Mercedes-Benz Sprinter 314 CDI: Nárůst užitku
Mercedes-Benz Sprinter zamířil ve své nejnovější generaci do sériové výroby nejprve s pohonem předních nebo zadních kol a produkce verzí 4x4 se rozběhla jako poslední.
Do testu jsme tedy i díky tomu získali furgon s pohonem zadních kol na prostředním rozvoru 3665 mm. Nejčastější provedení doprovází kompaktní verze s rozvorem 3259 mm a nejdelší s hodnotou 4325 mm s dvěma zadními převisy. Ten delší má úctyhodných 2021 mm a maximální objem nákladového prostoru furgonu činí 17 m3.
Od začátku
Velká digitální revoluce uvnitř nového modelu pod názvem Mercedes Pro byly aktivovaná s příchodem nového modelu v červnu 2018. Platforma pro konektivitu zajišťuje komunikaci mezi vozidly, řidiči i správcem vozového parku. K systému Mercedes Pro patří sledování aktuální polohy, informace o stavu paliva, motorového oleje a servisních intervalech. Pro tuto službu se v každém vyrobeném novém sprinteru nachází modul vysokorychlostního internetu v mobilní síti – LTE. Ve srovnání s běžným internetovým sítím 3G přináší LTE vyšší přenosovou rychlost a lepší stabilitu v oblastech s horším signálem.
V menu palubního počítače jsme některé z informací předávaných přes platformu Mercedes Pro našli a vyfotili.
Změna řízení
Vzpomínky na řízení starších vydání modelu Sprinter se zadním pohonem se nám vybavily při otáčení novinkou na silnici. Dříve se při plném rejdu stávalo, že plně natočená přední kola nebyla při pohybu úplně v klidu. Novinka nás mile překvapila, protože i při maximálním natočení volantu se vozidlo otáčelo téměř „na pětníku“ bez vibrací. Kromě jiného k tomu přispěla záměna hydraulického posilovače řízení za elektrický. Ten však poskytoval natolik přesnou odezvu předních kol k volantu, že se vyrovnává hydraulickému ústrojí minulého vydání.
Poprvé tlačítko
S postupem digitalizace i do užitkového modelu jsme se poprvé v modelu Sprinter setkali se startovacím tlačítkem. Nejde o žádný módní výstřelek, ale pro řidiče rozvážkových služeb velmi praktického pomocníka. Klíč od auta zůstává v kapse a startování tlačítkem klidně padesátkrát během jediné pracovní směny šetří čas. Kdyby se v klice řidiče ještě objevila ploška pro zamčení celého vozidla prstem, klíč od vozidla by mohl rozvážkovému řidiči zůstat po celý den v kapse.
Jiný posez
Letité řidiče vozů Sprinter různých generací překvapí poloha za volantem. Připadali jsme si téměř jako v osobním automobilu, protože volant bylo možné podélně nastavit v extrémně dlouhém intervalu. K úplnému pohodlí pro několikahodinovou cestu přispěla jemně stavitelná loketní opěrka. Překvapil nás také příjemně dlouhý sedák, i když jeho šíře nebude zcela vyhovovat řidičům mohutné postavy. Dlouháni si však libovat budou, neboť testované vozidlo nás hýčkalo prodlužovacím sedákem řidiče, který známe ze segmentu dálkových tahačů.
Velký displej
Plejádu nových funkcí zobrazoval velký 10,25palcový barevný displej uprostřed přístrojové desky. Multimediální systém Mbux nás okouzlil kvalitou přenášeného zvuku. Famózně rovněž fungovalo bluetooth, jehož citlivost na hlas a filtraci okolních zvuků jsme si vydatně užívali nejen během telefonování, ale i hlasového ovládání. Například k zadání navigačního cíle stačily tři pokyny. Nejdříve aktivovat Mbux, pak říci navigace a posléze zadat v jediném celku město i adresu. Ani jednou nás systém nevyzval k opakování pokynu, přestože jsme jeli po nerovné vozovce. Vypočítání trasy s ohledem na aktuální dopravní situaci trvalo jen asi sekundu.
Hladina oleje atd.
Zpočátku jsme si s novými tlačítky na volantu pro listování v menu či ovládání či multimediálního systému nevěděli rady. Vůbec jsme nepředpokládali, že by na levém rameni volantu mohla být čtvercová plocha bezdotyková a snímající pohyb prstu nad ní. Pak se nám tento prvek nesmírně zalíbil, protože výborně snímal předozadní a levopravý pohyb, podle kterého nastávalo v procházení jednotlivých nabídek palubního počítače nebo otevření jejich podlistů. Tlačítko s domečkem nás vracelo zpět do hlavního menu.
Díky četnému menu jsme se dopracovali zobrazení hladiny motorového oleje, AdBlue a dalších provozních dat, která jsou díky platformě Mercedes Pro přenositelné až ke správci vozového parku.
Prostřední motor
Pohonnou jednotku tvořil známý čtyřválec OM 651, který měl premiéru ve Sprinteru v roce 2009. Před dvěma roky však nejslabší a prostřední verze tohoto motoru byly posíleny. Zkoušená střední verze 105 kW a 330 N.m dostala před dvěma lety přibližně o pětinu vyšší výkon i točivý moment.
Ve zkoušeném furgonu spolupracovala se šestistupňovou přímo řazenou Eco Gear, která byla pro zadní pohon odhalena před devíti lety. Výborné hnací ústrojí si během testu vzalo průměrně 8,5 l/100 km, což je u 3,5tunové dodávky se zadním pohonem a vytížené na polovinu pěkná hodnota.
Plusy
- Výborný přehled o stavu vozidla i pro dispečera
- Precizní řízení
Minusy
- USB porty méně běžného typu C
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | OM 651 |
Typ | přepl. vznětový čtyřválec |
Počet válců/ventilů | 4/16 |
Objem válců (cm3) | 2143 |
Vstřik paliva | řízený |
Největší výkon (kW/min-1) | 105/3800 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 330/1200-2400 |
Převodovka | šestistupňová přímo řazená |
Stálý převod | 3,923 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 9,0/7,5/8,0 |
Pohon | zadních kol |
Délka/šířka/výška (mm) | 5926/1993/2340 |
Rozvor (mm) | 3665 |
Objem nákladového prostoru (m3) | 10,5 |
D/š/v náklad. prostoru (mm) | 3265/1780/1940 |
Provozní hmotnost (kg) | 2144 |
Celková hmotnost (kg) | 3500 |
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) | 750 |
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) | 2000 |
Nádrž (l) | 75 |
Základní cena (Kč bez DPH) | 777 500 |
Cena testovaného vozidla (Kč bez DPH) | 1 115 551 |