Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz třídy G: Geländewagen je na trhu 30 let

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (33)
Před třiceti lety uvedla na trh automobilka Mercedes-Benz model třídy G, který se díky svým kvalitám udržel ve výrobě až do dnešních dnů, kdy je nabízen jako luxusní SUV a zároveň probíhá i výroba užitkových verzí.

Historie třídy G se začala psát již v roce 1972, kdy se automobilka Mercedes-Benz spojila s rakouskou společností Steyr-Daimler-Puch a obě firmy se pustili do společného vývoje terénního automobilu. Rakouská firma disponovala bohatými zkušenostmi s výrobou terénních vozů a Mercedes-Benz dodával pro urychlení vývoje i snížení nákladů díly použitelné z tehdejší sériové produkce.

Hlavním cílem obou společností bylo nabídnout terénní automobil pro Německou armádu, ale ta si bohužel jako náhradu za dosluhující DKW Munga zvolila VW Iltis. Tato skutečnost, ale přispěla k uvedení třídy G do běžného prodeje. V roce 1979 vstoupil první sériový osobní terénní Mercedes-Benz na trh.

Při uvedení do prodeje byla třída G nabízena se čtyřmi motory poskytujícími výkon od 53 kW (72 k) do 110 kW (150 k). Zákazníci si mohli vybírat mezi rozvorem náprav 2400 mm nebo 2850 mm. Nabídka karoserií pro kratší rozvor zahrnovala verze se snímatelnou plátěnou střechou nebo třídveřové provedení s pevnou střechou. Na delším podvozku byla k dispozici pětidveřová karoserie a také třídveřová dodávková verze s neprosklenými boky. Interiér krátké verze nabízel prostor dvěma až sedmi cestujícím, zatímco do dlouhého provedení se mohlo usadit až devět pasažérů.

Během třiceti let prodělala třída G řadu modernizací, které se podepsaly především na použité technice zatímco vzhled se měnil minimálně. V současnosti jsou v nabídce stále dva rozvory náprav a pro běžné zákazníky jsou k dispozici u krátké verze dvě karosářské varianty, zatímco dlouhá je nabízena je v pětidveřovém provedení. Postupem doby se z čistě pracovního stroje stalo stylové luxusní SUV.

Současná nabídka zahrnuje verze se vznětovými i zážehovými motory. Diesely zastupuje vidlicový šestiválec G 320 CDI o objemu 3,0 litru s výkonem 165 kW (224 k) při 3800 ot./min. a točivým momentem 540 Nm dostupným od 1600 do 2400 ot./min. Benzinové motory zastupují dva vidlicové osmiválce. První z nich je G 500 o objemu 5,0 litru s výkonem 218 kW (296 k) při 5500 ot./min. a točivým momentem 456 Nm dostupným od 2800 do 4000 ot./min. Obě výše zmíněné pohonné jednotky jsou k dispozici pro oba rozvory.

Pouze s delším rozvorem je nabízeno provedení G 55 AMG, k jehož pohonu slouží osmiválec o objemu 5,5 litru disponující výkonem 368 kW (500 k) při 6100 ot./min. a točivým momentem 700 Nm dostupným od 2750 do 4000 ot./min. Automobil s pohotovostní hmotností 2550 kg je schopen dosáhnout maximální rychlosti 210 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,5 s.

Mercedes-Benz třídy G se může pochlubit také vítězstvím v Rallye Paříž-Dakar z roku 1983 a jistou dobu sloužil jako Papamobil papeže Jana-Pavla II. V současnosti automobilka vedle civilních modelů vyrábí i úžitkové verze, které jsou určeny pro státní zprávu a armádu. Tyto vozy mohou být kromě verze 4x4 i v provedení 6x6.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (33)
Avatar - T613
23. 1. 2009 21:54
Re: Je to
chce to znát dějiny. V Německu byl VDC nacismus. Fašismus byl ve Španělsku, Itálii a Portugalsku.
23. 1. 2009 01:44
Re: motory
tak ale to je nezaujimave pre sucasnu klientelu G. V sucasnosti si to nekupuju ludia na offroad ale aby s tym brazdili cesty modernych dzungli a vobec G v plnej palbe s osemvalcom je prilis tazke na seriozny offroad okrem toho by mi srdce pukalo ist s tym niekam do lesa a oskrabat ho tam jedine s niektorou z tych spartanskych verzii :-)
22. 1. 2009 21:41
Re: go, go, G...
G 400 cdi bol fakt nafigu, rozvodová retaz sa rada trhá, a prevodovka sa kazila tiež často. Známy ho mal a pár krát som musel ist prenho, pretože mu auto zastavilo. Podotýkam, že to kupoval nové, nemal žiadnu staru herku. Po troch rokoch trapenia to radšej vymenil za G 55 AMG :-)
kua auto za niekolko mega a cez zadne dvere pri oknách fučí, pri umývaní wap-kou može aj zatiect voda do interieru ;-\
22. 1. 2009 20:39
Re: motory
no podle mě by bylo zajímavější doplnit paletu o menší benzín. Ten by pak šel eventuálně upravit na spalováni CNG nebo E85. Dříve to běhalo i s 2,3.
22. 1. 2009 19:22
Re: go, go, G...
ťažko tak rýchlo odsúdiť 400 cdi...v čom je tak zlý, tu na auto.cz píšu že má spomalené reakcie alebo tak dačo..