Mercedes-Benz třídy R přežije díky Číně
Dieter Zetsche to nedávno potvrdil: Zůstane zachován ve své současné podobě minimálně do roku 2015. Jeho hlavním odbytištěm je v současné době Čína. Nástupce se ale nedočká. Mercedes-Benz se soustředí na modelovou ofenzívu hlavně v kategorii SUV.
Nejvýznamnějšími novinkami v příštích třech letech budou soupeř pro BMW X6 se zkratkou MLC. Ten se bude od roku 2015 vyrábět v USA. Jeho vrcholem by měl zcela určitě být benzinový vidlicový osmiválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Z objemu 5,5 l poskytne až 420 kW (571 k) a tato špičková verze ponese, jak také jinak, zkratku AMG.
Třetí generace třídy M měla premiéru poměrně nedávno, tu tedy výměna v tříletém horizontu určitě nečeká. Změnami ale určitě projde malé GLK, přijde také druhá generace velkého SUV GL a nesmrtelné G v nové podobě. V jeho případě by nemělo jít o zcela nový vůz, ale o radikální modernizaci. Zřejmě se dočkáme znovu krátkých i dlouhých uzavřených verzí a také kabrioletu. Připomeňme, že se vyrábí už 33 let!
Životopis třídy R (W251) pochopitelně není tak bohatý. Sériová verze Grand Sport Toureru, respektive prapůvodního konceptu Vision GST, se představila na autosalonu v New Yorku v roce 2005 po čtyřech letech vývoje. Modernizované provedení viděli někteří z nás o pět let později na stejném místě. Spíše než o SUV šlo o luxusní crossover, který měl blíže velkým MPV než autům byť na nepříliš hrbolaté nezpevněné cesty. Na ta jej naopak odkazovala nabídka pouze pohonu obou náprav, ale na jaře 2007 paletu doplnily i levnější modely se zadním pohonem.
Třída R byla vyvíjena hlavně pro americké zákazníky. Stuttgartský výrobce počítal s celosvětovým prodejem 50 tisíc kusů, z toho poloviny v USA. Těchto čísel nikdy nedosáhl. V zemi výroby (vzniká v Tuscaloose ve státě Alabama a také v mexické Toluce) našlo své majitele sice celkem 49.653 vozů, ale tento údaj platí pro období 2005-2010!
Statistiky SDA evidují v letech 2006-2011 celkem 536 nově zaregistrovaných vozů této řady v České republice, letos v lednu jich přibylo dalších devět.