo atmo. Dnes jen turba.
Avatar - JGucci
18. 4. 2016 08:04
1.generace
1. generace byla opravdu "drzák", Technika byla jeste ten "starý dobrý Mercedes"....zádne problémy (mimo klimatizace) jsem s ním nemel.