Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz třída B F-Cell: Palivové články jdou do sériové výroby

Diskuze (13)
Mercedes-Benz představuje třídu B F-Cell – první vůz s palivovými články „vyráběný v podmínkách sériové výroby“. Se 100kW motorem má dojezd 400 km.

Mercedes třída B F-Cell je mimo dvoubarevného laku na pohled téměř k nerozeznání od běžné třídy B. Avantgardní MPV přitom nebylo jako základ vybráno náhodou – naopak jeho sendvičová podlahová platforma byla už na počátku navržena tak, aby umožňovala snadnou zástavbu alternativních pohonů. Všechny komponenty jsou taky umístěny v podlaze a neomezují prostor pro cestující ani zavazadla.

Pohon obstarává elektromotor o výkonu 100 kW a nejvyšším točivém momentu 290 Nm. Tyto parametry jsou srovnatelné se vznětovým B 200 CDI (103 kW, 300 Nm), při vzájemném porovnání je ale F-Cell výrazně účinnější: v kombinovaném cyklu spotřebuje energii, která je ekvivalentem 3,3 litrů nafty na 100 km. B 200 CDI potřebuje 5,6 l/100 km. Vodíkový vůz samozřejmě v místě svého provozu nevypouští žádné emise CO2.

Elektrická energie je do motoru dodávána ze dvou zdrojů. Primárním jsou palivové články, kde dochází k reakci vodíku se vzdušným kyslíkem za vzniku vodní páry a elektřiny. Startování je možné při teplotách až do -25 °C. Vodík je uložený v nádrži pod tlakem 700 bar, při jejím naplnění, které trvá zhruba 3 minuty, je dojezd 400 km. Druhým zdrojem je stejně jako v hybridu lithium-iontový akumulátor s kapacitou 1,4 kWh a nejvyšším výkonem 35 kW.

Premiéra se uskuteční na autosalonu ve Frankfurtu, výroba bude zahájena na konci roku 2009. Na začátku roku 2010 bude dodáno první 200 kusů. Pro lepší využitelnost třídy B F-Cell Mercedes spolupracuje s místními úřady ve velkých německých městech na budování sítí tankovacích míst.

Diskuze (13)
Avatar - Ricardo
30. 8. 2009 20:36
Re: Krok správným směrem,ale prvenství ne
Infrastruktura určitě problém je, a to platí téměř pro cokoliv od CNG až po rychlé dobíjení elektromobilů. Tady je ale zase míč na straně státu. Ten by měl nějakou (klidně i návratnou) cestou ekonomicky podpořit budování črepacích stanic nebo přestavbu benzinek na místa pro doplnění CNG/vodíky/elektřiny
30. 8. 2009 19:29
Re: Krok správným směrem,ale prvenství ne
Problém obou aut je infrastruktura a tento stav se hned tak nezmění.Nikdo neví zda nepůjde i tento projekt Mercedesu do ztracena,nebo jsi jasnovidec a víš,že bude okamžitě vybudována potřebná infrastruktura?Honda jen pronajímá,ani nevíme co Mercedes,takže toto je irelevantní.Tak poskončení pronájmu,si můžeš pronajmout hned další,on i případný prodej v bazaru by v dnešních podmínkáh byl problematický,spousta lidí této technologii ještě nevěří,takže je to pro zákazníka výhodnější.Proces zvykání si bude trvat roky,což Honda velmi dobře ví.Obě automobilky do jisté míry riskují,není jednoduché odhadnout trendy na desetiletí.
Avatar - Ricardo
30. 8. 2009 18:43
Re: Krok správným směrem,ale prvenství ne
"Tak může už F-Cell od Mercedesu používat k soukromím účelům kdokoliv v některém světovém regionu?" - to bude tím, že to auto se teprve "PŘEDSTAVUJE", nemyslíš??? Až proběhne jeho premiéra tak se dozvíme cenu, způsob a čas uvedení na trh atd. Tak to bývá u normálních aut, proč by to tady mělo být naopak? Honda taky napřed ukázala FCX jen tak na obrázku a potom teprve předvedla na výstavě, začala zveřejňovat detaily a až nakonec ho pronajala prvním Američanům ;-) V Evropě sis ho mohl zatím prohlídnout jenom na pódiu na autosalonu, čili to samé co se za dva týdny s naprostou určitostí stane s tímto Mercedesem.
FCX nemůže mít "prodeje" protože má "pronájmy", které jsou součástí testovacího provozu. Podobně si mohli v USA lidi půjčovat GM EV1 s tím, že pak ho zase museli vrátit auta se sešrotovaly (a pak to šlo do ztracena).
30. 8. 2009 18:08
Re: Krok správným směrem,ale prvenství ne
Ještě zkušební provoz je trochu jiný než tento pronájem.Automobilka,která nutně potřebuje testovat nové technologie by dala za testování pouze ve své režii daleko větší peníze než když je nabídne státním institucím,případně velkým firmám zadarmo.získává tak informace z reálného provozu.Zde už auto Honda pronajímá za peníze.Čili uživatel už do toho musí investovat,nejen svojí důvěru.To samé dělá třeba Microsoft s OS,volně stažitelné testovací verze.Jakmile za produkt platíš,už to nelze brát jako test,nýbrž jako komerční prodej s odpovídajícími zárukami.
30. 8. 2009 17:49
Re: Krok správným směrem,ale prvenství ne
Tak může už F-Cell od Mercedesu používat k soukromím účelům kdokoliv v některém světovém regionu?Ne.Clarity ano.
[odkaz]
To je podstata věci,nebo si myslíš,že F-Cell bude mít podobné prodeje jako třeba dieslové motorizace?Půjde pouze o pár desítek max stovek kusů ročně.
Celý článek je spíše reklama,která má dát dojem,že není nikde na světě jiný výrobce který by byl schopen dnes produkovat auta s touto technologiií.To je právě omyl.